Lithiumaccu's zijn gevoelig voor extreem hoge en lage temperaturen. Zeker bij extreem hoge temperaturen kunnen de accu's nog warmer worden en daardoor doorbranden of zelfs ontploffen. Denk aan een mobiele telefoon in de zon op een dashboard.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Batterijen kunnen spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Daarnaast reageren ze ook heftig op water.
Accuzuur is een kleurloze vloeistof die grotendeels uit zwavel bestaat en ernstige corrosie kan veroorzaken. Bij de vorming van brandbaar waterstofgas (knalgas) is het vooral schadelijk voor onedele metalen - met uitzondering van lood. - Attentie: ontploffingsgevaar.
Zelfontlading is een vervelende eigenschap van een accu, waardoor de elektrische lading langzaam verdwijnt, zonder dat de accu gebruikt wordt. De laadtemperatuur is de temperatuur waarbij de batterij optimaal geladen kan worden.
Zo herken je een lekkende batterij
Je ruikt een chemische geur wanneer je het apparaat openmaakt en de batterijen blootlegt. Een onbeschadigde batterij heeft geen geur, dus van zodra je iets ruikt, weet je dat je te maken hebt met een lekkende batterij. Je ziet een vloeistof of een opgedroogde witte brei.
Niet in de vuilnisbak, maar in de inzamelbak!
Batterijen die wel in de vuilnisbak belanden, gaan naar de afvalverbranding. Daar worden ze verbrand, waarbij schadelijke stoffen vrij kunnen komen. Ook om die reden is recyclen beter. Winkels die batterijen verkopen, moeten lege batterijen ook weer terugnemen.
Gebruik nooit water, omdat lithium met het water kan reageren en brand kan veroorzaken. Als je het apparaat veilig kunt verplaatsen, plaats je het best in een brandveilige of goed geventileerde ruimte, zoals een ruimte met een betonnen vloer, en neem afstand tot de batterij afgekoeld is.
Het beste antwoord
Als je dit soort cellen echter in het vuur gooit en er zit geen drukbeveiliging in, dan verandert de inhoud (althans dat probeert het ) in gas. De hoge druk en de hoge omgevingtemperatuur doet zo een cel knallen wat bepaald niet ongevaarlijk is..
Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Voor brand zijn er drie factoren nodig. Als deze alle drie aanwezig zijn en in de juiste verhouding, dan ontstaat er brand. Dit noemen we de branddriehoek. De drie factoren van de branddriehoek zijn: warmte, zuurstof en brandstof (brandbaar materiaal).
Lithium is op zich een metaal. Logischerwijs zou je dus concluderen dat een brandende lithium-batterij onder de brandklasse D (metalen) valt, en je dus een speciale metaal-poederbrandblusser nodig hebt.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
Accu lekt zuur
Accuzuur is zeer corrosief en kan grote schade toebrengen aan de omringende installatie. Een "natte" accu moet natuurlijk rechtop worden geïnstalleerd om te voorkomen dat zuur via de vulopeningen of, bij een gesloten accu, door het ontluchtingsventiel naar buiten treedt.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
De beste temperatuur
Ca. 15 tot 17 graden Celsius is de beste temperatuur, zoals in de kelder. Bovendien moet je batterijen ook op een droge plek bewaren. Condensvorming − zoals in de koelkast − kan de batterij beschadigen.
Als je batterijen heel lang bewaart op een plek waar de temperatuur best hoog is, kan het zo zijn dat ze langzaam leeglopen. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarom is het belangrijk dat je de batterijen bewaart op een koele plek.
Als de spanning te hoog is, gaat de accu koken. De accu wordt dan onbruikbaar vanwege uitgedroogde cellen en spleetcorrosie, wat optreedt wanneer er sprake is van hoge concentraties van zuur en oververhitting tijdens het opladen.
Een lithium-ion-accu bestaat doorgaans uit twee elektroden en elektrolyt: een chemische verbinding die elektrische stroom geleidt. Wanneer een accu te vaak wordt opgeladen, kan de temperatuur zeer hoog oplopen. Wanneer de temperatuur zo'n 150 graden Celsius bereikt, kan de elektrolyt vlam vatten.
Een geringe hoeveelheid van het gas ruik je; een rotte eieren-lucht. De symptomen die kunnen optreden wanneer je blootgesteld wordt aan H2S zijn hoofdpijn, tranende ogen, misselijkheid, braken, keelpijn, duizeligheid, verwardheid, kortademigheid, pijn in de borst en hartkloppingen.