Een commerciële tekst is een activerende tekst die de bezoeker van je website aanspoort tot het nemen van actie. Gebaseerd op feiten, geen fabels en mooi weer verhalen.
Helder. De eerste eis is dat een tekst duidelijk moet zijn. De lezer begrijpt direct wat de schrijver bedoelt. Deze helderheid bereik je door een goede structuur, maar zeker ook door een duidelijke zinsopbouw, en door je taalgebruik aan te passen aan je lezer.
Naast lichaamstaal zijn er nog andere zaken waaruit een selecteur kan opmaken dat je enthousiast bent over een functie: Je hebt je verdiept in de organisatie en de functie. Je stelt vragen over de organisatie, de afdeling en de functie waardoor je laat zien dat je actief onderzoekt of de functie bij je past.
Topische zinnen zijn zinnen die het centrale idee van een alinea samenvatten. Vaak staan kernzinnen aan het begin van een alinea zodat lezers ongeveer weten wat ze in het volgende stukje tekst kunnen verwachten.
Jij haalt hem over iets te doen of juist te laten met zijn nieuwe kennis. Alles draait er nu om dat je lezer actie onderneemt. Bijvoorbeeld: De lezer heeft iets gelezen over een nieuw type tent (informatie) en dat lijkt hem wel wat (opinie).
Hoe zorg je er in een overtuigende tekst voor dat je je doel bereikt?
Gebruik makkelijke zinnen. Voorkom onnodig vakjargon en denk na over je woordkeuze. Maak je tekst zo behapbaar mogelijk. Gebruik voldoende witregels en bulletpoints en maak je tekst aantrekkelijk voor het oog.
Wat is een instructieve tekst? Instructieve teksten vertellen de lezers hoe ze iets moeten doen of hoe iets werkt. Net zoals bij informatieve teksten, komen er geen meningen voor in instructieve teksten. Een instructieve tekst is dus ook objectief.
Niet iedereen schrijft even snel, maar je kunt er van uitgaan dat, als je de werkzaamheden per uur omslaat, snelle literaire schrijvers gemiddeld hooguit het uurloon verdienen van een zeventienjarige vakkenvuller bij de Albert Heijn (iets meer dan vijf euro bruto).
Normaal gesproken ontvangt een schrijver ongeveer 8% tot 15% aan commissie per boek. Ervan uitgaande dat een boek gemiddeld € 15,00 kost, houdt een schrijver daarvan € 1,20 tot € 2,25 per boek aan over. Een boek waarvan 10.000 exemplaren zijn verkocht, kan tot wel €24.000, – opleveren.
Iedereen kan een boek schrijven, maar als het niks voorstelt wil niemand het lezen. En zelfs bij een goed boek is er geen garantie op een succesvolle verkoop. Een voordeel: het is een stuk makkelijker om een goed non-fictieboek te schrijven dan een goede roman.