De RAV4 Plug-in Hybrid geeft u een elektrische actieradius tot 75 kilometer (gecombineerd) of tot 98 kilometer (in de stad).
De RAV4 is een absoluut kwaliteitsproduct, zoals we dat van een echte Toyota verwachten. Dit zijn niet alleen werkpaarden, maar ook heel fijne auto's om intensief te gebruiken. De positie van de hybride-versies is uniek.
Met een rustige rijstijl in Nederlands verkeer komt de RAV4 ongetwijfeld dichter in de buurt van de opgegeven 5,1 liter per 100 kilometer. Een praktijkmeting met een voorwielaangedreven exemplaar leverde een verbruik op van 1 op 15. In de folder laten de Japanners voor die uitvoering een score van 1 op 20,4 noteren.
De auto rijdt mooi, soepel en ligt strak op de weg, aan de rijhulpsystemen is het even wennen in het begin, maar de actieve cruise control is super, vooral in files. Qua vermogen en koppel is het echt een "high power hybrid", de electromotoren (2 bij een AWD) bieden meer dan een turbo bij een verbrandingsmotor.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
Uitstekend geschikt als caravantrekker
De innovatieve hybride technologie van de Toyota RAV4 Hybrid is uitstekend geschikt voor het trekken van een forse caravan! De Toyota RAV4 is erg zuinig en rijdt bovendien soepel, schokvrij en zorgeloos. Een ander pluspunt is het wegrijden vanuit stilstand op hellingen.
De De auto wordt gebouwd in de Aicihi-fabriek. Deze locatie, die ook 'Toyota City' wordt genoemd, is namelijk ook de plaats waar de Carina en Corolla wordt gebouwd.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Volledig SUV, volledig hybride.
Op alles voorbereid: de Toyota RAV4 combineert perfect een robuust SUV-karakter met een strakke, moderne vormgeving. Door veel trekkracht en een lage emissie is hij bovendien ideaal voor rijden in zowel stedelijk verkeer als op uitdagende wegen in het buitengebied.
De RAV in RAV4 staat voor Recreational Active Vehicle, de 4 voor vierwielaandrijving.
Het belangrijkste pluspunt van de RAV4 is (en ook van de Forester trouwens) is echter de vierwielaandrijving. Die heeft een vergelijkbaar geprijsde Ford Kuga niet.
Het ontstaan van Toyota. Aan het eind van de negentiende eeuw vond Sakichi Toyoda als eerste Japanner het mechanisch aangedreven weefgetouw uit, waarmee hij een revolutie ontketende in de textielindustrie in Japan. In januari 1918 richtte hij de Toyoda Spinning and Weaving Company op.
Van de huidige modellen bouwt Toyota de Auris en Avensis in Groot-Brittanië, de Yaris in Frankrijk, de Verso in Turkije, de Aygo in Tsjechië en de Pro-Ace in Frankrijk. Eind dit jaar rolt uit Turkije ook de C-HR. Uit Japan komen onder andere de Land-Cruiser, RAV4, GT86, Prius en Prius Wagon.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Daarnaast zijn de hybride auto's van zichzelf al een stuk zwaarder, wat zorgt voor extra druk voor de remmen en ophanging. Daarnaast is het plaatsen van een trekhaak ook net even anders dan bij een 'gewone' auto. De trekhaak zou in het verlengde van de batterij(en) van je hybride auto geplaatst worden.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Nadelen van het kopen van een gebruikte hybride
Rijden in een hybride auto is nog relatief nieuw. Niet zo gek dat daar nog wat kinderziektes te vinden zijn. Zeker als je het hebt over hybride occasions, die dus nog helemaal aan het begin van dit nieuwe tijdperk uitkwamen.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.