In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt. Hierdoor krijgt het gas een hoge druk (10 – 25 bar). In de condensor wordt het gas, wat onder hoge druk staat, afgekoeld door de ventilator (4).
In het geval van de airco's tot 7 kW is het vulgewicht lager en daarmee toegestaan. Voor een vulling van boven de 150 gram gelden echter wel regels. De 0,1 kg per kW is een kleinere vulling dan bij gangbare koudemiddelen als R410A en R32.
Naast voldoende koudemiddel in het systeem is het op niveau houden van de aanwezige olie belangrijk voor de smering van de bewegende delen in de compressor. Een auto aircosysteem bevat tussen de 350 en 2000 gram R134a. De kleine compacte auto's zoals de Toyota Yaris en de Suzuki Alto bevatten bijvoorbeeld 400 gram.
Als R32 wordt toegepast is dit maximaal 1,22 kg, op basis van 20 m³ x 0,061kg. Boven deze grenswaarde zijn aanvullende eisen van kracht.”
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.
R32 9KG VOOR 169,00 EURO EX STATIEGELD.
Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER). R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt.
Het oude koudemiddel R134a wordt steeds duurder en lastiger te verkrijgen, terwijl R1234yf langzaam goedkoper wordt.” Op dit moment kost R134a circa 35 euro per kilo tegenover 120 euro per kilo voor R1234yf.
Moderne systemen gebruiken het nieuwste koudemiddel en dat heet R410A. R410A is 10% efficiënter dan zijn voorgangers R22 (inmiddels verboden) en R407C, waardoor er minder van nodig is. Ook produceren de R410A-airco's minder geluid dan de airco's die met oudere generaties koudemiddel werken.
De wet stelt afpersing verplicht bij een druk van meer dan 0,5 bar. Daar komt een koelsysteem royaal boven, dus moet het leidingsysteem worden afgeperst op 1,1 keer de maximale werkdruk. Voor een systeem met R410A of R32 is de maximale werkdruk bijvoorbeeld 42 bar.
Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koeltechniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar. STEK-cursisten herkennen hierin de eis om te vacumeren tot onder de 270 Pascal, wat is herleid van 2000 micron.
Op last van de overheid moeten chloorhoudende koelmiddelen zoals R22 vanaf 1 januari 2015 zijn uitgefaseerd, met als doel om verdere aantasting van de ozonlaag te voorkomen.
Volgens de Japanse airconditioningfabrikant Daikin biedt het koudemiddel R32 aanzienlijke voordelen ten opzichte van andere alternatieven voor R410A in airconditioningsystemen.
Vanaf 1 januari 2020 geldt er een verbod op het commercieel gebruik van nieuwe koelkasten en diepvriezers die werken op F-gassen met een GWP-waarde van 2500 of meer. Zoals je waarschijnlijk wel al weet valt R-404a hieronder, maar ook koelmiddelen als R-507a of R-422a zullen niet meer toegepast mogen worden.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden.