Het aantal kledingwinkels in Nederland is 16.048. Bijna één op de 5 Nederlandse kledingwinkels is gevestigd in Zuid-Holland (34%). Op de tweede plaats staat Noord-Holland (17%). Ook in Noord-Brabant (799) zijn veel te vinden.
Het aantal detailhandels in Nederland is 177.741. Één op de vijf Nederlandse retailers zijn gevestigd in Zuid-Holland (20%). Op de tweede plaats staat Noord-Holland (19%). Ook in Noord-Brabant (14%) zijn veel detailhandels te vinden.
Het aantal winkels is afgelopen jaar voor het eerst in tien jaar weer toegenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het statistiekbureau telde per 1 januari dit jaar zo'n 83.800 winkelvestigingen, 655 meer dan begin 2021.
De omzet in 2021 in de textiel- en kledingindustrie wordt geschat op 147 miljard euro, een 11% plus (procentuele verandering tov 2019/2018). Van de 2021 omzet is 81,6 miljard euro gegenereerd in textielindustrie en 65,3 miljard euro in de kledingsector. *2021 schattingen.
Het salaris van een Verkoopmedewerker kleding allround begint bij € 1.725 per maand. Het beroep Verkoopmedewerker kleding allround is onderdeel van de beroepsfamilie Verkoopmedewerkers detailhandel mode. Het salaris van Verkoopmedewerkers detailhandel mode ligt gemiddeld op € 2.112 bruto per maand.
Even vanuit het oogpunt van een webwinkelier. Kleding moet bij ons minimaal 2 x de inkoopprijs opbrengen, normaal ongeveer 2,2. Dit is inclusief btw. Dus 5 euro inkoop is 10 euro verkoop waar dus 2 euro btw vanaf gaat en dus houden we 3 euro over.
Het aantal fysieke kledingwinkels is sinds 2013 met 9 procent afgenomen, naar 9 020. Het aantal pure online kledingwinkels nam in dezelfde periode met 75 procent toe naar 8 720. Het totale aantal kledingzaken in Nederland is hierdoor met 19 procent toegenomen naar 17 740.
De belangrijkste kledingleverancier voor Europese winkels is China, gevolgd door Turkije, Bangladesh en India. Een groot aantal ontwikkelingslanden is sterk afhankelijk van de export van textiel- en kledingproducten, waaronder enkele van de armste landen ter wereld.
Mensen weten vaak niet dat bij het maken van fast fashion kleding enorm veel vervuiling komt kijken. De vervuiling vindt al plaats bij de productie van de grondstoffen en materialen waar de kleding van gemaakt wordt. Per T-shirt is er ongeveer 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek zelf 7000 liter!
Naar schatting heeft alleen de Nederlandse kledingmarkt al een omvang van tussen de 700 en 900 miljoen stuks per jaar. Dit is exclusief schoenen, huishoud- en bed textiel, kussens, slaapzakken, dekbedden, (rug)tassen, vlaggen, zonwering en vele anderen producten die (deels) van textiel zijn.
Het aantal vestigingen is in de periode 2014-2019 afgenomen met 6,6 procent, van 2.560 in het jaar 2014 tot 2.390 in het eerste kwartaal van 2019. De daling is daarmee aanzienlijk kleiner dan in het jaar 2012. In het jaar 2012 was de daling van het aantal vestigingen en bedrijven in de meubeldetailhandel het grootst.
Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat ondanks de coronacrisis, supermarkten gestaag doorgroeien, schrijft Distrifood. Tussen 2010 en 2021 nam het aantal fysieke supermarkten toe van 5.790 naar 6.130 (+6%).
Onder de detailhandel vallen bedrijven die fysieke goederen voor persoonlijk gebruik aan de consument leveren. In de spreektaal gaat het dus om winkels. Denk hierbij aan kledingwinkels, bakkerijen, supermarkten, bouwmarkten, meubelwinkels, enzovoorts.
De populariteit van snoepwinkels neemt af. In 2005 stond de teller van dit soort winkels in ons land nog op 379, terwijl dit aantal nu met een kwart afgenomen is naar 277. Dat blijkt uit een sectorraport van het economisch bureau van ABN Amro.
Naar welke producten is momenteel veel vraag? T-shirts, milieuvriendelijke producten en sportkleding zijn trending producten waar altijd veel vraag naar is.
Frisdrank 911 miljoen euro. Zoute snacks 630 miljoen euro. Melk 587 miljoen euro. Eieren 393 miljoen euro.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
De groei van het aantal webshops in Nederland als gevolg van de coronacrisis neemt af. Kwamen er in februari 2021 nog ruim 3.200 webwinkels bij, afgelopen maand waren dat er 1.868. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.
De mode-industrie is na de olie-industrie de meest vervuilende industrie ter wereld. Tevens zijn de productieomstandigheden waaronder de kleding wordt gemaakt vaak problematisch. Wereldwijd werken zo'n 47 miljoen mensen in de kledingindustrie, waarvan 85% vrouw.
Twinkle100: hét overzicht over e-commerce in Nederland
Jaarlijks rangschikt e-commerce vaktitel Twinkle de online topverkopers in Nederland naar omzet. Op 14 oktober wordt de nieuwe Twinkle100 gelanceerd!
Als de inkoopprijs € 100 bedraagt en je hanteert een winstmarge van 30% van de verkoopprijs, moet de verkoopprijs € 142,90 zijn. (100 x 10/7). Als je nu 30% korting geeft, speel je quitte. Dit rekent niet alleen makkelijker, maar jouw marge is ook groter en leidt tot een hogere omzet.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.