Eerdere studies hebben aangetoond dat het risico op ADHD bij eerstegraads familieleden met ADHD die bovengemiddeld intelligent (IQ > 120) zijn even hoog is (zo'n 4–5 keer verhoogd) als bij gemiddeld intelligente individuen met ADHD [ 3 , 13 , 14 ].
Er is echter geen duidelijk verband tussen ADHD en IQ. Iemand kan een hoge, gemiddelde of lage IQ-score hebben en tegelijkertijd ADHD hebben. ADHD kan ervoor zorgen dat iemand in de klas inbreekt of slecht presteert op toetsen. Dit kan ertoe leiden dat andere mensen denken dat ze een lager IQ hebben.
Hoogbegaafdheid en AD(H)D kunnen ook samen voorkomen. Hoogbegaafde kinderen kunnen door een hoge intelligentie veel compenseren, waardoor ADHD soms minder snel opvalt en deze diagnose pas laat gesteld wordt. Andersom geldt echter ook dat hoogbegaafdheid minder snel opvalt bij kinderen met ADHD.
Er is een aanzienlijke overlapping van kenmerken tussen mensen met ADHD, een hoog IQ en creativiteit, zoals nieuwsgierigheid, ongeduld, veel energie, lage tolerantie voor verveling, charisma, non-conformisme, risicobereidheid en weerstand tegen autoriteit.
Kinderen met ADHD kunnen vaak intens genieten. Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen.
Kinderen met ADHD vinden het vaak fijn om structuur, rust en regelmaat te krijgen, omdat ze dat zelf slecht kunnen organiseren voor zichzelf. Maar we horen ook terug dat té weinig prikkels en te veel stil zitten evenmin fijn is.
Creativiteit: Creatieve probleemoplossing is erg belangrijk voor succes op school en werk. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met ADHD creatiever zijn en beter zijn in het genereren van ideeën dan mensen zonder de stoornis.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
In feite heeft ongeveer 50% van de begaafde kinderen ook ADHD , wat complexiteit en extra uitdagingen met zich meebrengt. Wanneer beide aanwezig zijn bij een kind, worden ze beschouwd als 'twee keer uitzonderlijk'. Zelfvertrouwen en zelfredzaamheid zijn andere gebieden van functioneren die worden beïnvloed bij personen met ADHD.
Mensen met ADHD hebben vaak zeer sterke morele overtuigingen en voelen een sterke behoefte om deze te handhaven . Dit kan ervoor zorgen dat ze heel snel oordelen over anderen die zij als oneerlijk of onrechtvaardig beschouwen.
Mensen met ADHD (aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit) kunnen net zo slim zijn als ieder ander . ADHD beïnvloedt aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit, maar correleert niet direct met intelligentie. Personen met ADHD kunnen een breed scala aan intellectuele vermogens bezitten, waaronder hogere intelligentie.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD.
100 is het gemiddelde dat overeenkomt met mavo/vmbo-denkniveau. Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Er is ook gerapporteerd dat kinderen met ADHD de neiging hebben om een ongeveer 9 punten lagere intelligentiequotiënt (IQ) score te hebben dan kinderen zonder de diagnose [7]. Niettemin toont de literatuur de mogelijkheid aan van zowel ADHD als een hoog IQ.
ADHD is een psychische stoornis die begint in de jeugd en die vaak persisteert tot in de volwassenheid. De kernsymptomen van ADHD zijn: aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit.
Uit onderzoek van Woo et. Al (2015) blijkt dat met name suiker, kunstmatige kleurstoffen en conserveermiddelen de kans op ADHD vergroten. Ook is het deze onderzoekers opgevallen dat kinderen met ADHD vaak tekorten hebben aan zink, magnesium, ijzer, koper en omega-3 vetten.
Hoogbegaafdheid uit zich in het creatief denken, originaliteit en het vermogen om buiten reguliere kaders te denken. Hoogbegaafden hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel en accepteren regels en tradities niet zomaar. Er moet een reden voor gegeven worden. Hoogbegaafde leerlingen hebben een hoog leertempo.
Het kind kan ADHD hebben, waardoor het moeilijk is om zijn impulsen te beheersen of zich voor langere tijd te concentreren, tenzij het zijn interessegebied is. Het kind kan zowel begaafd zijn als ADHD hebben, wat zich uit in inconsistente (of zelfs gemiddelde) prestaties op schoolvakken .
Veel mensen met ADHD hebben last van vermoeidheid. Alles kost veel moeite en energie. Dit kan vervolgens erger worden door slaapproblemen. Bij ADHD komt dit heel vaak voor.
Niet iedereen kan even slim zijn. Naast heel slimme mensen bestaan er ook mensen die laag scoren op een IQ-test.
Zelfs als je een laag IQ hebt, kun je op veel andere manieren slim zijn en veel andere talenten en vaardigheden hebben die niet op één enkele test worden weerspiegeld . Andere factoren zoals hard werken, veerkracht, doorzettingsvermogen en algemene houding zijn belangrijke puzzelstukjes.
In tegenstelling tot de algemene perceptie, bezitten mensen met ADHD inderdaad een robuuste intuïtie , zij het gekenmerkt door unieke kenmerken, geen ADHD-superkrachten. In plaats van ADHD als een belemmering te zien, is het essentieel om de kracht te erkennen die in hun intuïtieve processen zit en de positieve eigenschappen van ADHD-mensen.
Zorg voor een rustig plekje waar iemand even heen kan als het hoofd te vol voelt. Of ga lekker samen naar buiten en raak energie kwijt met spelen of sporten. Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld als je samen gaat werken.
Een review van kwalitatief onderzoek naar de levenservaring van volwassenen met ADHD geeft aan dat bepaalde aspecten van ADHD als positief kunnen worden ervaren . Binnen deze studies werden eigenschappen als energie, creativiteit, vastberadenheid, hyperfocus, avontuurlijkheid, nieuwsgierigheid en veerkracht benadrukt.