POPS & BANGS (Benzine) €225,- Door brandstof in te laten spuiten wanneer je met de voet van het gas pedaal gaat ontploft het in de uitlaat of in de turbo. De knallen die je hier door hoort worden Pops & Bangs genoemd.
Volgens de regelgeving kun je onnodig geluid veroorzaken door meer dan nodig gas te geven (lees: revven), of bijvoorbeeld met slippende banden weg te rijden. Ook de welbekende 'Pops & Bangs' vallen hieronder.
Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Aan- en uitzetten, van de Pops and bangs
In veel gevallen kunnen we de pops and bangs onder een bestaande knop op je dashboard zetten. Zo kan je de pops and bangs gemakkelijk aan- en uitzetten.
Wanneer wij op uw wagen pops and bangs ingesteld hebben blijft de turbo eigenlijk constant in werking en stopt de brandstoftoevoer niet meer direct wanneer u het gas loslaat. De brandstof ontploft vervolgens in de uitlaat. Dit zorgt voor het knallende geluid.
Wij noemen dit ook wel Pops & Bangs, Crackles, Burble on overrun of Schubblubbern. De knallen ontstaan wanneer brandstof ontploft in de uitlaat als het gas wordt losgelaten. De technologie is ontwikkeld om de motor op toeren te houden zodra je geen gas meer geeft.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is. Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal. Dit te veel inspuiten van de brandstof is verboden, omdat het direct gevolgen heeft voor de uitstoot van het voertuig.''
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
Chunky staat voor grof of dik. Bij deze techniek worden er grotere delen van het haar in een contrastrijke kleur aangebracht. Deze highlights kunnen in het hele haar aangebracht worden, waarbij de focus op je gezicht contouren wordt gelegd.
Als autoliefhebber zult u er vast wel van gehoord hebben, Pops & Bangs/Burble Tune/Crackle tune of simpel gezegd: knallen uit de uitlaat.
Naast de middendemper is er de einddemper, deze vermindert lage tonen van de uitlaat. Een middendemper of einddemper is wel nodig om te zorgen dat je uitlaat niet de geluideisen overschrijdt van 105 decibel.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Wat doet een downpipe? De voornaamste klus van een downpipe is het geleiden van de hete uitlaatgassen uit de motorruimte naar beneden (down), waar de uitlaat onder de bodem van de auto doorgaat. Omdat de temperaturen hier het hoogst zijn, zijn hier de katalysatoren/roetfilters geplaatst.
Als het geluid van motoren te hard is bekeurt de politie. De boete tot 4 dB(A) te hard is 280 euro.Als het geluid van motoren vanaf 4 dB te hard is kost het 420 euro en wordt de demper in beslag genomen. De politie handhaaft pas vanaf 5 dB(A) overschrijding en dan krijg je dus een boete.
De boete voor onnodig geluid maken met je auto is sinds 1 januari verlaagd van 400 euro naar 260 euro.
Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef. De katalysator is echter een aparte pot (of tegenwoordig vaak potten).
Geeft jouw auto een knetterend geluid? Een lek inlaatspruitstuk kan leiden tot een knetterend geluid vanuit de motor, schadelijke uitlaatgassen en een hoog brandstofverbruik.
Ik ben er achter gekomen dat als ik mijn scooter laag stationair laat draaien, dat er bij lagere snelheden knallen uit mijn uitlaat komen. En hoe hoger ik mijn scooter stationair laat draaien, dat er dan op hogere snelheid knallen uit mijn uitlaat komen(tijdens gas los natuurlijk).
Backfire ontstaat door een vroegtijdige of een naverbranding van gas in het luchtinlaatsysteem van de motor. De schade die hierbij kan optreden varieert van losgeraakte en/of gescheurde (kunststof) onderdelen van het luchtinlaatsysteem tot/en beschadigde sensoren en luchtregelklep.