Dat betekent dat je met een Toyota Hybrid € 330,- tot € 630,- aan brandstofkosten per jaar kun besparen, afhankelijk van het model. Ofwel € 1.320,- tot € 2.520,- over een periode van vier jaar. Daar kun je best iets aardigs van kopen!
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Bij hybride auto's werken een benzine- en elektromotor naadloos samen. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor zodat er minder brandstof wordt verbruikt.Daarmee rijd je veel zuiniger dan alleen op benzine of diesel.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Met afstand één van de beste hybride auto's van de afgelopen jaren: de Audi A3 Sportback. Een compacte en sportieve keuze voor zakelijke rijders en met het nieuwe model bewijst Audi zich opnieuw als koploper in elektrisch rijden.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Hybrides zijn goedkoper.
Volledig elektrische auto's worden langzaam maar zeker goedkoper, maar ze zijn nog altijd duurder dan auto's met een verbrandingsmotor. Ook zijn ze duurder dan hybrides.
Hybride auto's hebben een laag brandstofverbruik
Vaak is dat vergelijkbaar met dat van een auto van één of twee klassen lager. Op de snelweg is de hybride auto echter niet op zijn best, doordat hij dan weinig energie kan terugwinnen en veel brandstof nodig heeft om hogere snelheden aan te houden.
Voor een hybride auto komen de totale kosten op €230,70 per maand. Voor een elektrische auto komen de kosten uit op €148,73 per maand.
De nieuwe Mercedes C300e blaast de concurrentie omver als het gaat om elektrisch rijden. Deze plug-in hybride komt maar liefst 100 kilometer ver. Ruim voldoende voor de meeste mensen om woonwerkverkeer, misschien wel meerdere dagen in de week, volledig elektrisch te kunnen rijden.
Het is mogelijk om een plug-in hybride wagen 's nachts volledig op te laden via het stopcontact. Toch is het aangeraden om een laadpaal te installeren om een plug-in hybride wagen op te laden. Naast de laadsnelheid en de veiligheid zijn er nog verschillende redenen waarom u beter voor een laadpaal kiest.
Hybride auto meest betrouwbare categorie auto
Hybride auto's die hoog in het betrouwbaarheidsonderzoek eindigen zijn de Lexus NX en Toyota Corolla.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto.
Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een CO2-uitstoot van 1 gram per kilometer of meer moet in 2023 een vast tarief van € 400 worden betaald. Voor dieselauto's met een CO2 uitstoot vanaf 73 g/km komt daarbovenop nog een extra 'dieseltoeslag' van € 94,30 per gram CO2.
In 2023 gaat de wegenbelasting omhoog. Eigenaren van een elektrische auto betalen dit jaar en in 2024 geen wegenbelasting en ook geen BPM. In 2025 komt aan die regeling een einde en gaan ook zij belasting betalen. Voor hybride auto's gelden aparte tarieven.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Het goedkoopst is om de auto thuis aan de eigen laadpaal op te laden. De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15.