Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Accijnzen, exploitatie en BTW
De overheid heft accijnzen en stelt deze elk jaar per brandstof vast. Bij Euro 95 benzine is dit 45,6% van de pompprijs. Opgeteld staat de prijs nu op €1,147. Exploitatiekosten (11%) zoals huur, materiaal en personeel verhogen deze tot €1,322.
Het kabinet heeft besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter.
Met de BTW erbij betekent dit dat maar liefst 38 procent van wat je betaalt aan de pomp naar de staat gaat in de vorm van accijnzen. Dit komt neer op 82 cent per liter. Als de BTW gewoon nog zou blijven, dan zou de benzine in Nederland zonder accijnzen 1,34 euro per liter zijn.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,080. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,719 en de BTW is € 0,361.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
Ja, het is niet alleen de overheid die iets kan doen aan de hoge brandstofprijzen. Bedrijven kunnen werknemers die met de auto reizen ook een hogere kilometervergoeding geven. De onbelaste reiskostenvergoeding is 19 cent per kilometer, maar werkgevers kunnen een hoger bedrag geven, dat dan wel belast is.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Accijns op brandstof
Dit deel is nu verlaagd. In feite gaat het om een accijnsverlaging van 17,3 cent op benzine, 11,1 cent op diesel en 4,1 cent op LPG/CNG. Maar omdat BTW (21%) op brandstof wordt geheven over de brandstofkosten inclusief (de nu verlaagde) accijns, valt de prijs aan de pomp dus nog gunstiger uit.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Het grootste gedeelte van de brandstofprijzen, wordt bepaald door belastingen en accijnzen. Dit wordt door de overheid bepaald. Zij zijn dus voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de hoogte van de brandstofprijzen.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
In België kunnen taksen oplopen tot 50 % voor diesel en 60% voor benzine De overheid belast het verbruik van brandstof en de productie van ruwe olie uiteraard om inkomsten te genereren, maar ook om invloed te krijgen op de manier waarop de consument brandstof koopt en gebruikt.
De Belgische overheid heeft de accijnzen verlaagd om de brandstofkosten van Belgen wat te drukken. Daardoor is het ook voor Nederlanders vaak voordeliger om in België te tanken. De prijs aan de pomp daalt door de maatregel met 17,5 eurocent per liter diesel of benzine.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
Volgens de Duitse automobielclub zijn de prijsstijgingen deels te wijten aan de grotere vraag naar brandstof nu de laatste week van de tankrabatt is ingegaan. De prijs voor een liter diesel is deze week gemiddeld 6,3 cent hoger dan vorige week.