All-season banden gaan – afhankelijk van rijstijl – gemiddeld 30.000 tot 40.000 kilometer mee. Rijd je dus 60.000 – 80.000 km per jaar dan zal je sowieso een keer je banden moeten vervangen, dan is het niet economischer om voor all-seasons te gaan.
De 4-seizoenenband is de ideale band als je maximaal 10.000 kilometer per jaar rijdt en voornamelijk in en rond de stad rijdt. Stel je rijdt iedere dag ongeveer 40 kilometer van je huis naar je werk en daar buiten maak je nog eens een klein ritje dan zijn 4-seizoenenbanden ideaal voor onder je auto.
Nadelen van een 4-seizoenenband
Bij extreem winter weer heb je minder grip dan een winterband en in de zomer rijd je met zomerbanden zuiniger. Tevens slijten 4-seizoenenbanden, vanwege de andere rubbersamenstelling, in de zomer sneller dan zomerbanden.
Gemiddelde levensduur van autobanden
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte.
2- Tien jaar is het maximum
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
U doet er goed aan op de prestaties van de band te letten. Bij 44.000 km per jaar is het verstandig zomerbanden na 3,5 jaar en winterbanden (er vanuit gaande dat deze alleen in de winter gebruikt worden) na 7 jaar te vervangen.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden.Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan zo'n 30.000 - 40.000 kilometer voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee.
Een 4-seizoenenband herken je aan de symbolen op een band
Naast de A/S codering zie je ook vaak de codering M+S op een 4-seizoenenband staan. M+S staat voor Mud + Snow en dit wil zeggen dat het profiel van all season banden sterk zijn in het wegwerken van modder en sneeuw onder de band.
Winterbanden prijzen: wat kost een set winterbanden ongeveer? Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik.
Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden. En als je in de zomer op winterbanden rijdt, kunnen ze wel 20% sneller slijten. Wissel dus op tijd van winter- naar zomerbanden. Zodat je langer plezier hebt van jouw winterbanden.
Een zomerband slijt het minst hard van alle bandensoorten omdat het rubber in de band van een harder materiaal is gemaakt. Alleen tijdens koudere omstandigheden verminderd de grip van een zomerband. – Winterbanden: Winterbanden zijn autobanden met een speciaal profiel en een zachtere rubbersamenstelling.
Uw garagehouder geeft aan dat winterbanden in Duitsland maximaal 5 jaar oud mogen zijn en u vraagt of dit klopt. In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt kan het beste kiezen voor de Pirelli, Bridgestone, Maxxis of Michelin. Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Michelin of de Kumho. Wie een laag verbruik het belangrijkst vindt is het beste af met de Bridgestone.
Premium bandenmerken
De bovengemiddelde kwaliteit blijkt onder meer uit de goede scores in tests door organisaties en autotijdschriften. Populaire premiummerken zijn: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian Tyres, Pirelli, Vredestein en Yokohama.
Te hoge bandenspanning
Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit. Een te hard opgepompte band loopt ook meer kans op een klapband.
Een band van tien jaar of ouder is echt te oud en moet zeker vervangen worden.
Het is namelijk zo dat alle autobanden kunnen uitdrogen, ongeacht de staat van de banden. Rubber is een materiaalsoort die na verloop van tijd minder sterk wordt en daardoor zal uitdrogen. Voor het uitdrogen van autobanden kunnen er verschillende oorzaken zijn. Zo kan veroudering van het rubber een rol spelen.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 15,00 onder of boven uitkomen.