Aan welke eisen moet een aanvraag voldoen? In artikel 4:2 Awb staat dat in de aanvraag ten minste de naam en het adres van de aanvrager, de dagtekening (datum) en een omschrijving van de gevraagde voorziening moet staan. Ook volgt uit dit artikel dat een aanvraag ondertekend moet zijn.
De luchtvrachtbrief bevat ook de naam en het adres van de verzender, de naam en het adres van de geadresseerde, de drieletterige code van de luchthaven van herkomst, de drieletterige code van de luchthaven van bestemming, de aangegeven waarde van de zending voor de douane, het aantal stuks, het brutogewicht, een beschrijving van de goederen en eventuele speciale instructies (bijvoorbeeld 'bederfelijk').
Welke informatie het bestuursorgaan moet gebruiken bij het afwegen van belangen; Hoe de belangenafweging tot stand moet komen; Hoe de feiten moeten worden verzameld waarop het besluit wordt gebaseerd; Hoe een wettelijk voorschrift moet worden uitgelegd.
Een verzoek aan een bestuursorgaan is een aanvraag als het is gericht op het nemen van een besluit, te weten een op rechtsgevolg gerichte publiekrechtelijke beslissing van een bestuursorgaan.
Het besluit moet gericht zijn op een rechtsgevolg, zoals het vaststellen van rechten, plichten of bevoegdheden. Het besluit moet worden genomen door een bestuursorgaan, zoals een gemeente, provincie, waterschap of ander overheidsorgaan dat onder de Awb valt.
In deze wet wordt verstaan onder belanghebbende: degene wiensbelang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.
De luchtvracht expediteur die de Airway Bill (AWB) opmaakt en afgeeft hoeft niet de vervoerder zelf te zijn. Toch zijn ze wel verantwoordelijk voor de uitvoering van het transport.
Het "tarief" is het bedrag dat de vervoerder rekent voor het vervoer van een gewichtseenheid en kan afwijken van de werkelijke verkoopprijzen. Het "tarief" is het bedrag dat in de Air Waybill (AWB) is opgenomen en vormt de basis voor korting.
Beslissingscriteria omvatten de specifieke factoren die individuen of organisaties prioriteren bij het nemen van een beslissing. Deze factoren kunnen financiële overwegingen, strategische doelstellingen, klantvoorkeuren, technologische haalbaarheid en vele andere relevante aspecten omvatten.
Maak het besluit concreet – vermijd algemeenheden
Kennis te nemen van de eindrapportage. De kadernota vast te stellen. De uitgangspunten voor het Watergebiedsplan vast te stellen.
Dat beginsel is neergelegd in artikel 3:4, tweede lid, Awb. Dat luidt: “De voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen”.
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
De Awb vermeldt hoe de overheid besluiten moet voorbereiden en bekendmaken. Ook staat hierin binnen welke termijn de overheid een besluit moet nemen.
beschikking: een besluit dat niet van algemene strekking is, met inbegrip van de afwijzing van een aanvraag daarvan; c. aanvraag: een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen.
De toezichthouder mag zijn bevoegdheden nadrukkelijk niet inzetten voor andere taken, zoals bijvoorbeeld het verzamelen van informatie voor beleidsdoeleinden. Hij mag ook niet meer controleren dan wat de wet voorschrijft.
Op grond van artikel 1:2, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht kunnen alleen belanghebbenden bezwaar maken tegen een besluit. Een belanghebbende is iemand die direct belang heeft bij de beslissing, bijvoorbeeld de gebruiker (de rechtspersoon).
De aanvrager van een omgevingsvergunning is in beginsel belanghebbende bij die aanvraag, volgens vaste rechtspraak. Dat betekent dat het bestuursorgaan een besluit moet nemen op de aanvraag.
Artikel 1:2 Algemene wet bestuursrecht bepaalt wanneer u een belanghebbende bent. Lid 1 van dat artikel luidt als volgt: “Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.”
Het merendeel daarvan is vastgesteld door de gemeenteraad (verordeningen), de rest door het college (nadere regels en beleidsregels), en een enkele door de burgemeester (noodverordening). Bij de voorbereiding van een verordening kan vaak gebruik worden gemaakt van een landelijk ontwikkeld model.
In een wet staan verbindende voorschriften. Dat betekent dat er in grote lijnen uitgelegd wordt welke regels er voor een bepaald onderwerp gelden. De Eerste en Tweede Kamer moeten een wetsvoorstel goedkeuren. Een besluit is een gedetailleerdere beschrijving van de wet.