Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Momenteel heeft Coolblue 2 XXL-winkels, in Amsterdam en in Den Haag. Er zijn ook filialen in Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Utrecht. In België zit Coolblue in Antwerpen, Lochristi en Zaventem. Daar komen dus nog vijf winkels bij.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
HAL is nu voor 49 procent eigenaar van Coolblue. De overige aandelen zijn in handen van 'beginbaas' Pieter Zwart en het management. Medeoprichters Paul de Jong (links op de foto) en Bart Kuijpers (rechts) zijn uitgestapt.
Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
Nu heeft Coolblue met concurrenten als bijvoorbeeld Bol.com en Amazon geen kleintjes tegenover zich.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Coolblue behaalde vorig jaar een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
Bij Coolblue werken we aan één doel: klanten blij maken. Dit doen we inmiddels met meer dan 3000 Coolblue'ers. Dat doen we op verschillende locaties, maar we hebben één groot magazijn.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Als werknemer bij Coolblue krijg je personeelskorting van 10% op al jouw aankopen bij Coolblue. Deze korting is geldig tot maximaal € 500,- korting per jaar. Je hebt ook recht op een reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer die je moet reizen naar je werk.
Coolblue is minder afhankelijk van fysieke verkopers, bij Mediamarkt of BCC is dit wel zo, een verkoper in een winkel moet een klant overtuigen. Bij Coolblue ga je zelf op zoek, zo worden de personeelskosten gedrukt. Coolblue heeft een jong, ambitieus en ondernemend team.
Nee, in de winkel hebben we geen Tweedekans-producten op voorraad. Tweedekansjes ophalen in de winkel is helaas niet mogelijk.
Lever je oude apparaat in
Wanneer je een nieuw apparaat bij Coolblue koopt, nemen wij het oude product voor je mee. Verkoop je koelkast of wasmachine niet wanneer deze ouder is dan 7 jaar. Ze verbruiken namelijk veel meer energie door hun ouderdom, wat ongunstig is voor de nieuwe eigenaar en het milieu.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
De straat Wasmachines heeft elf depots, 241 bussen en 897 bezorgers. Televisies zijn, buiten internet, verkrijgbaar in 12 winkels maar worden ook bezorgd door zeventien bussen en 52 bezorgers.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Er werken meer dan 6.300 Coolblue'ers bij ons, waaronder klantenservicemedewerkers, developers, fietsbezorgers en zonnepanelen-installateurs.
Pieter Zwart, de nummer één van onze verse Quote Top 100 Jonge Miljonairs-lijst, heeft een chic appartement op de 28e verdieping van de Montevideo in Rotterdam gekocht. Met zijn vermogen is hij bescheiden behuisd, want het prijskaartje bedroeg een kleine €1,2 miljoen.
Over de beursgang van Coolblue
Op 1 oktober 2021 kondigde Coolblue haar IPO (Inital Public Offering, of 'beursgang') aan, waarbij de aandelen genoteerd zullen worden aan Euronext Amsterdam.