Vrijwel alle cruiseschepen moeten hun motoren laten draaien wanneer ze aanmeren in een stad, zodat de - vaak duizenden - toeristen aan boord elektriciteit kunnen gebruiken. Daarmee verbruiken de boten 700 liter diesel per uur en stoten ze gemiddeld het equivalent van 688 zware vrachtwagens met draaiende motoren uit.
Grootse schepen hebben grootse milieu-impact
en een park met 20.000 tropische planten. Om dit drijvende dorp/entertainment park te laten draaien verbruikt het schip per dag zo'n 303.000 liter diesel.
Aandrijving en verbruik
Dieselmotoren verbranden bunkerolie in grote hoeveelheden. De Queen Elizabeth 2, bijvoorbeeld, verbruikt dagelijks 380 ton brandstof, op volle snelheid. Het brandstofverbruik in rust wordt geschat op ongeveer 700 liter per uur.
In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof.
Het kost €1 miljoen per dag om een cruiseschip te laten varen.
De zwavelvervuiling door cruiseschepen rond Europese havens was vorig jaar nog erger dan voor de pandemie. Grote uitzondering is Venetië, waar een verbod op grote schepen de vervuiling met 80 procent deed dalen.
Cruiseschepen veroorzaken veel luchtvervuiling in havensteden. Zo stoten alle cruiseschepen in de Europese Unie evenveel zwaveloxiden uit als een miljard auto's, schrijft het internationale persbureau IPS.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Het allergrootste cruiseschip ter wereld, Harmony of the Seas, doet dinsdagochtend vroeg de haven van Rotterdam aan. De Harmony, van de maatschappij Royal Caribbean International, verliet op pinksterzondag zijn werf in het Franse Saint-Nazaire. De totale bouwkosten bedroegen 1 miljard euro.
Prijzig, maar het kost bijna €1,5 miljard om zo'n schuitje te bouwen en dat geld moet ergens vandaan komen. Gelukkig kunnen er 10.000 passagiers aan boord om dat astronomische bedrag terug te verdienen. Het schip zal pas in januari 2024 te water gaan, maar reisjes zijn vanaf 25 oktober al te boeken.
De MSC Beatrice is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog. Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ruim 44 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
Ter vergelijking: de meeste grotere cruiseschepen varen op open zee rond de 20 tot 22 knopen, omgerekend tussen de 37 en 41 km/u. Om brandstof te besparen en u maximaal comfort te bieden tijdens de reis vaart de Queen Mary 2 met een kruissnelheid van 26 knopen, zo'n 48 km/u.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Daarnaast zijn cruiseschepen wel duurzaam in de zin dat ze lang meegaan (20-25 jaar), maar verouderde schepen doen het milieu juist meer kwaad. De groene ontwikkelingen van de laatste decennia hebben bij vele schepen de boot gemist. Ook niet onbelangrijk: de brandstof.
Op een cruiseschip zijn koffie- en thee punten (ook water, ijsthee zonder suiker en beperkt sap) opgezet, waar je gedurende de dag drankjes kan halen. Deze drankjes zijn inbegrepen in de prijs. Deze staan vaak nabij het buffetrestaurant en/of buitenzwembad.
Het schip in beeld
Vier boegschroeven met elk 7.500 pk zorgen ervoor dat de gasten vlot van bestemming naar bestemming worden gebracht.
Wonder of the Seas is een nieuwe parel van Royal Caribbean Cruises. Het extravagante schip werd in 2022 te water gelaten en is het grootste cruiseschip ter wereld.
Gebruik de boordcomputer, brandstofmeter, toerenteller en cruisecontrol: al deze dingen helpen je om brandstof te besparen. Rijd liever 100 dan 130. Bij 100 km per uur verbruik je zo'n 15 tot 25 procent minder brandstof dan bij 130. Beter voor je portemonnee én voor het milieu.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
2.2. Wat zit niet inbegrepen in de prijs? Je zal namelijk niet alleen betalen voor de cruise zelf en voor het vervoer en de overnachtingen die je voor en na je cruise boekt, maar ook voor alle extra activiteiten die je doet.
Hoeveel een schip aan zogeheten zeehavengeld moet betalen, hangt af vooral af van hoe diep het in het water ligt. Zo levert een olietanker 200.000 euro op per call en een cruiseschip 10 tot 20.000 euro, zegt woordvoerder Tie Schellekens.
Het schip, dat 422 miljoen dollar kostte, maakt deel uit van de vijf schepen tellende vloot van Regent Seven Seas Cruises, een cruisemaatschappij die zich richt op luxe. Marcel von Rotz, senior sales manager bij Regent, legt uit dit niet betekent dat alles bling bling is.