63 procent van de kinderen tussen 5 en 11 jaar krijgt rapportgeld voor hun rapport. 28 procent daarvan krijgt bij elk rapport rapportgeld, en 35 procent soms. Er wordt bij een goed rapport niet alleen geld gegeven, sommige ouders geven liever een cadeautje of andere beloning, ongeveer 24 procent.
En 63% geeft doorgaans € 5 voor het rapport. De meeste ouders doen dit om hun kind te belonen voor de prestaties en een kwart van de ouders doet dit om hun kind te stimuleren en te motiveren. Ouders bepalen zelf of ze wel of geen geld voor het rapport geven en laten zich daarbij niet door hun omgeving beïnvloeden.
Een space scooter of een leesboek
Als leerkracht maak je de gekste dingen mee. Een space scooter als cadeau bij een goed rapport bijvoorbeeld. Ik vind dit persoonlijk echt veel teveel en zou zelf eerder kiezen voor een leuk nieuw voorleesboek of een ander “kleinigheidje”. Geld vind ik ook al zo'n ding.
Ouders die geld voor het rapport geven, geven over het algemeen 5 euro per keer. De leeftijd en de inkomenssituatie van de ouders speelt daarbij geen rol. De meeste ouders (49 procent) geven rapportgeld als beloning voor de prestaties van het kind en 26 procent doet dit om het kind te stimuleren en motiveren.
Een beloning bij een goede prestatie mag er best zijn: er is een inspanning geleverd, er is resultaat… dat mag gevierd worden. Die beloning kan, net als bij kleuters, gedrag bevestigen en versterken.
Een rapport zonder een scherp afgebakend onderwerp en helder doel laat lezers direct verdwalen. Jouw lezers hebben dan namelijk geen idee wat ze precies kunnen verwachten. Zorg dus altijd voor een duidelijke richtingaanwijzer in je inleidende tekst.
Ruim 30% wil tussen de €15- €25 uitgeven aan verjaardag, een bijna even grote groep houdt het onder de €15. We kunnen dus wel zeggen dat de meeste mensen gemiddeld niet meer dan 25 euro willen uitgeven aan een verjaardagscadeau.
Tussen de €10 en €50. Hoe dichter het familielid bij je staat, hoe hoger het bedrag. Zo geven de meeste mensen hun nichtje die ze af en toe spreken €10. Hun eigen kinderen krijgen €50.
Vanaf hun elfde verjaardag houdt u op met de cadeautjes. Voor die leeftijd valt in speelgoedwinkels toch niets meer te vinden en dan gaat u over op een geldgift. 15 euro per kleinkind is een mooi bedrag, waar kleinkinderen altijd blij mee zijn.
"Het gaat om de attentie en niet om de grootte van het cadeau. Een heliumballon met geslaagd erop, of een kaart met een roos, zijn ook leuk. Of een bioscoopbon met een leuk tekstje als 'ga maar genieten van een vrij weekend'."
Zie het als inspiratie voor een afscheidscadeau en kijk wat bij jou, bij de leerlingen een bij het budget past. Wat al jaren wordt gegeven zijn onder andere een beker met een foto erop, een muismat, een mooie pen, of dopper met het schoollogo.
Uitgaven per persoon
Ruim de helft van het geld zou daar naartoe gaan. Dat komt neer op een kleine 250 euro. Dit geldt dus voor het totale huishouden. Elke individuele Nederlander zou zo'n 124,27 euro uitgeven aan kerstcadeaus.
Scholieren die sparen hebben een gemiddeld spaartegoed van 1.392 euro. Dit is minder dan in 2016, toen scholieren 1.641 euro aan spaargeld hadden. De ene helft van de scholieren met spaargeld heeft minder dan 500 euro gespaard, de andere helft heeft meer dan 500 euro gespaard. In 2016 lag de mediaan op 600 euro.
Wat moet daar als richtlijn gehanteerd worden? ,,Trouwt een collega, dan is 20 tot 40 euro een richtlijn, bij een familielid of vriend is tussen de 40 en 60 euro gebruikelijk en bij een hele goede vriend boven de 50, vaak 100 euro”, zegt Van Leggelo.
Uit een onderzoek van de Nibud krijgt de gemiddelde scholier ongeveer €50,- aan kleedgeld. Dit bedrag is iets lager, omdat ouders vaak sportkleding, ondergoed, sokken en badkleding betalen. Vanuit het Nibud is er geen richtlijn qua hoeveelheid kleedgeld per leeftijd.
In 2022 mag iedereen u belastingvrij schenken ter waarde van € 2.274 (€ 3.244 in 2021) Dit kunnen verschillende personen zijn. Krijgt u een schenking van uw ouders of pleegouders? Dan is dit bedrag € 5.677 (€ 6.604 in 2021).
Binnen het beloningsbeleid is er onderscheid te maken tussen vormen van vaste beloning en variabele beloning. Bovendien behoren tot het beloningsbeleid niet alleen materiële beloningsvormen, maar ook mogelijkheden voor het management om met immateriële beloningsvormen medewerkers te waarderen.
Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat de conclusies en de resultaten zijn. Eenduidig formuleren is key: zonder eenduidige formuleringen kunnen conclusies vraagtekens oproepen bij de lezer. Een rapport moet op een dergelijke manier worden geschreven dat het meteen duidelijk is voor de lezer.