Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Door Lean te werken, worden werkprocessen verbeterd. Met minder moeite en middelen realiseer je dezelfde resultaten. Met andere woorden: je reduceert verspillingen. Doordat je een betere cashflow creëert en beter gebruikmaakt van investeringen, verbeter je winstmarges én omzetgroei.
Lean werken is een manier van werken waarbij het hele team zich richt op het creëren van waarde voor de klant in alle processen. Weg verspilling en inefficiëntie. Hallo maximale toegevoegde waarde. De klant staat centraal: zo verbeter je kwaliteit, verkort je doorlooptijd en verminder je kosten.
Het Lean gedachtegoed betekent dat klantwaarde centraal staat, deze is leidend voor alle bedrijfsactiviteiten. Iedereen denkt in termen van continu verbeteren, en wil het stapje voor stapje beter doen. Lean management is gericht op de mens. Naast klantwaarde zijn ook de medewerkers essentieel.
Elimineer Verspilling; het tegengaan van verspilling is het belangrijkste uitgangspunt van Lean Management. Om je organisatiedoelen te realiseren moet je met objectieve criteria vast kunnen stellen waar in de organisatie zich verspilling voordoet.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
De drug 'lean drink', 'purple drank' of 'syrup' is de straatnaam voor een drankje dat bestaat uit een hoestdrank gemixt met frisdrank of snoep. De stoffen in het drankje die zorgen voor de roes zijn codeïne en promethazine.
Met Lean ben je namelijk bezig met het ”slank” maken van je processen. Dit houdt in dat je bezig bent met het (zo veel mogelijk) elimineren van verspillingen in je bedrijfsprocessen. Verspillingen betekenen hier werkzaamheden binnen een proces die geen waarde voor de klant toevoegen.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Lean is een businessfilosofie en een manier van werken waarbij iedereen in een organisatie zich richt op het creëren van waarde voor de klant en het elimineren van verspilling. Door de klant centraal te stellen creëer je met Lean maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen een minimale inspanning.
De basis van de Lean filosofie ligt bij Toyota. Werkplaatschef Taiichi Ohno bedacht dat alleen bedrijfsprocessen waar de klant voor wil betalen of processtappen waar een klant op wil wachten nuttig zijn. Alle overige activiteiten zijn verspilling, en dus overbodig (waste).
Lean is een management filosofie waarbij je voortdurend op zoek bent naar verbeteringen op het bedrijf. Verbeteringen in de processen zodat alles vlotter, makkelijker en efficiënter loopt. Het is een filosofie die ervan uitgaat dat je voortdurend blijft zoeken naar verbeteringen en ideeën.
Lean in de zorg is de toepassing van “lean” ideeën in zorginstellingen om verspilling in elk proces, proces en taak te minimaliseren door middel van een continu systeem van verbetering.
Lean is een methode om je bedrijfsprocessen gericht te optimaliseren en verbeteren. Ze concentreert zich op het reduceren van verspilling (en daardoor het elimineren van kosten) en het toevoegen van waarde (en daardoor het verhogen van de omzet).
Lean uitgangspunten
Waarde toevoegen voor de klant staat altijd centraal. De organisatie is continu op zoek naar verspillingen in de ogen van de klant. Respect voor de mens is cruciaal. Mensen moeten het principe van continu verbeteren tenslotte ter harte nemen en in de praktijk brengen.
Lean Six Sigma is een bewezen methodiek die een verbetering van het bedrijfsresultaat oplevert. Door middel van deze aanpak worden bedrijfsprocessen efficiënter ingericht waarmee de doorlooptijd wordt verkort, kosten gereduceerd en de klanttevredenheid wordt verhoogd.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Begin altijd met een lage dosering: 1 dosis hoestdrank waarin 50mg codeïne zit en 30 mg promethazine. Neem sowieso niet meer dan 2 dosissen. Bij een hoge dosis kan je gaan hallucineren, out-gaan of zelfs een ademhalingsstilstand krijgen. Codeïne is verslavend.
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het biedt een aanpak waarmee organisaties op een gestructureerde wijze (Define, Measure, Analyse, Improve en Control of DMAIC) concrete resultaten kunnen boeken met continu verbeteren.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Voordelen en nadelen van 5S
Schone, veilige en overzichtelijke werkplek. Minder verspilling. Minder ruimte nodig. Verbetering zelfdiscipline.
Lean Management
De Lean Leader is de kartrekker van Lean implementatietrajecten. Naast ruime kennis van de Lean verbetertechnieken is de Lean Leader ook een vaardig verandermanager. Door tijd te investeren in mensen, leert de Lean Leader de medewerkers om continu te verbeteren.