We zeggen dan wel eens dat je een voorwaartse versnelling van 1 g ondervindt, namelijk een versnelling die precies gelijk is aan die zwaartekrachtversnelling. 4g is dan een versnelling die 4 x zo groot is als de zwaartekrachtversnelling. Simpelweg 40 m/s² dus.
Bloed naar je voeten
Iedere extra positieve Gz-kracht (plotseling opstijgen) verdubbelt de benodigde bloeddruk om bloed naar je hersenen te pompen. Dat gaat prima tot ongeveer 2 G, maar bij 4 of 5 G zullen veel (ongetrainde) mensen buiten bewustzijn raken.
Als een pretpark zegt dat een achtbaanrijder bijvoorbeeld 4G zal ervaren, zal de rijder kortstondig vier keer de zwaartekracht ervaren. Simpel gezegd, als een rijder 100 kg weegt terwijl hij stilstaat, zou hij op het 4G-punt van de rit even 400 kg wegen.
Eén G-kracht staat gelijk aan het lichaamsgewicht. "In het geval dat hij tachtig kilo weegt, kreeg zijn lichaam tijdens de klap ruim vierduizend kilo te verwerken", legt coureur Jan Lammers uit.
Bij een versnelling van 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof het eigen gewicht vijf keer extra gedragen moet worden.
Bij 5 g ervaart een bestuurder een kracht die gelijk is aan vijf keer zijn gewicht . Bijvoorbeeld, tijdens een 5 g bocht, is er 60 tot 70 pond (27 tot 32 kg) aan kracht die het hoofd van de bestuurder naar de zijkant trekt. Laten we eens kijken hoe we kunnen berekenen hoeveel ga auto's trekken in een bocht en hoe deze Champ auto's op de baan kunnen blijven onder zoveel kracht.
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
De gramkracht is 1⁄1000 van een kilogramkracht . De waarde van g n (9,80665 m/s 2 ) zoals gebruikt in de officiële definitie van de kilogramkracht wordt hier gebruikt voor alle gravitatie-eenheden.
Bij een positieve g-kracht van 3g voel je je drie keer zwaarder dan normaal, bij een g-kracht van -2g ervaar je juist een versnelling van 19,6 m/s2 omhoog [2]. In een vrije val, wanneer je met 1g naar beneden versnelt, is de g-kracht die op je werkt juist 0g; het voelt dan alsof je gewichtloos bent!
De magnetische flux van een magneet wordt ook "B-veld" of "magnetische inductie" genoemd. Ze wordt in de eenheiden Tesla (SI-eenheid) of Gauss (10 000 Gauss = 1 Tesla) aangegeven.
Over het algemeen kan een persoon een kracht van 2 tot 5 G verdragen zonder er last van te hebben (afgezien van een opwindende adrenalinestoot!).
De betekenis van dit alles is dat een toename in acceleratiekracht of G-kracht het gewicht vermenigvuldigt met de corresponderende kracht. Als iets 1 kg weegt, wordt het gewicht bij 4G in feite 4 kg. En dat is waarom uithoudingsvermogen een groot deel is van de capaciteiten van een Formule 1-coureur.
Grit, Grace, Growth en Gratitude — als je tot hier bent gekomen, heb je deze woorden overal op mijn site zien terugkomen. Ja, het zijn de principes die mijn beslissingen als vermogensadviseur sturen en de principes waarmee ik mijn leven probeer te leven (niet altijd makkelijk!).
"Daarna verhoogden ze het naar 4,5 G in beide assen." De twee assen van G-krachten zijn van voor naar achter - Gx-krachten - die het ademen kunnen bemoeilijken; en van hoofd naar teen - Gz-krachten - die bloed wegduwen van de hersenen en ervoor kunnen zorgen dat iemands zicht tunnelt of grijs wordt .
De constante g-kracht waar een mens op aarde mee te maken krijgt, is 1G op zeeniveau. Zodra de snelheid van een object of persoon sneller verandert dan de zwaartekracht aankan, zal er meer dan 1G aan druk vrijkomen. Tijdens een ritje in de achtbaan kun je tijdens piekmomenten ruim 3G aan kracht op je lichaam ervaren.
IndyCar-coureur Kenny Bräck (SWE) overleefde een fractie van een seconde vertraging van 214 g tijdens een crash met een snelheid van 220 mph (354 km/u) op ronde 188 van de Chevy 500 op Texas Motor Speedway, VS, op 12 oktober 2003. Dit blijkt uit gegevens die zijn geregistreerd in Bräcks ingebouwde "crash violence recording system".
1G is de normale zwaartekracht. Dus als je 2G bereikt, ervaart je lichaam twee keer zoveel normale zwaartekracht als door je skiën. Bij 3G heb je ongeveer de G-kracht van een spaceshuttle bij het opstijgen. Als je dit volhoudt, kun je zelfs flauwvallen.
Binnen de Formule 1 gelden de regels niet zoals die gelden voor attracties. Coureurs ervaren tijdens het versnellen, remmen en het maken van bochten gemiddeld 4G tot 6G. Tijdens een crash kunnen deze krachten hoger zijn. Daarom trainen coureurs om met deze uitzonderlijke omstandigheden om te kunnen gaan.
Lees meer over F1
Verstappen vloog met duizelingwekkende snelheden van minstens 290 km/u tegen de muur, waarbij hij een enorme g-kracht van 51 G op zijn hoofd en nek voelde, wat overeenkomt met 306 kg .
1G is de versnelling die we voelen door de zwaartekracht . Het is wat onze voeten stevig op de grond houdt. Zwaartekracht wordt gemeten in meter per seconde kwadraat, of m/s2. Op aarde heeft de versnelling van de zwaartekracht over het algemeen een waarde van 9,806 m/s2 of 32,1740 f/s2.
1000 gram is hetzelfde als 1 kilogram.
Nee, 1 kgf is niet gelijk aan 1 kg . 1 kgf is het gewicht van een kilogram onder standaardzwaartekracht. Als gevolg hiervan is één kilogramkracht gelijk aan 9,80665 Newton. Het is dus duidelijk dat 1 kgf gelijk is aan 1000 gf (gramkracht).
Een gevechtspiloot die bijvoorbeeld een bocht van 9 g maakt, ervaart negen keer de waarde van g als gevolg van de zijwaartse beweging. Met andere woorden, het lichaam van die piloot voelt een versnellingskracht van 88,2 m/s/s , een straffe g-kracht die ervoor kan zorgen dat de piloot tunnelvisie ervaart of zelfs black-out.
In een Formule 1 auto zit je aan 4 a 5 g in een scherpe bocht met hoge snelheid. 3 g betekent dat drie keer de zwaartekracht (9,8 Newton per kilogram) op je voorwerp werkt. Voor een voorwerp van 500kg is dit dus zo'n 15 kN.