Voor een kleine of middelgrote auto heb je ongeveer een liter basecoat of primer nodig, drie liter topcoat en twee tot drie liter blanke lak. Voor grote auto's, gebruik 4 liter van base coat, vier liter topcoat, en drie tot vier liter blanke lak.
Een verfspuit heeft veel lucht nodig en dus ook een zware compressor. We raden aan om hiervoor een compressor van minstens 400 liter per minuut en een ketelinhoud van minstens 24 liter te kiezen.
Voor het lakken van een motorkap betaal je € 400 tot € 500, een spatbord lakken kost € 500 tot € 600.Een lakbeurt voor een hele auto komt al gauw op € 2500 tot € 3000, afhankelijk van de auto en de staat waarin hij zich bevindt. Uiteraard is de hoeveelheid werk van invloed op de prijs, maar ook de kleur.
Ze zeggen over het algemeen dat je tussen de 3 a 3,5 liter voor een kleine auto (corsa/golf2/etc.) nodig hebt. Afhankelijk van de lak (hoe goed deze dekt) en hoe goed je kan spuiten kan het iets meer of minder zijn. Blanke lak zal ongeveer hetzelfde moeten zijn.
Meestal is de reguliere lakdikte af-fabriek ruwweg 110-150 micron. In uw geval zou bij een juiste meting je kunnen aannemen dat de auto destijds is overgespoten.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Met 1 liter verf kun je over het algemeen 7-9 m² schilderen. Dat is het theoretisch verbruik als je het aanbrengt met een kwast of roller. Dat wil zeggen dat 1 laag lak goed is om 3 standaard deuren aan beide zijden te verven.
Steenslag is de meest voorkomende beschadiging van de laklagen van een auto. Het zijn de kleine opspringende steentjes die onder de banden wegschieten. De steentjes slaan letterlijk stukjes lak uit de buitenste laklaag en soms zelfs tot op het metaal. Deze beschadigingen kun je goed zelf herstellen met een lakstift.
Kunt u zelf uw auto lakken? Gezien de hoge kosten van professioneel schilderen, beschouwen velen het als goedkoper om de auto zelf te schilderen. U kunt uw voertuig in principe zelf lakken.Het resultaat zal echter hoogstwaarschijnlijk niet de kwaliteit van professioneel schilderwerk bereiken.
Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken.
Zorg ervoor dat je die ongeveer 10% verdunt. Dat doe je met water of met terpentine, afhankelijk van het type verf dat je gebruikt. Tip: steeds meer verfspuitsystemen zuigen de verf rechtstreeks uit de emmer.
Gemiddelde droogtijden verf
Wanneer een tweede laag verf aangebracht kan worden, hangt van een aantal factoren af, maar als leidraad kun je de volgende droogtijden aanhouden: Muurverf: 3-5 uur. Lak op terpentinebasis: 16 uur. Lak op waterbasis: 5 uur.
Stel op de verfspuit in of je met een horizontale, verticale of een ronde (of puntige) straal wilt werken. Met een horizontale straal werk je van links naar rechts, een verticale straal is bedoeld om van boven naar onder te werken en de ronde straal gebruik je voor hoeken, randen en gedetailleerde verfklussen.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
De harde borstels in de wasstraat kunnen kleine krasjes in het lak maken. Ga liever naar een wasstraat met lappen in plaats van zogenoemde swirls. Het wordt afgeraden om met een nieuwe auto of een auto die recentelijk is gelakt door de wasstraat te gaan, omdat lak een half jaar nodig heeft om volledig hard te worden.
Bescherming tegen regen
Daarnaast tonen statistieken aan dat regen ook indirect een negatieve invloed heeft op de levensduur van je auto. Onder natte rijomstandigheden is de kans op ongelukken door slecht zicht en aquaplaning groter en dat geldt daardoor ook voor de kans op schade.
Wanneer je wil berekenen hoeveel verf je nodig hebt, neem je het aantal berekende vierkante meter dat je wilt schilderen en deel je dit door 10. Breng je twee lagen aan, wat in de meeste gevallen zeker is aan te raden, dan vermenigvuldig je dit getal weer om de benodigde hoeveelheid verf te berekenen voor twee lagen.
Welke verf is het beste voor buiten? Nu je weet hoeveel lagen verf je het beste kunt gebruiken, namelijk 1 laag (max. 2 lagen) grondverf en 1 laag lakverf, kun je aan de slag gaan.
Doordat de verf uit slechts één component bestaat, droogt deze autolak sneller. Bij 20 graden Celsius is autolak na 30 minuten al stofdroog en overspuitbaar met een 2K blanke lak.
2K blanke lak is één van de sterkste lakken die er zijn. De naam komt van 2 componenten lak, hiermee bescherm je je oppervlak nóg beter tegen krassen, chemicaliën, thinner en extreme weersinvloeden daarbij geef je het oppervlak een mooie, ultramatte laag.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.