Doordat waterstof onder zeer hoge druk (700 bar) wordt opgeslagen, worden er hoge eisen gesteld aan de opslagtanks.
Het vulpistool aan de tankslang ziet er alleen iets anders uit. Waterstof is namelijk veertien keer lichter dan lucht. Dus om voldoende waterstof in de tank te krijgen, is een hoge druk van 700 bar nodig.
Een waterstof elektrische auto heeft een relatief grote actieradius. Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden.
Waterstof rijden is niet per se voordeliger dan benzine of diesel rijden, want de prijs zit een beetje tussen beide brandstoffen in. Je betaald waterstof namelijk niet per liter, maar per kilo. In een volle tank gaat ongeveer 5 tot 6 kilo en gemiddeld kost waterstof aan de pomp 10 euro per kilo.
Met 1 kilogram waterstof kan je ongeveer 100 km rijden. Omgerekend betekent dit dat je momenteel ongeveer 10 eurocent per kilometer kwijt bent. Belangrijk om te weten is dat duurzame waterstof met elektriciteit moet worden gemaakt en voor elke 1 kWh waterstof energie, 2 kWh elektriciteit nodig is.
Een waterstofauto rijden is wel goedkoper dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Het klopt dat een elektrische auto iets voordeliger rijdt dan een waterstofauto. Het grote voordeel is echter dat je waterstof veel sneller tankt en de actieradius veel groter is.
Voor zelf waterstof produceren heeft u een generator nodig
Wilt u zelf waterstof produceren in uw bedrijf, dan dient u te beschikken over een waterstofgenerator. Waterstofgeneratoren van Avilo staan garant voor een veilige methode van waterstofproductie in uw bedrijf.
Op dit moment is vrijwel alle waterstof die in Nederland wordt geproduceerd grijs. In de toekomst is de verwachting dat er meer blauwe en groene waterstof bij komt. Groene waterstof is op dit moment nog duur, maar de verwachting is dat de prijs zal dalen zodra er meer gemaakt wordt.
Bestaande infrastructuur gebruiken
De overgang naar waterstof zal stap voor stap moeten gaan. En dat is niet het enige. Zo zijn de huidige types cv-ketel niet geschikt om op waterstof te draaien. Deze dienen dus aangepast te worden of te worden vervangen.
Goedkoopste auto op waterstof
In Nederland is het mogelijk om twee soorten waterstof auto's te kopen, namelijk de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Toyota Mirai heeft een vanafprijs van € 65.000,-. Daarmee is de Toyota Mirai is de goedkoopste auto op waterstof in Nederland.
Waterstof is een gas bij kamertemperatuur, maar condenseert tot een vloeistof bij een temperatuur van -252,8˚C, en bevriest van vloeibaar tot vast bij -259,2˚C.
Waterstof voor personenauto's heeft geen toekomst
De toekomst voor personenauto's ligt bij batterij-elektrisch rijden. Qua energierendement en de kosten van de energie is waterstof niet concurrerend met batterij-elektrisch rijden. Elektrisch rijden is efficiënter, goedkoper en beter beschikbaar.
Gewoon door het vulpistool op de opening van de auto te zetten en je kunt direct tanken, net als met benzine of diesel. De waterstof wordt getankt per kilo en wordt opgeslagen in een tank in de auto. Waar benzine en diesel verbrand worden om de auto aan te drijven, wordt waterstof gebruikt in een chemische reactie.
Om één kilogram waterstofgas te maken heb je ongeveer 50 kWh aan elektriciteit nodig. Daarnaast is er energie nodig om het geproduceerde gas onder hoge druk op te slaan. Grofweg kan je stellen dat er ongeveer 2x zoveel energie nodig is als dat er in 1 kg waterstofgas is opgeslagen.
Op dit moment ligt de prijs van waterstof 20% tot 40% hoger dan die van aardgas.
Het grote voordeel ten opzichte van aardgas is dat er geen uitstoot van CO2 is. Het enige dat overblijft is waterdamp. Met waterstof kun je een huis verwarmen, maar het is niet geschikt om mee te koken. Daarom is er bij de toepassing van H2 vaak een hybride oplossing nodig.
Waterstof is nog geen vervanging voor aardgas, omdat het nog niet op grote schaal geproduceerd kan worden. De waterstof die nu gemaakt wordt, is niet duurzaam omdat het wordt produceerd met fossiele brandstoffen en niet met duurzame elektriciteit. Ook de kostprijs ligt nog veel hoger dan aardgas.
Kun je waterstof zien? Nee, waterstof kan je niet zien, ook de vlam van waterstof is onzichtbaar, dus je kan het niet zien branden zoals bijvoorbeeld aardgas in een CV ketel. De enige manier om te detecteren of waterstof brand is met behulp van een infrarood sensor.
Waterstof is een belangrijke speler in de transitie naar duurzame energie. Anders dan bij fossiele brandstoffen hoeven we niet bang te zijn dat het opraakt en bovendien stoten waterstofauto's alleen water uit.
Waterstof is bovendien explosief in een breed concentratiegebied in besloten ruimtes bij aanwezigheid van zuurstof en een ontstekingsbron. De vluchtigheid van waterstof maakt ook dat het de neiging heeft tot lekken in bepaalde deelcomponenten zoals leidingen, drukvaten of opslagtanks.
1 kg waterstof bevat 33 kWh en heeft een volume van 11,3 m3, bij atmosferische druk.
Moderne dieselmotoren kun je met een aantal aanpassingen prima laten draaien op waterstof. Het voordeel is dat zo'n systeem geen schadelijke emissie veroorzaakt en dat het een goedkope oplossing is ten opzichte van batterijen of fuel cells.”
Een schokkende studie naar de milieu-impact van waterstofproductie haalde afgelopen week zelfs The New York Times. De studie laat zien dat blauwe waterstof, waarbij je waterstof maakt van aardgas en de CO2 die bij productie vrijkomt afvangt en opslaat, vervuilender is dan het direct verbranden van aardgas.