"Maar er moet voor de 8000 mensen aan boord wel elektriciteit worden opgewekt." In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
De tank weegt 307.00 kilo en is 27 meter lang. Volgens de rederij zijn het de grootste LNG-brandstoftanks in de cruise-industrie.
De Harmony of the Seas is een bakbeest van 362 meter lang met 6 grote dieselmotoren, die op vol vermogen per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie verbranden van de meest vervuilende soort.
Cruiseschepen varen op zware stookolie, die overblijft bij de productie van benzine en diesel en die erg goedkoop is. Bij de verbranding komt kooldioxide vrij, maar ook zwavel, stikstof en fijnstof.
Het schip kan men zien als een wereldje (eiland) op zich met alle voorzieningen. Zo draait er continu een stroomaggregaat voor de stroomvoorziening van 220 volt, daar moet men als buitenstaander toch wel aan wennen, want deze produceert toch wel een geluid, dag en nacht. (verbruik ongeveer 80 liter diesel per 24 uur).
Even een jacht van 600 miljoen vol tanken
Volgens het Instagram-account bedragen de kosten 1,5 miljoen dollar voor 500.000 liter brandstof.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
Reken er op dat een cruise met hut al gauw 100 euro per persoon per dag is in een standaard hut. Hierbij zitten vaak dan wel de vluchten. Zonder vluchten kost het al gauw 75 euro per dag.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
De MSC Beatrice is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog. Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter.
"We weten nu dat cruiseschepen bijna twee maal zoveel vervuilen als vliegtuigen. Daar komt bij dat veel passagiers naar de haven vliegen voordat ze aan boord komen." Een andere milieu-organisatie, Friends of the Earth's Clean Vessles Campaign, vergelijkt cruise-schepen met 'drijvende steden'.
De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
In de brandstoftank van de Jubilee gaat ongeveer 390.000 liter aan brandstof. Dat moet genoeg zijn om een kleine 10.000 kilometer te kunnen varen. In de watertank gaat 214.800 liter aan zoet water.
Brandstofgebruik boot
Je zou ook kunnen zeggen dat elke 4 pk een liter brandstof per uur verbruikt. Diesel kost op dit moment zo'n 2 euro per liter. Een dag rustig varen zou dus tussen de 40 en de 60 euro kosten.
Het schip heeft vanzelfsprekend flink wat brandstof nodig om oceanen en zeeën te bevaren. In het superjacht zit een brandstoftank van 120.000 liter en een watertank van 30.000 liter.
Wat is inbegrepen bij mijn cruise? In de meeste gevallen is het ontbijt, lunch en diner in de buffet- en hoofdrestaurants inbegrepen. Daarnaast kun je vaak koffie, thee en frisdranken halen tijdens de openingstijden van deze restaurants. Daarbij zijn diverse activiteiten, entertainment en de havengelden inbegrepen.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Silversea Cruises is niet alleen de grootste, maar ook de duurste in het segment. Voor de rankschikking van de meest dure cruises staat een twee weken durende reis naar de Oostzee met de jacht-achtige ''Silver Cloud'' van en naar Londen vanaf €1897,- per overnachting in één van de 148 suites met uitzicht op zee.
Symphony of the Seas Cruises
Met een lengte van 362 meter en een breedte van 47 meter is de Symphony of the Seas van Royal Caribbean het grootste cruiseschip ter wereld. Zij brengt u naar de indrukwekkende bestemmingen aan de Middellandse Zee en het Caribisch gebied.
Het bouwen van een groot cruiseschip duurt zeker 3 jaar en bestaat uit een aantal mijlpalen. Aan de hand van deze mijlpalen bekijken we in dit artikel hoe een cruiseschip gebouwd wordt.
Afhankelijk van de periode en klasse die u kiest, huurt u bijvoorbeeld met 9 personen vanaf € 5.850,- tot € 25.000,- een eigen schip met bemanning inclusief het eten & drinken aan boord.
Een tankbeurtje kost gemiddeld zo'n 119.248 euro, als je uitgaat van een diesel grootverbruikprijs van 1,028 euro.
U kunt te allen tijde van de ene route op de andere overgaan, als u dat leuk vindt. Wat is onze ervaring: men vaart gemiddeld 3 a 4 uur per dag. De toegestane snelheid is 6 km per uur (dus gemiddeld 18km – 24 km per dag).
Tot 100 pk buitenboordmotor in de bun mogelijk en een snelheid van 50 km/uur.