Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Normaal gesproken is dat van een auto van deze generatie tussen de 30 en 80 mA (0,04 - 0,08 Ampère). Als het ver boven de 0,1 Ampère komt, dan spreken we van een bovenmatig stroomverbruik in ruststand, en moet de oorzaak worden opgezocht en verholpen.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
Reacties. gewoon die kabel ruim 5 x zo zwaar nemen als de capaciteit van je accu,Dus is die accu 45Ah neem je 300 ampere startkabels en zit je altijd goed.
De startmotor is meestal een seriemotor met een vermogen van ca. 500 tot 2500 W. Doormiddel van een overbrenging is het voor de startmotor mogelijk om de motor van de auto een nodig aantal omwentelingen te laten maken zodat deze start. De startmotor heeft een grote stroom nodig om dit voorelkaar te krijgen.
Het beste antwoord. Voor de meest gangbare personenauto's 12 volt. Vrachtauto's hebben doorgaans 24 volt aan boord. Let op, het is niet alleen de spanning (volt) die je nodig hebt om een auto te starten, maar ook de stroomsterkte (ampere) speelt een belangrijke rol.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
Voor benzine voertuigen volstaat dan ook een set startkabels met een koperen kern van amper 16 mm. Bij een diesel wagen is een dikkere koperen kern van 25 mm aanbevolen. Kies je meteen voor een set startkabels van 25 mm dikte dan kun je die uiteraard op eender welk type wagen, benzine én diesel, plaatsen.
Een startkabel met een kern van 25 mm2 is prima en is overigens óók gewoon te gebruiken bij een hulpbehoevende benzine auto. Deze kabel is voor alle auto's geschikt en is dus de verstandigste keuze.
Een 1200 watt startmotortje (een lelijke eend heeft al meer nodig) trekt 100 ampère bij 12 Volt. Bij een zware dieselmotor zijn startstromen in de orde van grootte van 1000 ampère nodig. Die stroom moet worden geleverd door de hulpaccu en vloeit door de startkabels.
Volt en Ampère-uur
De naam zegt eigenlijk al wat we meten met Ampère-uur: Hoeveel uur een bepaalde hoeveelheid Ampère geleverd kan worden. Een 12Volt accu met 100 Ah, kan dus 100 uur één ampère leveren.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Verder kan als vuistregel aangehouden worden dat 25 % van de accucapaciteit (tot 50 % voor Gel accu's) als laadvermogen voldoende is om de accu's snel en veilig te laden en tevens het boordnet van energie te voorzien. Voor bijvoorbeeld een accu van 200 Ah is een acculader van 50 Ampère voldoende.
Laat de motor van de helpende auto vijf minuten lopen, het liefst met verhoogd toerental, door de auto in z'n vrij te zetten en het toerental met het gaspedaal omhoog te brengen. Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden.
Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren. Sluit vervolgens de andere rode klem aan op de pool “+” van de auto die u wil opstarten.
De accu is leeg, maar hoe lang kun je nog rijden? Heb je de auto gestart met startkabel? Dan moet je daarna een stuk rijden om de accu weer op te laten. Om de dynamo zijn werk te laten doen, is het verstandig minimaal vijftien minuten te rijden op de snelweg of autoweg.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Ontkoppel de startkabels
Wanneer je automotor al 5 minuten loopt, kun je de startkabels loskoppelen. Let wel: dit moet in omgekeerde volgorde gebeuren. Verwijder eerst de zwarte kabel van je eigen auto en vervolgens die van de hulpauto.
Wanneer de verbrandingsmotor actief is, wordt namelijk de dynamo aangedreven. De dynamo voorziet het voertuig van elektriciteit en laadt de 12 volt accu. Bij een volledig elektrisch voertuig is er geen dynamo aanwezig, maar wel een 12-volt accu.
Wie zijn elektrische auto parkeert bij een openbare laadpaal, moet het voertuig onmiddellijk weghalen als de batterij vol is. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 95 euro. En dan maakt het niet uit hoe lang de auto al volgeladen aan de stekker staat. Dat heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden bepaald.
In verhouding moet de accu meer capaciteit kunnen leveren in een korte tijd. Hierbij kunt u de stelregel gebruiken: voor ontlading in 5 uur heeft u 1,23 keer meer capaciteit nodig dan ontlading in 20 uur. Voor het gemak gaan we nu uit van 1,3 meer capaciteit. 80Ah x 1,3 = 104Ah accu nodig.