Wist u dat de remweg van een auto met zomerbanden op een besneeuwde weg en bij matige snelheid ruim vijf keer zo lang is als op een droge weg? De ANWB geeft op zijn site een voorbeeld, waarbij een automobilist 'slechts' 50 kilometer per uur rijdt.
Langere remweg
Bovendien: hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van winterbanden wordt. Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig.
Normaal gezien is 2 seconden afstand voldoende. Maak er in deze omstandigheden maar 4 seconden van. dit voorkomt een hoop narigheid. De ramen zijn allemaal vrij van sneeuw en ijs vergeet daarbij je koplampen en achterlichten niet schoon te maken.
De remweg is de afstand die nodig is om tot stilstand te komen vanaf het moment dat er geremd wordt. De formule voor de remweg is s = v gem t rem. s is de remweg in meter (m). t rem is de remtijd in seconden (s).
Om een goede afstand te hebben, moet je de 2 seconden regel respecteren. Dit houdt in dat je bij 50 km/u ongeveer 28 meter afstand moet hebben op je voorligger. Om je auto tot stilstand te brengen, heb je 2 seconden om te reageren en ben je alweer bijna 28 meter verder!
Een alerte bestuurder heeft een reactietijd van ongeveer één seconde om op de rem te trappen. Bij een snelheid van 50 km/uur leg je dus al 14 meter af voordat je voertuig afremt. Vandaar dat in veel kinderrijke gebieden 30 km-zones zijn. Bij die snelheid duurt het 'slechts' 8 meter tot je reageert.
Pas je snelheid aan
Rijd langzamer dan normaal en probeer niet te heftig te versnellen als je het gaspedaal indrukt. Je hebt zo meer controle over de auto. Bij extreme gladheid wordt er soms op snelwegen niet harder dan 20 kilometer per uur gereden. Niet zo snel, wel zo veilig.
Een significant langere remweg had een Mercedes Sprinter (28 meter) en de mobilhome Dethleffs Globebus T4 (29,8 meter). Zoals verwacht moest de vrachtwagen (een DAF XF) de langste weg afleggen alvorens tot stilstand te komen: 36,2 meter. Wat echter, volgens de ADAC voor een 40-ton zware truck geen slechte waarde is.
De remweg is de afstand die een auto nog aflegt, na het maken van een noodstop. Deze afstand is langer dan je verwacht. Een alerte en fitte bestuurder heeft gemiddeld een reactietijd van één seconde. Daarna begint het remmen pas.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april.
U kunt ook onthouden om naar winterbanden te wisselen wanneer u de klok verzet in oktober. Maar onthoud, zodra temperaturen lager worden dan 7 graden worden uw zomerbanden minder effectief.
met 120 km/u heb je 107 meter nodig voor je stilstaat. Dat is meer dan de lengte van een voetbalveld!
De volgafstand bedraagt de helft van je snelheid
Een formule die toegepast wordt om de correcte afstand te bepalen, zegt dat je volgafstand moet overeenkomen met de helft van je snelheid. Rijd je 120 km/u, dan moet je dus minimaal 60 meter afstand houden.
De vrachtwagenchauffeur is strafbaar als hij minder dan een halve seconde tussen zichzelf en zijn voorganger laat; bij een snelheid van 80 km/u zit er dan 11 meter tussen.
Begin op tijd met terugschakelen, want in de sneeuw kan de remweg verrassend kort blijken. Druk je op het rempedaal en gaat je wagen plots aan het slippen? Laat het pedaal dan los om opnieuw grip te krijgen. Rem daarna op de motor en rem tot slot, als dat echt nodig is, geleidelijk bij met het pedaal.
Vertrek in eerste versnelling als er niet te veel sneeuw ligt of als de weg vrijgemaakt is. Als er een laag sneeuw ligt, is het beter om in tweede versnelling te vertrekken. 4. Rijden op sneeuw vereist dat je voorzichtig rijdt: bruuske versnellingen, plotse richtingsveranderingen of plots remmen zijn te vermijden.
Als je km/u wilt omrekenen naar m/s dan moet je delen door 3,6.
Andersom moet je keer 60 doen om van uur naar minuten te gaan of van minuten naar seconden. Je kunt dus van kilometer per uur naar meter per seconde door te delen door 3,6. Om van m/s naar km/h te gaan doe je het omgekeerde, dus dan vermenigvuldig je met 3,6.