Het Montessori Lyceum Groningen is een openbare scholengemeenschap met in totaal1080 leerlingen.
Met 1470 leerlingen is het Montessori College Twente een overzichtelijke school.
Maria Montessori zei over de klasgrootte: “Wij zijn van mening dat de klas in de beste omstandigheden tussen de 28 en 35 kinderen zou moeten bevatten, maar het kunnen er zelfs meer zijn.”
In tegenstelling tot sommige privéscholen, die streven naar zeer kleine klassen, hecht Montessori waarde aan de lessen van de gemeenschap wanneer de klasgrootte wat groter is. Montessori-klassen voor kinderen boven het baby- en peuterniveau kunnen 20 tot 30 leerlingen bevatten die 3 jaar oud zijn .
De school is gehuisvest op de campus in Nijmegen en in een nevenvestiging in Groesbeek. Op 1 oktober 2021 telde de totale school 2003 leerlingen (inclusief 24 Vavo leerlingen).
Atheneum/havo
De lessen en toetsen zijn op atheneum-niveau. Aan het einde van de tweede klas bepalen de scores van de leerlingen of ze doorgaan op de havo of het atheneum. Atheneumleerlingen die extra uitdaging willen hebben krijgen bij ons een verzwaard programma op atheneum-niveau.
Montessorionderwijs bestaat al meer dan 100 jaar. Er zijn zo'n 16.000 basis- en middelbare montessorischolen verspreid over de wereld, in meer dan 150 landen. De meeste van deze scholen staan in de Verenigde Staten, China, Thailand, Duitsland, Canada en Tanzania (Debs et al., 2022).
Omdat 90% van de hersenontwikkeling van een kind plaatsvindt vóór de leeftijd van 6 jaar, willen veel ouders Montessori starten vóór de leeftijd van 6 jaar voor maximaal voordeel. Als u een Montessori-kinderdagverblijf of peuterschool voor uw kind overweegt, willen we u graag ontmoeten en u onze school laten zien.
Veel basisscholen en middelbare scholen houden een maximum van 28 leerlingen aan. De gemiddelde klassengrootte in het basisonderwijs is 23 leerlingen.
Montessori onderwijs is met name geschikt voor kinderen die zelfstandigheid, vrijheid en autonomie waarderen. Kinderen die graag op hun eigen tempo willen werken en interesse hebben in zelfontdekking en zelfgestuurd leren, kunnen zich goed voelen in een Montessori omgeving.
Er is geen maximum voor de groepsgrootte. Gemiddeld is de groepsgrootte 23 of 24 leerlingen. Meestal zitten kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in 1 groep. Een combinatieklas met kinderen van verschillende leeftijden kan ook.
Door kinderen te stimuleren op allerlei vlakken, daagt het Montessorionderwijs ze uit om zich verder te ontplooien. van verantwoordelijkheid, aangepast op de ontwikkelingsfase, waarin hij of zij zich bevindt. Ieder kind is uniek. Met hun gedrag laten kinderen zien waar hun talenten en interesses liggen.
De montessorischool valt onder het algemeen bijzonder onderwijs. Het verschilt dus van reguliere basisscholen.
De klassen op een montessorischool zijn zo ingericht dat er meerdere leerjaren in één klas zijn samengevoegd. Zo'n groep noem je een bouw. Zo heb je de onderbouw, waarbij groep 1 en 2 zijn samengevoegd, een middenbouw (groep 3, 4 en 5) en een bovenbouw (groep 6, 7 en 8).
Er zijn wel openbare scholen die vanuit een bepaalde onderwijskundige visie lesgeven, zoals montessori-onderwijs of daltononderwijs, maar als organisatie zijn zij openbaar. Overigens moeten openbare scholen leerlingen wel kennis meegeven over geestelijke stromingen.
Het MLA is een gemeenschap, een soort mini-samenleving. Binnen deze gemeenschap leren de leerlin- gen zich sociaal te verhouden tot anderen. Het MLA#2 is een school met verschillende soorten kinderen, met verschillende persoonlijkheden en verschillende achtergronden.
Opheffingsnorm basisschool
Dit is afhankelijk van de zogenaamde leerlingdichtheid in een gemeente. In dichtbevolkte gebieden kan voor een basisschool met ruim 200 leerlingen al sluiting dreigen. Terwijl voor een school in een zeer dunbevolkte gemeente de minimale norm van 23 leerlingen geldt.
De ideale klassengrootte ligt volgens leerkrachten in het primair en het voortgezet onderwijs op 21 en 20.In het speciaal onderwijs ligt de gemiddelde groepsgrootte op 13. Hier zien leerkrachten 11 als het ideaal.
In kleine klassen zijn leerlingen actiever, ze letten beter op, reageren meer op vragen van de leraar en hebben meer gesprekken met de leraar. De positieve effecten werden vooral gevonden bij kinderen in de onderbouw van de basisschool (4- en 5-jarigen).
U vraagt zich misschien af: "Is het te laat om mijn kind op Montessorionderwijs te doen?" Bij Ramalynn Montessori Academy geloven we dat het nooit te laat is om de voordelen van Montessorionderwijs te ervaren, zelfs als uw kind in groep 4 of later begint.
Het concept van de montessorischool: zelfstandigheid, gevoelige periode en lesmateriaal. 'Help mij het zelf te doen' is het motto van montessorionderwijs. Op een montessorischool leren kinderen namelijk hoe zij zelfstandig kunnen leren en werken. Zij kiezen in principe dagelijks hun eigen werk.
Volgens de Montessori Census heeft South Carolina het grootste aantal openbare Montessorischolen in het land: 52, gevolgd door Californië met 46 en Arizona met 42.
Kritiek #1: Er is niet genoeg gelegenheid voor sociale ontwikkeling en interactie via groepsactiviteiten . Natuurlijk verschilt de interactie in Montessori-klassen van die op een gewone openbare school of een niet-Montessori-gebaseerde school, maar de interactie die leerlingen hebben is veel betekenisvoller.
Naast het 'gewone' reguliere onderwijs zijn er ook scholen die volgens een bijzondere onderwijsmethode lesgeven. De bekendste zijn: Vrijeschool. Montessori.