Boodschappen- en maaltijdboxenbezorger HelloFresh heeft in de eerste drie maanden van dit jaar twee miljoen extra klanten weten te trekken. Daarmee maken wereldwijd nu 7,3 miljoen mensen gebruik van een maaltijdbox van het bedrijf.
HELLOFRESH BLIJFT HARD GROEIEN
HelloFresh blijft zijn internationale klantenbestand uitbreiden. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2021, kwamen er 1,25 miljoen 'actieve klanten' bij. Daarmee is het totale aantal op 8,52 miljoen gekomen.
345.000 huishoudens klant bij HelloFresh
Volgens de cijfers van GfK kochten in 2019 zo'n 143.000 Nederlandse huishoudens de HelloFresh-maaltijden. Twee jaar later is dat aantal gegroeid naar 345.000 huishoudens.
HelloFresh is een zogeheten foodbox waarbij je wekelijks een box ontvangt met recepten inclusief de afgemeten ingrediënten die je daarvoor nodig hebt. Je kunt zelf kiezen of je 3, 4 of 5 maaltijden per week wilt ontvangen voor 1 tot maximaal 6 personen.
Eind vorig jaar had HelloFresh ruim 5 miljoen klanten, eind maart waren dat er ruim 7 miljoen. In totaal bezorgde HelloFresh in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 240 miljoen maaltijdboxen.
HelloFresh is vaak wat duurder dan zelf de boodschappen doen. In veel gevallen kun je zelf waarschijnlijk de ingrediënten goedkoper bij elkaar scharrelen. Je betaalt dus een kleine extra voor het gemak van een uitgedachte maaltijd en voor jou gekochte en bezorgde boodschappen.
Ook de actieve klantenbasis van de onderneming groeide in Q2 van 2022 tot ruim 8,0 miljoen (+4,1% j-o-j). De winst voor belastingen bedraagt 145,9 miljoen euro (Q2 2021: 157.8 miljoen euro).
Wel viel de winst, met 145,9 miljoen euro, bijna 12 miljoen euro lager uit door hogere grondstof-en vervoerskosten. Het bedrijf rekent die hogere kosten nauwelijks door aan klanten, stelt oprichter Dominik Richter in een toelichting bij de halfjaarcijfers. 'Daardoor houden we aantrekkelijke en concurrerende prijzen. '
Bij HelloFresh heb je wel een lidmaatschap, maar eigenlijk kunnen we het niet zo noemen. Je kunt namelijk elke week met een druk op de knop een week overslaan, een maand pauzeren of zelfs helemaal opzeggen. Je zit dus nergens aan vast.
Helemaal stoppen met de maaltijdbox van HelloFresh? Geen probleem! In je account zeg je het lidmaatschap in één klik op. Het is heel simpel: ga naar je account en klik onderaan 'Instellingen' op 'Lidmaatschap opzeggen'.
HelloFresh is een internationaal opererend bedrijf dat maaltijdboxen aan huis bezorgt. Het bedrijf werd in 2011 in Berlijn opgericht door Dominik Richter, Thomas Griesel en Jessica Nilsson.
Welke alternatieven zijn er voor de HelloFresh box? Er zijn veel maaltijdboxen in Nederland, maar deze 5 maaltijdboxen komen er wat ons betreft het dichtste bij in de buurt. De (1) Marley Spoon box, of bijvoorbeeld (2) Dinnerly, maar ook (3) Ekomenu, en onder meer (4) De Krat en (5) De Familiebox.
' De doelgroep van HelloFresh is breed te noemen, maar de gemene deler is het drukke gezin, waarbij de ouders simpelweg geen tijd hebben om iedere dag een supermarkt in en uit te lopen.
Wanneer en hoe laat komt de box? We bezorgen op zaterdag, zondag, maandag, dinsdag en woensdag.Op donderdag en vrijdag leveren we niet. De dag voor bezorging van jouw maaltijdbox ontvang je een sms met een trackinglink.
Wat als ik niet thuis ben wanneer mijn box bezorgd wordt? Geen probleem, laat het ons weten en wij bezorgen jouw box waar jij wilt: in de garage, voor de deur of bij de buren bijvoorbeeld.
HelloFresh is een flexibele bezorgdienst waar je een maaltijdbox voor 1 persoon kunt bestellen. Je kunt het flexibele lidmaatschap op de maaltijdbox op elk moment pauzeren of annuleren. Zo zit je nergens aan vast en kun je het zelf makkelijk aanpassen in je account.
(2) HelloFresh verkoopt en levert flexibele, wekelijkse maaltijdboxen op basis van een lidmaatschap. In aanvulling daarop kan je elke week bij je lidmaatschap verschillende (aanvullende) (vers)producten (zoals de fruitbox en soep) bestellen.
HelloFresh is een manier om meer gevarieerd en dus meer gezond te eten. Concreet betekent dit een gezonde mix van gerechten met vlees, vis en vegetarische recepten. Vlees en vis bevatten belangrijke essentiële voedingsstoffen, maar in meer plantaardige gerechten zitten op hun beurt ook weer belangrijke vezels.
Dichter bij huis doet ook het Belgische Foodbag gouden zaken. “Vóór de coronacrisis hadden we zo'n 2.300 klanten” zegt oprichter Stéphane Ronse. “Dat is nu uitgebreid naar 7.000 gezinnen. De verkoop is verdrievoudigd tot meer dan 3 miljoen boxen.
Er is voor iedereen wat wils: vegetarisch, calorie-focus, kindvriendelijk, lactosevrij of juist extra snelle “20 minuten” recepten. Aan de voorkant kies je voor een van de volgende 4 boxen. HelloFresh selecteert dan automatisch recepten die passen bij jouw levensstijl.
Waar bezorgt HelloFresh? De maaltijdboxen van HelloFresh worden in heel Nederland bezorgd. Beschikbare bezorgmomenten zijn afhankelijk van jouw postcodegebied. Voor sommige bezorgtijden vragen we een kleine toeslag, als het bijvoorbeeld een druk moment is.
Het liefst werken we samen met lokale boeren en leveranciers, zodat de verse ingrediënten niet te lang onderweg zijn. Zo is het meeste vlees in jouw box afkomstig van Nederlandse leveranciers. Alle kip- en varkensproducten komen uit Nederland en hebben het Beter Leven-keurmerk met minimaal één ster.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat de Marley Spoon maaltijdbox een wat meer luxere box is. De gerechten zijn unieker en recepten iets aparter. HelloFresh is wat meer een familiebox voor gezinnen met kinderen. De gerechten zijn iets toegankelijker en spreken een breder publiek aan.
De goedkoopste maaltijdbox is die van de Albert Heijn. De allerhande box heb je al vanaf een kleine 4 euro per persoon. De verzendkosten zitten altijd in de prijs inbegrepen.