Maar geen zorgen, want vanaf 9G wordt 't pas gevaarlijk en kan je buiten bewustzijn raken, en 14G kan dodelijk zijn. Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het remmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten.
Hoeveel weegt een F1-auto? Het totale gewicht van een Formule 1-wagen inclusief coureur bedraagt in 2024 minimaal 798 kilogram. Dit is exclusief brandstof. Daarvan moet minimaal 80 kilogram afkomstig zijn van de rijder en zijn stoeltje.
Een Formule 1-auto genereert meer dan 5G aan het begin van een bocht, de hoogste laterale G-kracht op de hele kalender van 2024. Dat betekent dat de coureur op dat moment een kracht voelt die vijf keer zo groot is als zijn lichaamsgewicht.
Binnen de Formule 1 gelden de regels niet zoals die gelden voor attracties. Coureurs ervaren tijdens het versnellen, remmen en het maken van bochten gemiddeld 4G tot 6G. Tijdens een crash kunnen deze krachten hoger zijn. Daarom trainen coureurs om met deze uitzonderlijke omstandigheden om te kunnen gaan.
Een F1 auto moet in het seizoen 2024 minstens 780 kilo wegen. Dat was ook het geval in 2023. Het betreft het totale gewicht, inclusief droogweerbanden en de coureur. In het seizoen 2022 moest de auto nog minimaal 795 kilo wegen.
Dus, hoeveel weegt een Formule 1-auto? In totaal 798 kg (1.759 lbs) , wat 3 kg meer is dan de oorspronkelijke limiet van 795 kg, waar teams blijkbaar moeite mee hebben.
Het was een flinke impact met 51 G", schrijft Formule 1-coureur Max Verstappen vandaag op Instagram. Gisteren knalde hij bij de Grand Prix met een hoge snelheid tegen een muur na een botsing met Hamilton. Zijn lichaam kreeg 51 G-krachten te verduren tijdens de klap. Hoe heftig is dat?
Een ander incident vond plaats tijdens de Britse Grand Prix van 2021 toen Lewis Hamilton en Max Verstappen botsten in bocht 9, waardoor de Red Bull spinde voordat hij de vangrail raakte. De Nederlander ondervond een kracht van 51g, maar gelukkig hield hij er geen ernstige verwondingen aan over .
Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken als deze langere tijd aanhoudt. Er is speciale kleding die deze grens kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (in hun pak) versnellingen van 14g aan. Zij houden wel een marge van 2g aan voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.
De G-krachten waaraan F1-coureurs worden blootgesteld zijn maximaal 5G , en dat duurt maximaal een paar seconden. F1-coureurs zijn fysiek erg fit. Ze weten misschien dat ze hun buikspieren moeten aanspannen als de G-krachten zo sterk worden.
Het brandstofverbruik ligt op een kleine 50 liter per 100 kilometer. In alle auto's bevindt de motor zich tussen de coureur en de achteras. In de meeste gevallen maakt de motor structureel deel uit van de auto; de motor helpt de krachten op de auto te verwerken.
Bijvoorbeeld, wanneer een F1-auto met extreme snelheden een bocht neemt, kunnen coureurs krachten ervaren van wel 5 g. Dit betekent dat ze een kracht voelen die gelijk is aan vijf keer hun lichaamsgewicht . Het begrijpen van g-kracht is cruciaal in F1, omdat het van invloed is op de prestaties van de auto en het fysieke vermogen van de coureur om de auto te besturen.
Om te beginnen zijn er enorme G-krachten op het lichaam. Normaal is dit 1 G, maar in de snel genomen bochten van de Formule 1 kan dit oplopen tot wel 5 G, dus 5 maal de zwaartekracht. Dit geeft een enorme druk op het lichaam, met name op de nek en schouders.
Tijdens de crash remde zijn wagen af van 173 tot 0 km/u in slechts 66 cm. Hierdoor kreeg Purley 179,8 g te verduren en stond hij in het Guinness Book of Records voor de hoogste G-krachten die door een mens is overleefd (tot 2003, waarin Kenny Bräck tijdens een crash 214 g te verduren kreeg).
Formule 1-auto's zijn zwaarder vanwege de introductie van grotere wielen, de invoering van hybride motoren sinds 2014 en het feit dat Formule 1-auto's nu de volledige race moeten rijden op één tank brandstof , die een maximale capaciteit heeft van 110 kg, nadat het bijtanken in 2010 werd verboden.
Adrian Newey, voormalig technisch directeur van Red Bull, onthulde de gevolgen van de angstaanjagende 51G- crash van Max Verstappen op Silverstone in 2021. Het incident, dat plaatsvond na een botsing met Lewis Hamilton, zorgde ervoor dat de auto van Verstappen in de bandenstapels belandde.
IndyCar-coureur Kenny Bräck (SWE) overleefde een fractie van een seconde vertraging van 214 g tijdens een crash met een snelheid van 220 mph (354 km/u) op ronde 188 van de Chevy 500 op Texas Motor Speedway, VS, op 12 oktober 2003. Dit blijkt uit gegevens die zijn geregistreerd in Bräcks ingebouwde "crash violence recording system".
Natuurkundigen zijn vaak minder fan van de term omdat een g-kracht helemaal geen kracht is, maar de verhouding tussen de ervaren versnelling van een passagier, en de gemiddelde valversnelling op aarde (van 1g = 9,8 m/s2).
Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk. Stel je een ruimtecapsule voor die vrij door de ruimte beweegt (dus zonder invloed van krachten van planeten) met een versnelling van 9,81 m/s2.
Het wordt gemeten in eenheden van "g", waarbij 1 g gelijk is aan de versnelling als gevolg van de zwaartekracht van de aarde. In Formule 1-races kunnen coureurs G-krachten tot 6 g ervaren, wat zes keer de zwaartekracht is.
Straaljagerpiloten kunnen zo wel krachten meemaken van 9G richting hun voeten. Als dat een tijdje doorgaat, kan je hart het niet bijbenen en stroomt al het bloed uit je hoofd richting je benen. Dit is wat men noemt een blackout.
Het is niet verrassend dat de motor het duurste onderdeel is. Een enkele 1,6-liter V6-turbomotor is ongeveer $ 10,5 miljoen (€ 130,3 miljoen) waard, waarbij teams er drie mogen gebruiken in één campagne. Het chassis is ook prijzig, met een productiekost van ongeveer $ 700.000 (€ 663.285).
Een gewichtsvermindering van 1,5 kg zou een rondetijdvoordeel opleveren van ongeveer 0,05-0,06 seconden , of ongeveer 2,3-2,6 seconden over een raceafstand.