Het aantal in de EU geregistreerde personenauto's bedroeg 719.465, het laagste aantal dat Acea ooit voor die maand heeft genoteerd. De daling kwam daarmee uit op 6,7 procent, ongeveer evenveel als in de eerste maand van het jaar.
Luxemburg is met 662 personenauto's per duizend inwoners het EU-land met het hoogste autobezit in Europa, gevolgd door Italië met 625 auto's en Malta met 615 auto's per duizend inwoners. Het land met het laagste autobezit is Roemenië met slechts 261 personenauto's per duizend inwoners.
Er rijden zo'n 250 miljoen auto's rond in China.
Precieze aantallen zijn lastig vast te stellen, maar het magische getal op dit moment is 1,4 miljard.
Bijna één op de drie Nederlandse huishoudens bezit geen eigen auto. Bijna de helft van de huishoudens heeft één auto terwijl 19 procent, ofwel één op de vijf huishoudens, twee auto's op zijn/haar naam heeft staan en vier procent zelfs drie auto's in bezit heeft.
Vergeleken met 2015 is het aantal voertuigen in Spanje met 10% gestegen. In 2019 reden er in Spanje 29.463.309 voertuigen , 2,2% meer dan de 28,8 miljoen in 2018.
In totaal vonden er 3.607.258 nieuwe personenauto's een eigenaar, 5 procent meer dan in 2018. Dat blijkt uit cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA).
Op 1 augustus 2022 telde België 5.947.479 personenwagens, tegenover 5.927.912 een jaar eerder. Dat is een stijging van 0,3%. Het aantal personenwagens is de afgelopen tien jaar gemiddeld met 0,8% gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.
Op 1 januari 2022 waren er 8,9 miljoen personenauto's, 1,7 procent meer dan een jaar eerder. Vergeleken met tien jaar geleden is het aantal personenauto's met 13,8 procent toegenomen.
Opvallend aan deze groei is dat het wagenpark sneller toenam dan het aantal 18-plussers. Van deze 8,7 miljoen wagens is meer dan 7,6 miljoen in het bezit van een particulier. De overige auto's zijn bedrijfswagens.
Het aantal fietsen in de hele wereld is vorig jaar gestegen tot één miljard stuks. Op de landenlijst staat China met 450 miljoen fietsen veruit aan kop.... In Nederland zijn 16 miljoen fietsen.
Reden er in 2016 gemiddeld bijna 2300 voertuigen per uur over de Nederlandse rijkswegen, een jaar eerder was dat min of meer hetzelfde aantal. Voor het meten van de drukte op de Nederlandse wegen gebruikt het CBS gegevens van 20.000 meetpunten die verspreid over het Nederlandse wegennet liggen.
Meer dan 1 auto per 2 personen
Begin 2020 stonden ruim 7,6 miljoen personenauto's op naam van particulieren. Daarmee waren er in Nederland 543 auto's per duizend inwoners van 18 jaar of ouder.
Zo heeft 26 procent van de Nederlandse huishoudens geen auto. Bij 47 procent van de huishoudens staat één auto voor de deur terwijl 21 procent van de huishoudens twee auto's ter beschikking heeft. Bij 6 procent van de huishoudens zijn er 3 of meer vierwielers in bezit.
Vandaag zijn er meer dan 160 modellen op de markt waarvan de aandrijving wordt ondersteund met een batterij. 60 daarvan zijn puur elektrisch. De populairste in die laatste categorie is de Tesla Model 3, waarvan in 2021 bij ons al bijna 2.000 exemplaren zijn ingeschreven.
Gemiddeld had een Nederlands huishouden 1,0 auto in 2020. Het gemiddelde autobezit per huishouden was in 2020 met 0,4 auto's per huishouden het laagst in de gemeente Amsterdam. De meeste auto's per huishouden waren te vinden in de gemeente Staphorst: 1,5 auto's per huishouden.
Vooral het aantal elektrische en hybride auto's neemt snel toe. Begin 2021 telde Nederland nog 526,5 duizend elektrische en hybride auto's, op 1 januari 2022 waren dit er ruim 725,5 duizend: een stijging van bijna 38% in een jaar tijd.
We telden alle actieve automerken ter wereld bij elkaar op en kwamen uit op ruim 350 automerken wereldwijd.
Het gebruik van een headset, hoofdtelefoon of oortjes voor bijvoorbeeld mobiel bellen of luisteren naar muziek, tijdens het rijden is verboden voor alle bestuurders, dus ook voor motorrijders, fietsers en bromfietsers. Gehoorbeschermers zijn ook niet toegestaan.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
In Spanje is het verboden te roken in openbare ruimtes zoals musea, restaurants, luchthavens en hotels. In veel gevallen wordt u verwezen naar een speciale rookruimte of kunt u buiten roken. Het is ook verboden om in onze touringcars te roken.