De STARR-methode is de meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
De letters STARR staan voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Wanneer, bijvoorbeeld, zelfreflectie een doel van het gesprek is, dan kunnen de volgende vragen gesteld worden: Situatie: “Beschrijf een voorbeeld van een situatie waarin je een bepaalde competentie hebt laten zien.
Wanneer je regelmatig reflecteert op jezelf ontdek je zowel waar je van nature goed in bent en ontdek je ook de punten waar je jezelf nog op wil ontwikkelen. Kortom je neemt de verantwoordelijkheid voor je persoonlijke groei. Zelf reflectie is een vorm van leren waarbij het gaat over jou en over niemand anders!
Simpel gezegd is zelfreflectie (ook wel “persoonlijke reflectie” genoemd) dat je de tijd neemt om na te denken over, te mediteren over, te evalueren en serieus na te denken over je gedrag, gedachten, houdingen, motivaties en verlangens .
Aanleiding: Wat is er gebeurd?Belangrijk: Wat was belangrijk voor je?Conclusie: Welke conclusie trok je over hoe te handelen?Doen: Handelde je ook zo of deed je iets anders?
Zinvolle reflecties gaan verder dan het simpelweg herinneren van informatie en beschrijvingen van wat er is gebeurd; in plaats daarvan vertonen zinvolle reflecties origineel denken dat verder gaat dan het oppervlak . Prompts die zinvolle reflectie oproepen: Zijn strategisch ontworpen met specifieke persoonlijke en intellectuele doelen in gedachten.
Journaling, poëzie en creatief schrijven kunnen geweldige manieren zijn om gevoelens te onderzoeken (Ullrich & Lutgendorf, 2002). Zelfexpressief schrijven biedt ruimte voor reflectie en introspectie, waardoor cliënten emoties in hun eigen tempo kunnen verwoorden.
De juiste spiegel
Je verzamelt informatie over de situatie en over jezelf zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Belangrijk hierbij is dat je jezelf open vragen stelt en eerlijk naar jezelf bent. Situatie (S): beschrijf de betreffende situatie. Wat was de aanleiding en wie waren erbij betrokken.
Narcisten hebben weinig of doorgaans geen zelfreflecterend vermogen. Sterker nog: ze leggen de eigen vraagstukken graag bij een ander neer. Ze kijken niet kritisch naar zichzelf, maar ze projecteren hun eigen gedrag op de ander. En dat projecteren bestaat doorgaans uit de ander beschuldigen en de schuld geven.
Bij reflectie kijk je naar jouw rol in een situatie, hoe je daarmee omging en wat dat beïnvloedde. Je kunt jezelf vragen stellen als: 'Wat maakt dat ik dit op deze manier heb aangepakt?' en 'Welke overtuigingen speelden een rol?' Bevraag jezelf of anderen over wat je denkt, voelt en wilt.
Bewustzijn: Zelfreflectie stelt leiders in staat zich bewust te worden van hun individuele sterktes en zwaktes . Dat bewustzijn helpt hen te begrijpen hoe zij leidinggeven en stelt hen in staat om te profiteren van sterktes en te werken aan het verbeteren van zwaktes.
Jouw zelfreflectie maakt je bewust van de impact die je hebt op anderen. Pas als je op jouw eigen gedrag kunt reflecteren, kan je erachter komen op welke manier je beter kunt communiceren. Zelfreflectie gaat over het onderzoeken van je gedrag en je manier van handelen.
Een kernkwaliteit wordt een valkuil als je erin doorschiet. Je valkuilen kun je achterhalen door bij jezelf te rade gaan wat anderen bij jou graag anders zouden zien. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan vluchtgedrag of in welke activiteiten of gedrag je kunt doorschieten.
Een kernkwadrant bestaat uit: je kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Laten we samen uitzoeken hoe je kernkwadranten eruit zien: kernkwaliteit: waarover krijg ik regelmatig complimenten? Wat maakt mij tot wie ik ben?
Bij de STARRT methode beschrijft de student de situatie, taak, activiteiten, resultaat, reflectie en transfer. S Situatie: beschrijf de aanleiding en het doel van de opdracht/taak. Wat speelde er precies? Vragen als: Hoe zag de situatie eruit?
De STAR-methode bestaat, zoals gezegd, uit vier onderdelen: Situatie, Taak, Actie en Resultaat.