Enkeltje Métro-Trein-RER voor €2,50: alles wat je moet weten voor de verandering op 1 januari. Vanaf 1 januari 2025 vervangt één enkel ticket van € 2,50 de verschillende tarieven die momenteel gelden voor reizen met de metro, RER en regionale treinen in de hele regio Île-de-France.
De RER rijdt vanuit het centrum van Parijs naar de voorsteden (dus buiten de ring). Ze lijken erg op elkaar, maar het grote verschil tussen de RER en de metro is de afstand tussen de stations en de snelheid. De RER rijdt sneller en heeft een grotere afstand tussen de stations.
Dagpas, Navigo Forfait Jour (€12)
Dit is een dagpas. Je kunt hiermee de hele dag met het openbaar vervoer in Parijs reizen. Dit ticket is geldig voor de metro, RER, trein, bus en tram.
Zone 1 en 2: Wil je alleen in de Parijse binnenstad reizen en de grote toeristische trekpleisters zoals het Louvre, Centre Georges-Pompidou en Montmarte aandoen, dan kan je kiezen voor metrokaartjes die geldig zijn voor zone 1 en 2. Dat zijn de zones binnen de ringweg rond Parijs.
Nation, Châtelet, Gare de Lyon en Montparnasse zijn allemaal haltes en stations die u moet vermijden voor overstappen als u tijd – en stress – wilt besparen! Deze enorme stations kunnen wel 15 verschillende perrons hebben en het kan wel 10 minuten duren om van het ene naar het andere te navigeren.
De pas koopt u bij de balies en loketten op de stations en in veel winkels in de stad.
Het vervoersnetwerk van Île-de-France is verdeeld in 5 concentrische zones rond Parijs: Zone 1 is voor het centrum van Parijs,Zones 2 en 3 bestrijken de steden die het dichtst bij Parijs liggen, en . Zones 4 en 5 zijn de meest afgelegen steden in de regio Île-de-France .
Als je de Eiffeltoren, de Moulin Rouge, het Louvre of de Galeries Lafayette wilt bezoeken, hoef je niet ver te gaan: alles bevindt zich in zone 1, in Parijs zelf. Als je van plan bent om naar het Stade de France, het Stade Roland-Garros of de beroemde vlooienmarkt in Montreuil te gaan, zit je in zone 2.
Handig voor veelgebruikers: Paris Visite
Met Paris Visite mag je onbeperkt reizen. De luchthavens liggen te ver weg voor een 1-3 zones ticket. Maar alleen hiervoor neem je geen vijf-zonekaart. Voor het vervoer heen en weer naar de luchthaven koop je dan gewoon een los kaartje.
Enkele kaartjes kunnen worden gekocht bij metro-/RER-stations, sommige busstations en geregistreerde retailers, meestal tabakswinkels en boekwinkels, met het RATP-bord. U kunt bij dezelfde bronnen ook een boekje van tien kopen, een carnet (uitgesproken als kar-nay), wat een goede besparing oplevert.
RER A (officieel Ligne A du RER d'Île-de-France) is een van de vijf lijnen die onderdeel zijn van het Réseau express régional (RER), een Frans treinnet dat de voorsteden met het centrum van Parijs verbindt. De lijn trekt per dag meer dan 1 miljoen reizigers en is daarmee de drukste spoorlijn van Europa.
Gratis is de goede app van de RATP voor toeristen in Parijs: Next Stop Paris, ook in het Nederlands beschikbaar. Geschikt voor iOS en Android. Op de routeplanner van de RATP kun je alvast uitzoeken welke metro je moet nemen. Links naar overzichten van alle lijnen van de RATP vind je hier.
Enkeltje Métro-Trein-RER voor €2,50: alles wat je moet weten voor de verandering op 1 januari. Vanaf 1 januari 2025 vervangt één enkel ticket van € 2,50 de verschillende tarieven die momenteel gelden voor reizen met de metro, RER en regionale treinen in de hele regio Île-de-France.
Voor de RER gelden dezelfde tarieven als voor de metro, zolang u binnen de stadsgrenzen blijft (RER-stations hebben ook hun eigen loketten en kaartautomaten).
Respiratory Exchange Ratio (RER) is de verhouding tussen het volume CO2 dat door het lichaam wordt geproduceerd en de hoeveelheid O2 die wordt verbruikt . Deze waarde van deze verhouding geeft ons een indicatie of het lichaam aeroob of anaeroob functioneert.
Lijn 13 (Saint-Ouen-Gare Saint-Lazare-Montparnasse) is met stip de vervelendste metrolijn van Parijs, deze metro is berucht: altijd bomvol en lastig in te komen (vooral vanaf Saint-Ouen richting het centrum), dus vermijden als je kunt.
– Een ticket naar de top met toegang tot de lift boeken kost 35,30€ voor volwassenen, 17,70€ voor 12-24 jaar en 8,90€ voor kinderen van 4-11 jaar en mindervaliden.
Met zone 1 t/m 3 kunt u de meeste populaire toeristische bestemmingen in Parijs bereiken, waaronder de Eiffeltoren, de Arc de Triomphe, Cité des Sciences/La Villette, het Louvre, het Quartier Latin, de Jardin du Luxembourg, Les Grands Magasins (Printemps en Galeries La Fayette).
Wil je in 2024 Parijs met de auto inrijden, dan moet je een milieusticker aan de binnenkant op je voorruit hebben. Zonder deze sticker, ook wel milieuvignet genoemd, mag je de milieuzone van Parijs niet in en krijg je een boete van 68 euro.
Het station Disneyland (Marne-la-Valée) ligt in zone 5. De zones zijn duidelijk aangegeven op de RER-kaart (zie onderstaande link).
Parijs is verdeeld in vijf zones: zones 1-3 zijn het stadscentrum en de nabijgelegen buitenwijken, en zones 4-5 liggen verder weg, zoals Versailles en Disneyland. Je kunt metrokaartjes kopen bij de machines, waar je verschillende talen kunt kiezen, of bij de balie op alle stations.
Navigo Jour (Dagpas): Voor €12 kun je een dag lang onbeperkt reizen binnen Île-de-France, met uitzondering van de luchthaventransfers. Dit kan voordelig zijn als je veel reist op één dag. Paris Visite Pas: Voor € 29,90 kun je reizen door de hele Île-de-France, inclusief luchthavens.
Het Réseau express régional (RER, letterlijk "regionaal expresnetwerk") is een merknaam van de regionale voorstadstreinen die het centrum van Parijs verbinden met de voorsteden, enigszins te vergelijken met de S-Bahn in Duitsland of het GEN in Brussel.
Naar Gare Montparnasse vanaf Gare du Nord
Met de metro neemt u lijn 4, richting Mairie de Montrouge. De reis duurt ongeveer 25 minuten en u stapt uit bij station "Montparnasse Bienvenue". Met de bus neem je lijn 39 naar de halte "Gare Montparnasse", richting Frères Voisins.