Onder de noemer sociale media worden onder andere weblogs, microblogs (bijvoorbeeld Twitter), social bookmarking, videosites (bijvoorbeeld YouTube, Vimeo en TikTok), fora, op samenwerking gebaseerde projecten als Wikipedia, en sociale netwerken als Facebook en Google+ geschaard.
Social media marketing is een vorm van internet marketing waarbij social media netwerken worden ingezet als marketinginstrument. Het doel van social media marketing is de creatie en distributie van content die door gebruikers gedeeld wordt met hun sociale netwerk.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
WhatsApp kan gezien worden als een vervolg van sms'en. Als men kijkt naar de definitie van social media, dan voldoet WhatsApp strikt gezien niet aan alle vereisten om te vallen onder de noemer social media.
Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Social media is een verzamelnaam voor alle internetmiddelen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Denk hierbij aan websites en apps. Op social media kan iedereen teksten plaatsen. Maar ook foto's, video's en muziek.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Dagelijks zijn er 293 miljoen mensen actief op Snapchat. Het sociale platform maakt ondanks concurrentie van Instagram, TikTok en zelfs WhatsApp een enorme groei door. Het tweede kwartaal van 2021 laat de groei goed zien: het tweede kwartaal van 21 was het aantal gebruikers 23 procent minder.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Er zijn veel verschillende social-mediakanalen. De bekendste social-mediaplatformen zijn Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Google+, Pinterest en TikTok.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Het is het snelst groeiende sociale netwerk van dit moment: Instagram. Inmiddels al goed voor meer dan 300 miljoen gebruikers over de hele wereld, die dagelijks duizenden foto's met elkaar delen.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
In Nederland zitten we dagelijks 1,5 uur op verschillende social media platformen. Dit doen we met name om op de hoogte te blijven van nieuws en gebeurtenissen. Daarnaast zijn we op zoek naar een vorm van vermaak, of we vullen er onze vrije tijd mee wanneer we even niets om handen hebben.
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
Snapchat kreeg er 23 procent meer Nederlandse gebruikers bij, voor een totaal van 3,2 miljoen.
Hoeveel gebruikers heeft Instagram wereldwijd? Volgens eMarketer gebruiken maandelijks 1,074 miljard mensen Instagram. Dat is ongeveer 12,8% van de wereldbevolking. Zoals het er nu uitziet zal die trend alleen maar doorzetten, en zullen het er in 2023 rond de 1,180 miljard zijn.
Het internet, videogames, computers, digitale film, virtual reality, digitale fotografie, mobiele telefonie en meer digitale media vallen hier dan onder. Onder de 'oude' media verstaan we dan traditionele film, televisie, pers en fotografie.
Te veel informatie krijgen door sociale media. Het leidt af. Het is verslavend en soms vermoeiend. Het veroorzaakt 'studie ontwijkend gedrag'
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.