Een op de vijf kinderen speelt elke dag buiten, maar bijna een op de zes doet dat nooit. Jonge kinderen spelen meer buiten dan oudere. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Jantje Beton. Kinderen van 6 tot en met 12 jaar spelen het meest buiten zonder toezicht van volwassenen.
Sommige kinderen in deze 21ste eeuw kunnen zelfs nooit buitenspelen, omdat ze geen toegang hebben tot speelruimte en beweegaanbod in de buurt, en opgroeien in armoede en in kleine appartementen. Buiten spelen is nochtans absoluut noodzakelijk voor de motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling van onze kinderen.
Gemiddeld spelen kinderen 8,4 uur per week buiten. 58% van de kinderen speelt minder buiten dan dit gemiddelde.
Een kind moet minimaal twee uur per dag buitenspelen volgens De Wereld Gezondheidszorg Organisatie. Het is belangrijk dat je kind in beweging blijft, de sensomotorische ontwikkeling van je kind wordt daardoor namelijk gestimuleerd. Zo kunnen ze hun spierkracht, evenwicht en uithoudingsvermogen ontwikkelen.
Hoeveel tijd per dag wordt geadviseerd om (buiten) te spelen
De Nederlandse beweegrichtlijnen geven aan dat kinderen tussen de 4 en 18 jaar oud geldt dat zij minstens 1 uur per dag matig intensieve lichamelijke activiteit zouden moeten hebben.
Vanaf 6 jaar: vanaf 6 jaar kunnen de meeste kinderen wel alleen buitenspelen in de buurt. Dit is ook de leeftijd waarop je kun gaan oefenen om je kind alleen op pad te laten gaan naar een vriendje of school, als dit niet te ver weg is.
6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, hoogstens 30 minuten per keer; 8 tot 10 jaar: maximaal 1,5 uur per dag; 10 tot 12 jaar: maximaal 2 uur per dag; vanaf 12 jaar: maximaal 3 uur per dag beeldschermtijd.
Speel mee en laat kinderen vrij spelen
Kinderen vinden het leuk als volwassenen meedoen met hun spel. Een potje voetbal of verstoppertje. Maar laat ze ook vrij spelen. Juist dit vrije spel tussen kinderen stimuleert creativiteit en samenwerking tussen kinderen.
Per kind verschilt het hoe lang het alleen kan spelen, het ene kind kan zichzelf goed vermaken en het andere kind zoekt meer je nabijheid. Hier vind je wat algemene richtlijnen: Peuters: ongeveer 15 minuten. Kleuters: ongeveer 20-30 minuten.
Dat is een vraag die lastig te beantwoorden is, want er zijn geen strakke regels voor. Gemiddeld gaan experts uit van ongeveer maximaal 3 uur beeldschermtijd vanaf 12 jaar. Dat is inclusief telefoon, tv en andere schermen. Elke dag 4 tot 5 uur gamen per dag wordt als 'niet normaal' gezien.
Volgens het Oogfonds is zo'n twee uur per dag buitenspelen nodig om oogproblemen te voorkomen.
Spel versterkt dus ook hun lichamelijke ontwikkeling en hun spraak-taalontwikkeling. Verder leren kinderen tijdens het spelen om te gaan met emoties, bijvoorbeeld wanneer zij op hun beurt moeten wachten. En ze leren zich in te leven in andere kinderen, wat zij van het spel vinden en hoe zij zich voelen.
Hoe lang kunnen peuters zelfstandig spelen
Algemene richtlijnen geven aan dat kinderen op tweejarige leeftijd tot 30 minuten alleen kunnen spelen. Op de leeftijd van 3 kunnen ze tevreden zijn om tot 60 minuten alleen te spelen.
Kleine kinderen zijn redelijk impulsief in hun emoties. Als ze boos zijn, blij, verdrietig, dan produceren ze vaak extra geluid. Ook tijdens het spelen, en dan vooral in de omgang met andere kinderen, vinden ze het heerlijk om veel lawaai te maken. Zo raken ze hun energie kwijt en kunnen ze zich uiten.
Gillen helpt kinderen te leren communiceren met de wereld: hoe kan ik iets duidelijk maken aan de ander? En door te gillen ontdekken ze hun eigen stem. Naarmate kinderen ouder worden, leren ze dat ze ook op andere manieren iets duidelijk kunnen maken of gevoelens kunnen uiten.
Als volwassene spelen we niet meer omdat we worden meegezogen door ons drukke leven. We zijn druk bezig met een serieuze carrière, we gaan trouwen, krijgen een gezinnetje en nog veel meer. Daarnaast denken we er geen tijd voor te hebben en vinden we spelen nutteloos. We zijn gewend om alles te doen voor een reden.
Kleuters gaan zelf initiatief nemen om activiteiten te ondernemen en ontdekken. Ze bedenken samen ideeën voor spel en komen voor zichzelf op. In de klas leren ze samenwerken, opdrachten maken en zich voor iets langere tijd te concentreren. Ze leren om zich steeds beter aan afspraken en regels te houden.
Een kind van 3 jaar kan al wat beter alleen spelen, maar twintig minuten is lang. Je peuter wil graag veel uitproberen; alles is interessant. Geef hem of haar veel kans om te ontdekken. Zorg voor afwisselend speelgoed, voor spullen in huis waar je kind mee kan spelen, en ga regelmatig samen naar buiten.
Door risicovol te spelen, leren kinderen de mogelijkheden in een risicovolle situatie zien. Ze leren zelf of ze al dan niet willen of kunnen "proberen", hun eigen grenzen wat verleggen. Of ze leren hoe ze die risicovolle situatie kunnen aanpassen zodat die meer aanvaardbaar is of op dat moment veiliger aanvoelt.
Overmatig mediagebruik op jonge leeftijd is geassocieerd met problemen op taalvlak, cognitief en sociaal-emotioneel functioneren. Mogelijk doordat kinderen bij veel gebruik ook vaker niet leeftijdsadequate media gebruiken, en er minder of slechtere interactie met ouders is.
Het is belangrijk om op de beeldschermtijd te letten. Laat je kind niet langer dan 10 tot 15 minuten achter elkaar naar een beeldscherm kijken. Kijk hoe lang je kind zich kan concentreren. Als je kind zich gaat vervelen, is het beter om een andere activiteit te gaan doen.
Hoelang mag je gamen per dag? Het is dus niet gezond om 10 uur per dag te gamen. Maar wanneer jij of je kind af en toe eens 5 uur per dag gaat gamen is dat niet meteen een probleem. Deskundigen spreken van een gameverslaving wanneer je gedurende minstens een half jaar iedere dag minimaal 3 uur aan het gamen bent.