Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd.Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
Gemiddeld bedraagt de BPM-stijging in 2024 800 euro, zo hebben de experts van de ANWB berekend. Als je een nieuwe auto koopt, bestaat een deel van de aanschafprijs uit BPM, dat is de Belasting Personenauto's en Motorfietsen. Over een elektrische auto betaal je geen BPM.
Tot 2024 is er een bpm-vrijstelling voor de bedrijfswagens van ondernemers. Deze zal vanaf volgend jaar volledig verdwijnen, waardoor vanaf 1 januari 2025 ook ondernemers bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto. Vanaf 01-01-2025 betalen ondernemers dus het volledige BPM bedrag!
Bpm betalen voor personenauto, bijzondere personenauto en motor zonder CO2-uitstoot. Voor personenauto's, bijzondere personenauto's en motoren met een CO2-uitstoot van 0 /km moet u sinds 1 januari 2025 bpm betalen. Het nihiltarief, waarbij u geen bpm hoefde te betalen, is dus vervallen. Lees meer bij Tarieven bpm.
Met ingang van 2025 verdwijnt de vrijstelling van bpm voor eigenaren van bestelauto's met een verbrandingsmotor. Wanneer je nu nog een bedrijfswagen met grijs kenteken bestelt, profiteer je dus nog van de vrijstelling. Voor bedrijfswagens die je nu in bezit hebt, hoef je vanaf 2025 niet alsnog bpm te betalen.
Voor de bpm geldt vanaf 1 januari 2023 als uitgangspunt dat 31% van getaxeerde herstelkosten op auto's met schade als waardeverlies mag worden opgevoerd. Onder bepaalde voorwaarden mag een hoger percent.
#1 Bijtellingsregels blijven onveranderd
Wat dat betreft is 2024 een bijzonder jaar, want er verandert helemaal niets. Net als in 2023 profiteren bestuurders van een auto van de zaak van een bijtellingstarief van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto.
Wat is de doorschuifregeling voor BPM? Verkoop je jouw bestelauto aan een andere ondernemer? Dan mag je gebruikmaken van de doorschuifregeling BPM. Dit betekent dat de BPM wordt doorgeschoven naar de nieuwe eigenaar, zolang het voertuig in bezit blijft van ondernemers.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Accijns verhogen
De Rijksoverheid verhoogde op 1 april 2024 de accijns op tabak. Eerder gebeurde dit al op 1 april 2023. Na de verhoging kost een pakje sigaretten in 2024 gemiddeld € 11,10. Ook voor andere producten, zoals sigaren, shag, volumetabak en heatsticks gaat de accijns omhoog.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
Na stevig oplopende prijzen in 2022 en 2023, ging het in 2024 duidelijk minder hard. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto die de weg op kwam lag in 2024 op €52.500, dit is nog altijd meer dan de €48.000 overall.
Het Rijk verwacht in 2024 ruim 4,9 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting te ontvangen, ongeveer 7,5 procent meer dan een jaar eerder. Het wegenbelastingtarief, exclusief opcenten (de extra provinciale component van de motorrijtuigenbelasting), is met ongeveer 10 procent gestegen.
Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto's geldt, maken groen rijden flink duurder. Dat blijkt uit berekeningen van de ANWB in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor.
BPM, een voorbeeld
En indien de auto 2,5 jaar oud is hoeft bij het importeren van de auto uit Duitsland van de originele BPM (15.000 euro) nog ongeveer de helft betaald te worden, dus 10.000 euro. De auto uit Duitsland kost dan in Nederland 35.000 (25.000 koopprijs + 10.000 rest BPM).
Wat verandert er voor bedrijfsauto's? Ondernemers hadden tot 31 december 2024 recht op de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Per 1 januari 2025 is deze ondernemersvrijstelling vervallen en moet er bpm betaald moeten worden over de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens die rijden op gas, diesel of benzine.
Bpm-vrijstelling bedrijfswagens vervalt
Per 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling op bestelwagens. De bpm wordt € 74,41 per gram CO2-uitstoot. Dat telt op, want op een bestelwagen met 150 gram CO2-uitstoot per kilometer is de bpm ruim € 10.000! Hiermee stimuleert de overheid de overstap naar elektrisch.
Als u een nieuwe bestelauto importeert en in Nederland registreert, moet u bpm betalen. Gaat het om een gebruikte bestelauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2025 en is de bestelauto ouder dan 5 jaar? Dan geldt het volgende: als particulier hoeft u geen bpm te betalen.
Hoeveel bpm je moet betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De bpm wordt vanaf 2025 per gram CO2 berekend. Zoals het er nu naar uitziet zal dat €66,91 per gram CO2-uitstoot zijn. Gemiddeld stoot een bedrijfsauto 200 gram CO2 uit, dus dit betekent dat je een bpm-bedrag moet betalen van ruim €13.000.
Vanaf 2025 vervalt de BPM-vrijstelling voor nieuwe, brandstof aangedreven bedrijfswagens. Dit betekent dat de aanschaf van diesel- en benzine bedrijfswagens aanzienlijk duurder wordt. Je gaat vanaf dan voor elke gram CO2-uitstoot namelijk BPM betalen.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Tot 1 januari 2025 zijn zowel een nieuwe bedrijfswagen als een tweedehands bedrijfswagen vrijgesteld van BPM. Vanaf 2025 betaal je ook BPM over de aankoop van een tweedehands bedrijfswagen die jonger is dan vijf jaar. De verschuldigde BPM wordt dan bepaald volgens de afschrijvingsmethode van de BPM.
Vanaf 1 januari 2025 moet bij de aanschaf van een bedrijfswagen met verbrandingsmotor BPM betaald worden. Concreet: nieuwe bedrijfsauto's met diesel- of benzinemotor worden volgend jaar zo'n €10.000,- duurder. Het grote voordeel van het grijs kenteken verdwijnt hiermee.
Verhoging mrb-tarief voor campers
Dit komt door een stijging van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel de wegenbelasting genoemd. Nu zijn campereigenaren 25% van de mrb verschuldigd die normaal gesproken zou gelden voor een personenauto met hetzelfde gewicht. Vanaf 2024 wordt dit tarief verhoogd naar 50%.