Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
U mag met een auto: iedere aanhanger trekken als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (leeg gewicht + laadvermogen).
Zonder koppel zouden er namelijk geen paardenkrachten zijn. Wat vooral belangrijk is om te weten is dat de draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt het koppel is, en dat het aantal PK van de motor aangeeft hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd.
Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn. Om snel op 100 km/u te zitten zou je heel veel trekkracht op het contactvlak van band en wegdek willen hebben, liefst vanaf lage toeren.
Bij 1750 toeren levert de motor 270 Nm en dat is behoorlijk. Het maximum vermogen van 82 kW wordt pas bereikt bij 4000 toeren. Dat het maximum koppel bereikt wordt bij 1750 toeren is geen reden om rond dat toerental te blijven zitten. Bij meer toeren levert de motor ook nog veel koppel en vooral meer vermogen.
Motoren hebben bij een bepaald toerental een maximaal koppel. Het heeft alles te maken met de natuurkundige wet: 'kracht maal arm'. Een ander woord voor koppel zou draaimoment kunnen zijn. Het is de kracht van de motor die de krukas doet draaien.
De officiële formule hiervoor is als volgt: PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252. Stel je hebt een auto die 200 Nm koppel levert met een motorsnelheid van 3.000 rpm, dan levert deze dus 200 x 3000 / 5252 = 114,24 Pk.
Wat zegt PK over een auto? Het zal inmiddels duidelijk zijn dat PK iets zegt over het vermogen en de snelheid van een auto. Zo beschikt de motor van een gemiddelde stadsauto over zo'n 75 PK. Een gezinsauto heeft veelal rond de 150 PK aan vermogen.
Het koppel wordt berekend met de formule Ft x r (de tangentiaalkracht vermenigvuldigd met de krukstraal) en wordt uitgedrukt in Nm (Newtonmeter).
Auto's met een trekkracht tussen de 1.000 en 1.500 kg zijn erg populair. Een fijn model is dan de Mazda CX-3, het SUV-broertje van de compacte Mazda 2. Net als bij de Hyundai i30 bedraagt het maximum geremd trekgewicht 1.200 kilo en daarmee kun je op pad met een flinke aanhangwagen, vouwwagen of caravan.
Een auto met automatische versnellingsbak is vaak bijzonder geschikt als caravantrekker. Zeker traditionele automaten met koppelomvormer en CVT-automaten zijn geliefd bij caravanrijders.
Hoeveel uw auto mag trekken hangt onder andere af van de trekkracht van de motor. De fabrikant bepaalt dit op basis van verschillende berekeningen en testen. Op uw kentekenbewijs staat het maximaal aantal kilo's wat uw auto mag trekken.
Wat een auto maximaal mag trekken staat op het kentekenbewijs (bij auto's v.a. mei 1998) en is online op te vragen via de RDW (klik hier en vul het kenteken van de trekauto in). De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht. Alle caravans zijn geremd dus kijkt u naar het geremd gewicht.
Wanneer u een caravan achter uw auto trekt, is deze automatisch meeverzekerd op uw WA-verzekering. Schade die u toebrengt aan een ander, bijvoorbeeld bij achteruit parkeren, is dan gedekt. De caravan maakt, mits hij vastgekoppeld is, immers onderdeel uit van de auto. De schade aan de caravan zelf is niet verzekerd.
Met de 95 pk versie is prima mee te komen, maar de 115 pk versie maakt de Arona net wat levendiger als u vlot wilt rijden, en rustiger bij normaal tempo. Het gaat allemaal wat gemakkelijker. Naast 25 pk vermogen is ook het koppel van de motor hoger terwijl dat bij een lager toerental beschikbaar is.
Heel kort gezegd, die 75pk is voldoende als je alleen in Nederland blijft, rustig rijdt, niet hard wilt optrekken en graag op de rechterbaan van de snelweg hangt. Wil je wat meer auto voelen tijdens het rijden? Neem dan niet de 75 pk.
Het apparaat is voorzien van een 400 pk sterke motor. Daarmee is een snelheid van zo'n 40 knopen mogelijk. Dat is omgerekend zo'n 75 km/u.
De eenheid Nm (newton maal meter) wordt gebruikt als maat voor de arbeid. Vermogen P en arbeid W zijn niet hetzelfde.Daarom kun je Nm niet zonder meer omrekenen in pk. De eenheid Nm wordt ook gebruikt als maat voor het moment (in verband met draaiing).
Wat betekent Nm? Het is een samengestelde eenheid overeenkomend met de kracht van 1 newton (1kg = 9,81 N in Nederland) uitgeoefend op een arm van 1 meter.
Newtonmeter geeft aan hoe groot het koppel is. Koppel is de draaikracht die de motor kan leveren. Hoe meer koppel hoe krachtiger de motor. De kracht van de motor wordt bepaald door het aantal Nm.
Een dieselmotor heeft een langere slag omdat hij meer compressie nodig heeft voor de verbranding. Hij is in staat een hoger koppel voort te brengen aan een lager toerental. Een verder verschil zit hem in de wijze waarop de injectie en ontsteking plaatsvindt.
De grootte van een koppel is gelijk aan de som van de momenten van de krachten, onafhankelijk van het gekozen referentiepunt. Het verschil tussen een koppel en een moment is dat het krachtenspel van een koppel zodanig symmetrisch is dat er geen netto dwarskracht overblijft.