Door de ontploffing en gasvorming wordt de airbag razendsnel gevuld/uigevouwen. De airbag komt met ongeveer 300 kilometer per uur naar voren.
Ontploft een airbag, dan gaat dat met een snelheid tussen de 160 en 350 kilometer per uur.
Werking van airbags
Airbags worden opgeblazen wanneer sensoren een botsing detecteren die de drempels voor activering overschrijdt. Deze drempels bestaan om de ernst van een botsing op tijd te voorspellen zodat de airbags de inzittenden van de auto kunnen beschermen.
Een airbag biedt bescherming tegen letsel van het bovenlichaam bij een frontale botsing. Het is bewezen dat een airbag in combinatie met de veiligheidsgordel tot wel 48% minder kans geeft op een fatale afloop bij botsingen. Terwijl je ziet dat bij enkel het gebruik van een autogordel dit de kans is van maar 40%.
Nieuwe airbags zijn vaak zo duur dat auto's na een aanrijding al snel total loss zijn. Airbagbank biedt daarom een betrouwbaar, prijsbewust alternatief voor airbags en veiligheidsgordels.
Kosten vervangen airbags
De plaats van de airbag weegt ook mee in de waarde van de kosten. Resetkosten van de airbag variëren tussen de €70 - €120 per stuk. Reparatiekosten airbag variëren tussen de €120 - €1.200 per stuk. Airbag vervangen variëren tussen de €200 - €1.200 per stuk.
Airbags zijn aanwezig in de auto voor uw veiligheid, maar ze zijn in Nederland niet verplicht. U kunt er dus voor kiezen om een of meerdere airbags uit te schakelen. Of om deze zelfs helemaal te laten verwijderen. Dat laatste kan nodig zijn als u bijvoorbeeld een sportstuur in uw auto wilt laten plaatsen.
Als de stekker los is, sluit de brug en kan de airbag nooit afgaan door statische elektriciteit. Werk dus nooit aan een airbag als de stekker nog is aangesloten!”
Gaan alle airbags af bij een crash? Nee. In sommige gevallen duurt het nog vrij lang voordat de airbags uberhaupt afgaan. Het vervangen is namlijk heel erg prijzig.
De gestolen airbags, koplampen en complete navigatiesystemen worden gebruikt voor herstel na schade. De onderdelen verdwijnen soms naar Oost-Europa, maar ook in Nederland worden ze 'hergebruikt'.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
Met andere woorden; de APK heeft alleen een controle wat betreft het airbaglampje. Indien de auto gebouwd is voor 1 januari 2018 is er geen afkeur indien het lampje brandt maar slechts een reparatieadviespunt (RA). Is de auto jonger dan mag er geen storing aanwezig zijn, dit leidt dan tot afkeur.
De sensormatten bevinden zich soms alleen in de passagiersstoel, maar zijn bij de modernste systemen ook in de bestuurdersstoel en in de achterbank geïntegreerd. Zowel infrarood- als ultrasonische sensoren kunnen worden gebruikt.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Een airbag wordt met een luide knal in een fractie van een seconde opgeblazen. De airbag zorgt er samen met de veiligheidsgordel voor dat de inzittenden niet naar voren schieten en beperken zo de kans op ernstig letsel.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
Airbags mogen alleen worden vervangen met een speciale pyrotechnische opleiding en in het kader van een commerciële activiteit. Het vereiste bewijs wordt ook wel "airbagcertificaat" genoemd. Zonder de juiste expertise is het daarom sterk aanbevolen om airbags alleen door deskundigen en in een werkplaats te vervangen.
Bij elke stuur-/ passagiers-/ en zij-airbag zitten aparte airbagmodules. Wanneer het regelapparaat de airbagmodules door middel van een spanning voorziet, zullen de airbagmodules in werking treden. Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas dat voor 99% uit stikstof bestaat, vrijkomt.
Er zijn verschillende soorten airbags: frontale en laterale airbags, gordijnairbags en knieairbags. Bijna alle nieuwe auto's beschikken tegenwoordig over twee frontale airbags, verwerkt in het stuur en het dashboard.
Hoe werkt een airbag? Wanneer een auto een botsing maakt, wordt er een signaal naar de airbagmodule gestuurd om de airbag op te blazen. Dit signaal wordt verzonden door een crashsensor die is geïnstalleerd in de auto. Wanneer de sensor een botsing detecteert, zendt deze een signaal naar het airbagcontrolesysteem.
Woordherkomst en -opbouw. Samenstelling van air ("lucht") en bag ("zak").
Een airbaglampje, wat nu? Wanneer het airbaglampje brandt is er een storing in het systeem aanwezig. Bij een botsing werken de airbags mogelijk niet.
In België zijn airbags niet verplicht, maar als ze wel in een voertuig aanwezig zijn, is het verboden om ze te verwijderen. En waarom zou je ook? Eerst en vooral zijn airbags heus niet zo gevaarlijk als sommige mensen denken, zolang je maar geen gekke dingen doet (zoals bijvoorbeeld je voeten op het dashboard leggen).
'Airbag' weerstanden 2,7 ohm.
Hoe lang mag je rijden met een verlopen APK? Als je 2 maanden na het verstrijken van je APK-datum je auto nog steeds niet hebt laten keuren, krijg je automatisch een boete van de RDW. Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen. Zet na elke APK afspraak even een reminder in je agenda voor de volgende verplichte keuring.