Nu is 2050 nog best ver weg, maar is volledig afstappen van CO2-uitstoot (waaronder rijden op benzine) ook een behoorlijke ommezwaai. Als eerste grote stap mogen er daarom vanaf 2035 geen nieuwe auto's meer verkocht worden die CO2 uitstoten – waaronder auto's op benzine.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Het zat er al aan te komen maar nu is het ook echt officieel: in 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Dit heeft het Europees Parlement samen met de lidstaten besloten.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Over het algemeen zijn benzineauto's goedkoper in aankoop en in onderhoud. Ze stoten minder fijn stof uit dan dieselwagens en zijn vaak ook stiller. Maar hou er wel rekening mee dat benzineauto's niet zo zuinig zijn en ook sneller zullen verslijten, omdat ze op een hoger toerental rijden.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Wat te doen als de tank van de auto volledig leeg is? Is de brandstof in de tank echt op, dan laat je de auto uitrollen naar de vluchtstrook of berm. Vervolgens trek je een geel hesje aan, plaats je de veiligheidsdriehoek voor de auto op het asfalt en neem je zo snel mogelijk contact op met de pechhulpdienst.
Over twaalf jaar mogen in de EU geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkocht worden. Dat is definitief nu het Europees Parlement met het voorstel heeft ingestemd.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Over het algemeen genomen lijkt een termijn van 2030 het meest redelijk voor het uitsterven van dieselauto's. Het klopt dat deze auto's tot die datum en zelfs daarna nog kunnen rijden, maar dit geldt alleen voor de meest recente modellen (ten minste Euro 6) en zij die dus het minst vervuilen.
De benzineprijs gaat door een accijnsverhoging in januari 2024 met bijna 21 cent per liter omhoog. Op een tank van 45 liter betaal je dan dus bijna een tientje meer. Ook dieselrijders moeten meer gaan betalen. Een liter diesel gaat ongeveer 13,5 cent meer kosten, ofwel bijna 6 euro voor een volle tank.
Ook na 2035 mag auto met verbrandingsmotor, mits CO2-neutraal. De Europese Unie en Duitsland zijn er uit: ook vanaf 2035 mogen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor in de EU worden verkocht, maar dan moet de brandstof waar ze op rijden niet voor CO2 uitstoot zorgen.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen. Dat plan wordt uitgesteld tot 1 januari 2026: de wagens mogen dus nog een jaartje langer Antwerpen en Gent binnenrijden.
Het verbod per 2035 houdt in dat er geen nieuwe auto's die rijden op fossiele brandstoffen verkocht mogen worden. Een auto met verbrandingsmotor kopen bij merken als BMW, Toyota en Ford, zal dus niet meer gaan.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten. Dit moet ervoor zorgen dat de vervoerssector tegen 2050 koolstofneutraal wordt.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Wat zorgt voor meer uitstoot: aardgas of steenkool? Aardgas en steenkool zijn allebei fossiele brandstoffen, die opraken en zorgen voor de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen. Ze dragen dus allebei bij aan klimaatverandering.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen. Hiermee zijn de accijnstarieven weer bijna op het oude niveau.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.