In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling.Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde.
Net als in voorgaande jaren gold in 2022 een bijtelling van 22 procent voor benzine- en dieselauto's en hybride aangedreven modellen. Voor elektrische auto's bedroeg de bijtelling in 2022 16 procent, tot aan het drempelbedrag van 35.000 euro. Boven die drempelwaarde gold 22 procent bijtelling.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u een zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2023 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2023.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee per jaar privé meer dan 500 kilometer?Dan wordt een bedrag bij uw brutoloon opgeteld. Dit heet de fiscale bijtelling.
Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2022 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
Het privégebruik van een zakelijke leaseauto geldt als loon in natura. Via de bijtelling betaal je hier belasting over.Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's.
Uit het mobiliteitsonderzoek van VZR - Wat beweegt de zakelijke rijder - is de hoogte van de eigen bijdrage gemiddeld €120, in 2021 was dit nog €117. Ruim de helft (60 %) betaald geen eigen bijdrage. 18% betaald altijd een eigen bijdrage, 19% betaald een eigen bijdrage omdat de auto boven norm is.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Meestal is dit 22%.Voor auto's zonder CO2-uitstoot geldt een lager percentage: 16%, vaak tot een cataloguswaarde van € 30.000.Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
In Nederland is voor alle brandstofauto's het bijtellingspercentage hetzelfde. Als u een benzine- of dieselauto gaat leasen, dan betaalt u 22 procent bijtelling.
Bent u in loondienst en kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in de auto van de zaak? Bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie? Dan telt uw werkgever niets bij uw loon voor het voordeel van het privégebruik. U hebt dan geen bijtelling.
Sinds januari betaalt de werknemer 7% bijtelling per jaar over de fiets die zij van de zaak leaset. Dit houdt in dat de werkgever 7% over de nieuwwaarde van de leasefiets bij het salaris van de werknemer optelt.Over die 7% betaalt de werknemer belasting volgens de belastingschijf waarin het salaris valt.
Het bijtellingspercentage kan 16% voor een100% elektrische auto met een fiscale waarde van € 30.000,- en voor elk bedrag daarboven is de bijtelling 22%. Voor een auto met een verbrandingsmotor geldt ook een bijtellingspercentage van 22%.
Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke leaserijders die de auto ook privé gebruiken. Je krijgt ermee te maken als je in één jaar meer dan 500 privékilometers met de auto van de zaak maakt. Je betaalt deze belasting omdat de Belastingdienst die kilometers als een soort loon in natura ziet.
In essentie komt het erop neer dat een auto op de zaak voordelig is wanneer je óf minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt óf de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het misschien voordeliger is om € 0,21 cent per zakelijke kilometer op te geven.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) als u een auto privé leaset. Dit doet de leasemaatschappij. De motorrijtuigenbelasting is verwerkt in het maandbedrag van het leasecontract.
Voorbeeld: Jouw leaseauto heeft een cataloguswaarde van € 25.000, een bijtelling van 22% en je hebt een eigen bijdrage van € 1.200 per jaar. De fiscale bijtelling bedraagt dan: 22% van € 25.000 - € 1.200 = € 4.300 bijtelling per jaar.
Een auto van de zaak is in veel gevallen voordeliger voor de werkgever dan het geven van een loonsverhoging. Hiermee bespaar je misschien wel meer dan bij het krijgen van een hoger brutoloon. Het nadeel is wel dat een bedrijf deze autokosten niet als loon beschouwt. Hierdoor loop je wat vakantiegeld mis én pensioen.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.