De gemiddelde vrachtwagen verbruikt één liter brandstof voor elk kwartier aan stationaire draaitijd. Een stationaire draaitijd van 60 minuten per week zou dus overeenkomen met het verbruik van 1.460 liter per jaar, oftewel meer dan 1.300 euro!
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Het gemiddelde brandstofverbruik van een vrachtwagen is 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer.
De auto stationair laten draaien is belangrijk. Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten.
De gemiddelde vrachtwagen verbruikt één liter brandstof voor elk kwartier aan stationaire draaitijd. Een stationaire draaitijd van 60 minuten per week zou dus overeenkomen met het verbruik van 1.460 liter per jaar, oftewel meer dan 1.300 euro!
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2.
Gemiddeld brandstofverbruik vrachtwagen
Gemiddeld verbruikt een vrachtwagen 30 tot 40 liter brandstof per 100 km. Het verbruik hangt logischerwijs af van de grootte en de lading van de vrachtwagen, maar ook van de omgeving waar deze in rijdt: in een stedelijk gebied of juist tussen meerdere steden.
Stationair betekent: op de plaats blijvend, stilstaand. Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden.
Denk hier eens over na
En denk er dan eens aan dat tijdens een uur stationair draaien 3,42 liter brandstof wordt verbruikt. Het kost €5,04 kost per dag om stationair te draaien bij negen keer stoppen en gemiddeld acht minuten per stop per voertuig. Dat is gemiddeld €110 per maand per voertuig.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
De afstand achter een andere bestuurder zou altijd minimaal 2 seconde moeten zijn. Bij 90 km/uur is dit dus zo'n 50 meter. Wanneer iemand 50 meter achter een vrachtwagen rijdt, scheelt dit nog maar grofweg 5% brandstofverbruik. Zuiniger is dit dus wel, maar het doet geen wonderen.
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
"Gemiddeld gebruikt een trekker 1,5 liter diesel per 100 kW. Een trekker van 200 kW gebruikt dus gemiddeld 3,0 liter diesel per uur bij stationair draaien.
Wat de openingsstelling betreft, dat het beter is om een motor even stationair te laten warmdraaien voor je vertrekt, is het antwoord: het kan geen kwaad om het te doen, maar het is zeker niet nodig.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
1,07 euro per kilometer.
Om één passagier over 100 kilometer te vervoeren, hebben bussen en touringcars gemiddeld tussen 0,6 en 0,9 liter diesel nodig, terwijl een dieselauto gemiddeld 5,9 liter brandstof zal verbruiken, een auto op gas 7,6 liter, een vliegtuig 6,6 liter en een hogesnelheidstrein 2,6 liter.
Omdat grote voertuigen een stuk zwaarder zijn dan kleine voertuigen is er vooral bij het op gang komen meer kracht nodig, een dieselmotor is dan geschikter. Daar komt bij dat dieselmotoren ook nog eens efficienter zijn dan benzinemotoren, doordat ze zogenaamd 'lean burn engines' zijn.
Het verbruik van het jacht is afhankelijk van de grootte van de jacht. Gemiddeld ligt het verbruik tussen de 3 tot 5 liter per uur. Onze schepen varen op GTL. Dit is een milieuvriendelijke brandstof welke schoner verbrandt en een veel lagere uitstoot geeft dan normale diesel.