Ook zijn er bedrijven die zich specialiseren in auto's die je direct kunt meenemen, maar dat zijn er niet veel. Je kunt natuurlijk ook bij je garage vragen of je de auto gelijk kunt laten overschrijven en meenemen. Dan kun je nog korting onderhandelen als je niet de inspectie en kleine beurt wilt laten doen.
De eenvoudigste en veiligste manier om je wagen thuis te krijgen, is door hem iets langer bij de verkoper te laten staan. Na de verkoop keer je terug naar huis met de boorddocumenten van je nieuwe auto. Je kan dan thuis rustig je wagen inschrijven en je autoverzekering afsluiten.
Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Besef dat je eigenlijk alleen over de prijs zelf kunt onderhandelen. Die kan dus maar beter zo laag mogelijk zijn. Je kunt immers niks inruilen, je kunt niet afdwingen dat er garantie op de auto komt, je kunt niet terug als er iets niet blijkt te functioneren aan de auto, etc.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Via de website van de RDW vraag je eenvoudig een nieuw kentekenbewijs aan, dit kost 32,60. Je ontvangt dan binnen drie tot vier werkdagen per post een nieuwe kentekencard. Een dag later ontvang je per post ook een nieuwe tenaamstellingscode.
Je kunt bij een autoverzekering altijd maar één bestuurder opgeven. Dat moet de persoon zijn die het meeste in de auto rijdt. Je kunt dus geen extra bestuurder opgeven of de autoverzekering op twee namen zetten.
Zodra het kenteken van de auto op uw naam staat, bent u kentekenhouder en bent u dus verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Het is verstandig om direct een autoverzekering af te sluiten als u het kenteken op uw naam laat zetten. Zo is alles direct geregeld en kunt u veilig de weg op met uw auto.
Kan ik mijn nieuwe nummerplaat rechtstreeks bij de DIV gaan afhalen om extra kosten te vermijden? Neen, aan de loketten van de DIV kunnen geen nummerplaten meer afgehaald worden. Nummerplaten worden uitsluitend geleverd door bpost.
Neen, u moet niet van nummerplaat veranderen als u voor een andere wagen kiest. Het principe dat “het kenteken de eigenaar volgt en niet de wagen” blijft hetzelfde. U verandert dus niet van kenteken als u van wagen wisselt.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.
Hogere winstmarges
In 2019 verdiende een fabrikant gemiddeld 1.173 euro op een auto, maar in 2020 nog maar 823 euro. In 2021 zaten we nog middenin de crisis, maar steeg de winst ineens flink, naar 1.910 euro per auto.
Als we platformen als CareerBliss mogen geloven dan ligt het gemiddelde salaris van een 'General Sales Manager' bij Ferrari ergens rond de €130.000 per jaar.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
In 2020 werden er dik twee miljoen occasions verkocht in Nederland en lag de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto op 17.714 euro. Dankzij de grote interesse is de gemiddelde prijs voor een occasion inmiddels gestegen naar 21.376 euro. Nog nooit eerder lag de prijs voor een tweedehands auto zo hoog.