Er zijn in Nederland 343 door de NDV erkende daltonbasisscholen en kinderdagverblijven, 29 erkende scholen voor voortgezet onderwijs en 13 instellingen voor hoger onderwijs. Een onbekend aantal scholen werkt op een daltonachtige wijze werkt, zonder zich 'dalton' te noemen.
Een verschil tussen het Daltononderwijs en Montessorionderwijs is dat een Daltonschool vaak iets specifieker is in hoe de opdracht moet worden uitgevoerd in vergelijking met een Montessorischool. De belangrijkste ankerpunten in het Daltononderwijs zijn samenwerken, zelfstandigheid en vrijheid in gebondenheid.
De school heeft vier heterogene brugklassen, een heterogene theaterklas en een tweetalige brugklas op vwo-niveau. Na het eerste jaar gaan de leerlingen naar gymnasium, atheneum of havo.
Op daltonscholen ligt de focus op vijf kernwaarden: (1) samenwerking, (2) vrijheid en verantwoordelijkheid, (3) effectiviteit, (4) zelfstandigheid en (5) reflectie. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan een brede vorming van het kind.Naast de verplichte lesstof is er ruimte voor keuzewerk.
Uitstekend. Kinderen ontwikkelen bij uitstek op een Daltonschool vaardigheden die zij nodig hebben in het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld de zelfstandigheid om huiswerk te maken.
Volgens de OESO heeft Finland namelijk het beste onderwijs in de westerse wereld. In de Top 20 van de OESO staat Finland, na vijf Aziatische landen, op de zesde plaats.
Met ongeveer 1.850 leerlingen is het Dalton Lyceum Barendrecht een grote school.
Voor wie is daltononderwijs? In principe is daltononderwijs voor elke leerling geschikt. Leraren houden namelijk rekening met de interesses en capaciteiten van hun leerlingen door aan te sluiten bij de leef- en belevingswereld van leerlingen.
In een Daltonschool krijgen kinderen meer vrijheid dan in een traditionele school.In ruil voor die vrijheid wordt er ook een grotere mate van verantwoordelijkheid van de kinderen verwacht. Voor kinderen met gedragsproblemen is dit some verre van vanzelfsprekend.
In het daltononderwijs krijgen leerlingen wel de vrijheid hun schoolwerk naar eigen inzicht te plannen. Daltononderwijs is geen onderwijs waar leerlingen met de armen over elkaar afwachten tot de leerkracht opdrachten geeft. Leerlingen leren er initiatief te nemen en krijgen ruimte om naar eigen inzicht te werken.
Zelfstandigheid In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren.
Het ontstaan van Daltononderwijs
De wortel van het Daltononderwijs ligt in 1905 op een school in Wisconsin in de Verenigde Staten. De jonge, net afgestudeerde onderwijzeres Helen Parkhurst wordt aangesteld om als enige leerkracht de 40 kinderen van 6 tot en met l2 jaar op dit eenmansschooltje les te geven.
Het daltononderwijs is vanaf 1904 ontwikkeld door de Amerikaanse lerares Helen Parkhurst (1886-1973). Het ontstond in drie fasen. In de eerste fase (1904-1905) was Parkhurst juf op een eenmansschool in Waterville, een gehucht op het platteland van Wisconsin.
Daltonscholen vallen onder het algemeen bijzonder onderwijs; scholen die werken vanuit een opvoedkundige overtuiging of didactische (onderwijskundige) uitgangspunten. Andere voorbeelden van algemeen bijzonder onderwijs zijn onder andere Montessorischolen, Jenaplanscholen en Vrijescholen.
Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Daltononderwijs is adaptief onderwijs dat leerlingen past en uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen.
Het concept van jenaplan
In het jenaplanonderwijs staat het kind centraal. Ieder kind is uniek in zijn ontwikkeling, talenten en leerstijl. En omdat ieder kind uniek is, gaat het er bij jenaplan om dat kinderen leren van die verschillen en dat zij die respecteren.
Op daltonscholen heerst er geen vrijblijvendheid. Leerlingen mogen er niet zo maar doen wat ze willen en ze hebben ook niet de vrijheid om niet naar school te gaan. In het daltononderwijs krijgen leerlingen wel de vrijheid hun schoolwerk naar eigen inzicht te plannen.
Dalton = dalton is een Engelse jongensnaam. Het betekent `vallei Stad`. Extra info: Waar wordt het gebruikt? De naam dalton wordt voornamelijk gebruikt in Engelstalige landen.
De verschillende soorten Speciaal Onderwijs. Binnen het basisonderwijs kennen we twee soorten speciaal onderwijs: het Speciaal Basisonderwijs (SBO) en Speciaal Onderwijs (SO). Binnen het voorgezet onderwijs kan een kind kiezen voor het Voorgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Hier kunt u daar meer over lezen.
Heeft jouw kind ADHD, ADD of een vorm van autisme, dan hoeft het echter niet per se naar het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is lang niet altijd nodig. Sterker, met alle bezuinigingen op het speciaal onderwijs wordt het minder waarschijnlijk dat jouw kind daarvoor in aanmerking komt.
Een goede freinetschool biedt net de vaardigheden aan die mensen in hun latere schoolloopbaan nodig hebben, zoals plannen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Mensen die een band hebben met het traditioneel onderwijs zijn geneigd erg defensief te reageren op methodeonderwijs.
De school onderzoekt of uw kind de ondersteuning die de school biedt echt nodig heeft. Hiervoor kan de school u informatie vragen over de beperking van uw kind. En over de begeleiding die uw kind nodig heeft.
Het dagprogramma op een daltonschool bestaat dus voor een groot deel uit verplichte lesstof; de leraar geeft instructies en de leerlingen voeren de taken uit. De instructie gebeurt niet altijd klassikaal, maar ook individueel of in kleine groepjes. Zo kan de leerkracht inspelen op de behoeften per leerling of groepje.
De IBS is een school voor voortgezet onderwijs en is ook de kleinste VO-school van Nederland. De betekenis die de school heeft voor het eiland Schiermonnikoog is groot en daarom vindt de minister het ook belangrijk dat de school blijft bestaan vanwege de rol in de gemeenschap van het eiland.
De Twaalfruiter is de grootste basisschool van Nederland met bijna 1400 leerlingen, verdeeld over 3 locaties. De school valt ondanks de grootte juist op door de kleinschaligheid.