In Nederland bijvoorbeeld mag het leeggewicht van de aanhanger maximaal de helft zijn van dat van de motorfiets ervoor met een maximale breedte van 2 meter, lengte van 2,5 meter bij een hoogte 1 meter.
De totale massa van de aanhanger mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets. D. De afstand van de achteras van de trek kende motorfiets tot de achterzijde van de aanhanger met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,5 meter.
De maximum snelheid voor motoren mét aanhanger is buiten bebouwde kom, op wegen met gescheiden rijbanen met 4 rijstroken én op Autosnelwegen 60 km/u.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Wat als de kogeldruk te hoog is? Als de kogeldruk te hoog is, drukt de caravan te veel op de achterkant van de auto waardoor de voorwielen minder grip hebben, de achtervering overbelast is en remmen lastiger is. Je hebt dan last van een slechte wegligging van zowel de auto als de aanhanger.
Na 19:00 uur gelden in geheel Nederland de oude maximumsnelheden. Op veel snelwegen mag je dan gewoon weer 130 kilometer per uur. Een avondje motorrijden na het avondeten is al snel na 19.00 uur en dan heb je bij een stukje snelweg geen problemen.
Flink accelereren kan leiden tot de woeste bewegingen in het stuur. Bij een hoge snelheid ontstaat er een van buiten inwerkende kracht, waardoor de stuurhelften heen en weer gaan bewegen. Er vindt dan automatische correctie plaats, maar die krachten zijn zo sterk dat het stuur flink gaat slingeren.
Tijdens je motorrijopleiding komt er een moment dat BRAVO-A ter sprake komt. BRAVO-A vormt een officieel onderdeel van je praktijkexamen, dus dan kun je maar beter alle feiten kennen.
Als je een occasion als trekauto in wilt zetten kies dan voor een Micra van de huidige generatie, die sinds 2017 wordt gebouwd. Ook de daarin eerder toegepaste 0,9 liter IG-T-motor van 90 pk is in staat tot 1.200 kg geremd gewicht te trekken. Je betaalt er zo'n 10.000 tot 15.000 euro voor.
Ongeremde aanhangwagens hebben altijd een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van 750kg. Dat is inclusief het gewicht van de aanhanger zelf. Geremde aanhangwagens bestaan met een MTM van 750kg, deze aanhangers zijn interessant voor eigenaars van auto's met een trekvermogen van minder dan 750 kg ongeremd.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Naast de Renault Captur zijn ook de nieuwste Hyundai I20 en Kia Rio én zijn op dit punt onderscheidend. Maar voor de minimaal gewenste kogeldruk zult u voornamelijk moeten zoeken vanaf het middenklasse segment.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
Met name de Nissan Navara, Nissan Patrol en Nissan Pathfinder zijn hiervoor geschikt. Toyota: Toyota heeft tevens diverse modellen die geschikt zijn als trekauto. De Toyota Land Cruiser, de Land Cruiser V8 en de ijzersterke Toyota Hilux zijn geschikt en trekken moeiteloos 3500 kg.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
In deze lijst: Peugeot 3008 (1.6 Puretech 180) Kia Sportage (1.6 T-GDI) Mazda CX-5 (SkyActiv-G 165)