Gedurende het seizoen gebruikt een coureur al gauw een twaalftal, of meer, helmen. Ongeacht of ze verschillende kleurstellingen gebruiken of niet. Ook is het besturen van een F1-auto warm en zweterig werk. De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk.
Helmen gemaakt van polycarbonaat kunnen gebruikt worden tot ongeveer 3 jaar na productiedatum; Helmen gemaakt van polyamide kunnen gebruikt worden tot ongeveer 5 jaar na productiedatum; Helmen gemaakt van thermo hardend materiaal kunnen gebruikt worden tot ongeveer 10 jaar na productiedatum.
Niet iedere coureur drinkt trouwens gewoon water zoals dat uit de kraan komt. Sommigen kiezen een sterk geconcentreerde variant met glucose en extra vitamines en mineralen. Op dit gebied is echter niks verplicht, dus het verschilt per rijder wat er naar binnen wordt gezogen.
De helm van Verstappen
In de jaren dat Max actief is in de Formule 1, heeft de Nederlander meerdere designs gehad voor zijn helm. In zijn beginjaren waren zijn helmen vooral blauw, maar vanaf 2019 zijn de Arai-helmen van Max voorzien van een witte basiskleur.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1.25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is.
De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk. F1-coureurs betalen over het algemeen echter niet voor hun uitrusting, ze hebben allemaal sponsorovereenkomsten met de verschillende leveranciers en deze leveren hen elk seizoen een bepaald aantal helmen.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
3 liter vocht verlies
Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal. Zouden ze dit niet doen, dan zouden ze het vocht (en dus hun gewicht) hiermee kunnen aanvullen.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Verstappen slaapt in de motorhome van Red Bull Racing, dus niet in zijn eigen camper zoals bijvoorbeeld Ferrari-coureur Sebastian Vettel doet. Vervelen doet hij niet: 'Ik ben toch de hele dag druk, en als ik dan even bij mijn slaapplek kom, kan ik even relaxen.
Waarom rijdt Max Verstappen met nummer 33? Als kind had Max Verstappen het geluksgetal 3. In de Formule 1 was dit getal al bezet door Daniel Ricciardo, waarna Verstappen koos voor 33. “Voor dubbel geluk”, grapte hij bij de bekendmaking van zijn startnummer.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
80 kilo voor een coureur.
Een Formule 1-coureur levert dus een topsportprestatie. Al geeft Verstappen zelf een ontnuchterend antwoord op de vraag waarom hij dit seizoen om de titel mee kan doen. “Vooral omdat ik een betere auto heb.”
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Coureurs verliezen namelijk veel vocht tijdens een race en worden hierdoor vaak meerdere kilo's lichter. Daarom moeten ze direct na de race gewogen worden, nog voordat ze hun vochtverlies weer hebben kunnen aanvullen en op die manier weer zwaarder worden.
Als ze echt heel hard aan het fietsen zijn, stoppen ze niet en plassen ze soms gewoon van de fiets af in de bosjes. Ze laten zich dan door een ploeggenoot vooruit duwen. Maar ze mogen niet zomaar plassen als er publiek langs de kant staat, dan krijgen ze een boete.
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Welke startnummers mogen niet gebruikt worden in de Formule 1? In de Formule 1 mag niet meer gereden worden met startnummer 17. Met dit getal reed Jules Bianchi op het moment van zijn zware ongeval op Suzuka in 2014.
Max Verstappen is wereldkampioen, de nummer één van de wereld. En dat betekent dat hij als beloning volgend jaar zijn startnummer 33 mag inwisselen voor startnummer 1.
Deze regels gelden voor de maximale ononderbroken rijtijd: De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen.