Er zijn verschillende manieren waarop je alsnog een combinatieslot kunt openen zonder dat je de juiste combinatie voorhanden hebt. Het is eigenlijk een vrij simpel trucje. Je trekt aan de stang van het slot waardoor er druk op de schijven ontstaat.
Door de schijf in de juiste stand te draaien (lees: het juiste getal te kiezen), haakt de inkeping op een grendel. Zijn alle schijven goed geplaatst dan kan je deze grendel verplaatsen waardoor het slot opengaat. Wat mensen niet weten is dat de inkeping groter is dan enkel dat ene getal.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
Het open breken van een fietsslot gaat het makkelijkste met een haakse slijper. Hiermee is elk slot binnen enkele minuten of zelfs secondes geopend. Door slim te slijpen kun je het slot met één snede openen. Let hierbij op dat je zo ver mogelijk van het einde van de beugel slijpt.
Kun je de sleutel niet vinden, dan is het tijd om de reservesleutel te gebruiken. Zorg dat je altijd een reservesleutel hebt, omdat het altijd kan voorkomen dat je de fietssleutel kwijtraakt. Heb je maar één fietssleutel dan kun je altijd reservesleutels bij laten maken bij een sleutelmaker.
Je doet het met een lockpick – een soort kleine priem – of een zelfgemaakte variant daarop. Zonder sleutel, zonder grof gereedschap dus. Het openen van het kettingslot of ander slot zonder daarbij schade te maken, waarvoor doorgaans de Engelse term lockpicken gebruikt wordt, gebeurt met haast microscopisch gereedschap.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Een slot smeren met slotspray, zoals WD-40 kan het probleem oplossen. Slotspray is naast een preventiemiddel namelijk ook een probleemoplosser. Andere middelen zoals siliconenspray, olijfolie of grafiet kunnen ook helpen als het slot nier meer open gaat.
Om een TSA-slot met drukknop in te stellen, begin je op de standaardcode 0-0-0. Aan de zijkant van het slot vind je een pinnetje, deze kun je indrukken met bijvoorbeeld een pen. Je kunt nu je eigen code instellen. Als je dit hebt gedaan, kun je op de knop drukken en heb je het slot ingesteld!
Richt op het stuk waar het slot vastzit, want de pinnen zitten daar recht onder. Werk met korte, scherpe tikken, net zolang tot de pinnen los genoeg zijn om het slot open te krijgen. Als je geen hamer bij de hand hebt, kun je hier ook het handvat van een schroevendraaier of een ander voorwerp voor gebruiken.
Wanneer een slotenmaker overdag komt om uw deur schadevrij te openen ligt de prijs vaak tussen de €60 en €100. In de avond of in het weekend is dit tussen de €100 en €150. Voor een nieuwe cilinder zonder certificaat betaalt u afhankelijk van de maatvoering, merk en SKG keuring gemiddeld tussen de €25 en €100.
Voor sommige sleutels heeft u een speciaal certificaat, pasje of een code nodig om een nieuwe sleutel te maken. U moet die goed bewaren, want zonder kunt u geen nieuwe sleutel laten bijmaken. Als u het certificaat, pasje, of de code hebt kunt u bij bijna elke betrouwbare sleutelmaker terecht.
Kijk het type slot na
Slot met bouten: Dit is het makkelijkst te monteren en demonteren slot. Open de afsluitkleppen in het slot, van hieruit kun je vlotjes aan de bouten die je eenvoudigweg open draait en zo het slot zonder schade kunt demonteren.
In veel gevallen zal er eerst een oud slot verwijderd moeten worden, om het nieuwe slot te kunnen installeren. Vaak duurt deze klus niet langer dan een half uur per slot! Het is af te raden om sloten zelf te installeren, omdat de kans op beschadigingen aan het nieuwe slot hierbij erg groot is.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
De kosten van een fietssleutel zijn al snel tussen de €3,80 en €25 euro, de kosten verschillen per merk en de soort sleutel die je bij wilt laten maken.
Fietsleutels kunnen alleen worden nabesteld op basis van het nummer op de sleutel. Het is niet mogelijk een sleutel bij te bestellen via het nummer op het slot. Tip: jouw sleutelnummer wordt vaak ook vermeld op de aankoopbon van de fiets of op de polis van de fietsverzekering.
De meeste sloten worden standaard geleverd met 2 identieke sleutels. Het bijbehorende sleutelnummer staat in de meeste gevallen ingegraveerd op de sleutel. Ook komt het voor dat het sleutelnummer op een aangeringd label staat vermeld. Dit nummer heeft u nodig indien u een sleutel moet bijbestellen.