De Concorde was een supersonisch passagiersvliegtuig. Er zijn slechts twintig toestellen van gebouwd, waaronder vier prototypes. Het vliegtuig vloog voor het eerst in 1969, het maakte zijn laatste vlucht op 26 november 2003. De naam betekent eendracht.
Het prijskaartje was navenant: een retourticket kostte in die tijd zo'n 12.000 euro. De vlucht op zichzelf was natuurlijk een avontuur. Het meest spectaculaire was ongetwijfeld de snelheid. De maximumsnelheid van de Concorde was bijna 2.200 kilometer per uur, of meer dan twee keer de snelheid van het geluid.
De Koningin van het Luchtruim werd in 2003 vanuit Parijs via Baden-Baden naar het Technik Museum Sinsheim gebracht en is te bewonderen naast haar voormalige Russische concurrent, de Tupolev TU-144. Onder de Concorde, in de museumhal, werd een tentoonstelling "50 jaar Concorde" geïnstalleerd.
CONCORDE / 128 passagiers / MACH 2.04
Het Frans-Britse toestel was een halve eeuw hét uithangbord van het supersonisch vliegen. Het had zijn luchtdoop in 1969. Commerciële inzet kwam pas in 1976. Tickets waren duur: een retourtje Londen – New York kostte in 1979 bijna 8.000 dollar (nu 12 duizend euro).
Twee vliegtuigen heten het snelst te zijn. Waarom? 's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird.
In beeld: Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, grotendeels verwoest | Luchtvaartnieuws.
Het snelle toestel kan bij een kruissnelheid van 975 kilometer per uur op een vlieghoogte van ruim vijftien kilometer ruim zesduizend kilometer overbruggen. Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes publiceerde onlangs een lijst van de snelste passagiersvliegtuigen ter wereld: op nummer één staat de Cessna Citation X.
Dankzij hydraulische systemen kon de neus worden neergeklapt tijdens het opstijgen en het landen, waardoor de piloot beter zicht kreeg, en omhooggebracht tijdens de vlucht voor een optimale aerodynamische werking van het vliegtuig.
snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
De Concorde kon tot op 18 kilometer hoogte vliegen en een snelheid bereiken van mach 2,04, ruim tweemaal de snelheid van het geluid. Daardoor vloog het toestel in minder dan drie uur van Londen naar New York.
Door de weglekkende kerosine vloog de Concorde tijdens in brand. Bij het ongeluk kwamen alle 109 inzittenden van het toestel om het leven. Op de grond werden nog eens vier mensen gedood doordat het vliegtuig op een hotel terechtkwam. De ramp was het begin van het einde voor de supersonische vliegtuigen.
Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Op 21 januari 1976 werden met Concordes de eerste commerciële vluchten door een supersonische passagiersvliegtuig uitgevoerd, van Parijs naar Rio de Janeiro en van Londen naar Bahrein. Vanuit Parijs en Londen werd tot eind 2003 met de Concorde op New York gevlogen.
Dit is de Rolls-Royce onder de campers met een prijskaartje van tegen de 800.000 euro. Daarmee zit hij zelfs op het prijsniveau van een gepersonaliseerde Phantom. We hebben het over de Concorde Centurion, een penthouse op wielen met nota bene een geïntegreerde garagebox!
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Ja, het is echt een vliegtuig uit een film met Harrison Ford, deze C-180. Een bushplane van nature. Stoer, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Het mooiste en fijnste vliegtuig van de wereld.
Helaas is het aantal airlines dat met de 747 vliegt sinds vorig jaar gedaald van tien naar nog maar zes. De meeste kans op een vlucht in de 747 heb je op routes van of naar Azië. Ook in Europa zijn er nog twee Boeing 747 maatschappijen.
American Airlines, 949 vliegtuigen
*Het overzicht is samengesteld door Lufthansa. fanpage.
De luchtmacht ontving de laatste F-16 van in totaal 213 toestellen in februari 1992. De levensduur van de F-16 was oorspronkelijk 20 jaar. Daarom ondergingen de F-16's sinds 1998 de midlife update (MLU). Deze wordt sindsdien voortdurend doorontwikkeld.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.