Als u tankt bij een onbemand tankstation in Nederland met een bankpas of creditcard, dan reserveert uw bank een bedrag tot € 200,- om de uiteindelijke betaling te garanderen: Bankpas: tot € 200,00. Visa + Mastercard: tot € 125,00. American Express: tot € 150,00.
De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Voor sommige automobilisten is die 125 euro niet meer genoeg om de tank vol te krijgen. Ze moeten dan twee keer tanken. Bij de meeste tankstations is de limiet daarom de afgelopen weken verhoogd naar 150 euro en er wordt overlegd over een verhoging naar 200 euro.
Een methode om betaling te garanderen. Bij het bereiken van het limietbedrag slaat de pomp af, maar door de hoge brandstofprijzen gebeurt dat soms al voor de tank vol zit en moeten mensen daarom twee keer tanken. "Vroeger was 125 euro ruim voldoende", zegt Schoenmakers. Inmiddels moet die limiet dus omhoog.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Bij alle onbemande Nederlandse tankstations kun je niet contactloos pinnen, daar moet je je pinpas in de sleuf van de pinterminal doen en dan je pincode intoetsen om te betalen.
Is een volle tank beter? Hoewel het rijden met een bijna lege tank niet verstandig is, is altijd rondrijden met een volledig volle tank ook niet zo handig. U weet dan weliswaar zeker dat u niet strandt door gebrek aan brandstof, maar al die extra brandstofkilo's moet de auto wel meesjouwen. Dat werkt afremmend.
Omdat je van tevoren natuurlijk nog niet weet voor hoeveel geld je gaat tanken, reserveert de bank een bedrag van 125 of 150 euro. Dit heet pre-autorisatie. Je kunt het zien als een soort borg.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst. Is er een tankstation in de buurt? Dan kunt u proberen om daar een jerrycan met brandstof te halen.
Let ook eens op of de prijzen in de ochtend, middag en avond verschillen. Waarschijnlijk bent u in de spits het meeste kwijt. 's Nachts tanken is trouwens niet voordeliger. Als (bijna) iedereen slaapt, gooien de meeste tankstations de prijzen flink omhoog.
Volgens onderzoek van Travelcard verlaagden stations die de prijzen een of meerdere malen aanpassen in de vroege ochtend (tussen 03.00 en 06.00 uur) de prijzen om ze in de spitsuren weer hoger te stellen. Echter, 's ochtends tanken kan aantrekkelijker zijn dan in de avond.
Het mechanisme is als volgt: wanneer de kaart, voor de tankbeurt, ter betaling in het automaat wordt aangebracht en er vervolgens een autorisatie wordt gevraagd voor de transactie van een nog onbepaald bedrag, wordt een bedrag onder voorbehoud afgehouden.
Uit de grote opening van het vulpistool vloeit tijdens het tanken brandstof. Via de kleine opening gaat lucht/damp vanuit de brandstoftank, door de slang terug naar de opslagtank van het tankstation. Als de brandstoftank van de auto vol is stroomt er in het kleine gaatje brandstof in plaats van lucht.
Morgen stijgt de benzineprijs licht tot een nieuwe maximumprijs van 2,0670 euro per liter. Diesel wordt dan weer fors goedkoper. De prijs per liter diesel daalt met 6,8 cent tot 2,1340 euro. Iedereen die gaat tanken (en dat zelf moet betalen) zal het wel weten: brandstof is duur.
iedere pomp die met beanet werkt (en volgens mij zijn ze dat allemaal) kan geld uitgeven via bijpinnen. Als je dus als antwoord krijgt dat het niet kan,heeft het vaak met de inhoud van de kas te maken en de veiligheid van de medewerker.
Dit kan te maken hebben met het feit dat u een ontoereikend saldo heeft óf dat bij uw bank een reservering vaststaat. Als u tankt bij een onbemand tankstation in Nederland, reserveert uw bank een bedrag van € 125,- om de uiteindelijke betaling te garanderen. Dit bedrag wordt dan tijdelijk geblokkeerd op uw rekening.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.
Als je begint te tanken, stroomt de lucht vrij terug door het buisje en kun je het handvat indrukken zodat de benzine eruit stroomt. Maar als de tank vol is, staat de benzine zo hoog dat hij het openingetje in het vulpistool blokkeert. Daardoor stopt de luchtstroom en slaat de pomp af.
De grootste vernieuwing is de optie om bij de tankautomaat met cash geld te betalen. Tankautomaten zijn nu alleen geschikt voor passen. Klanten kunnen straks bankbiljetten invoeren voordat ze gaan tanken. Als ze minder tanken dan het ingevoerde bedrag, krijgen zij een voucher waar het resterende bedrag op staat.
Als de automobilist op het betreffende station arriveert, moet hij de Paypal-app opstarten op zijn smartphone en de optie Smartpay openen. De app kan middels het GPS-systeem zelf bepalen op welke Shell-locatie de klant is. Deze moet vervolgens het pompnummer en het maximale bedrag ingeven waarvoor hij wil tanken.