Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
Racefiets zwaar persoon
De merken Gazelle en Batavus hebben onder andere bombproof frames en ook Bulls frames. Ook de metalen frames van Duell en Van Herwerden zijn geschikt voor zwaardere fietsers (alleen zijn deze wel duur) Deze frames zijn erg hard en dus beter bestand tegen een pondje extra.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Het 'maximaal toegestaan totaalgewicht' van een fiets of e-bike is de optelsom van het gewicht van de berijder, eventuele bagage én de fiets zelf. Gemiddeld is dat zo'n 130 kg, maar het kan ook slechts 100 kg zijn, en bij sommige fietsen zelfs 200 kg.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
De wiskunde van de invloed van het gewicht is eenvoudig. Je ADV (in Watt/kg) is in principe omgekeerd evenredig met je totale gewicht Dat is je eigen gewicht plus het gewicht van je fiets. Dus geldt: hoe lager het gewicht van je fiets is, hoe hoger je ADV en hoe beter je fietsprestaties.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Racefietsen onder de 6.8 kilo zijn bij de Tour de France rijders niet te vinden. Dit is namelijk het minimale gewicht wat opgelegd is door de Internationale Wielerunie. Iedere renner zal daarom een fiets willen die zo dicht mogelijk op het toegestane limiet zit.
Op het aluminiumframe lijkt je kracht wat beter op het wegdek te belanden en dat klopt ook omdat dit frame minder tordeert in de bracket. Draag je het milieu een groot hart toe en ga je liever voor duurzaam, kies dan staal. Heb je veel om mee te nemen en wil je comfortabel fietsen, kies dan ook staal.
Zadelpijn treedt op doordat zenuwen en bloedvaten in de verdrukking komen. Het vrij kleine zadel vangt immers het totale lichaamsgewicht op en dan gaan we er ook nog eens flink bij bewegen. Wat daardoor buiten druk of doofheid/tintelen ook voor schuren kan zorgen.
Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).
De gemiddelde snelheid van een fietser is dus van meerdere aspecten afhankelijk. Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
Dat zag u niet! Tegenwoordig is dat wel anders: steeds meer dames zijn geïnteresseerd in fietsen en in het bijzonder in racefietsen. De afgelopen jaren heeft het dames wielrennen een enorme vlucht genomen. Dat is niet zo gek, want racefietsen is een heerlijke sport, of u nu man of vrouw bent!
Klinkt vreemd, maat dat was om de snelheid van de fiets te verhogen bij dezelfde trapperomwenteling. Na de vele ontwikkelingen vanaf de houten loopfiets kwam in 1867 de hoge bi. De pedalen van dit transportmiddel waren direct aan het wiel bevestigd en daardoor hadden trapas en wiel dezelfde rotatiesnelheid.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Nadelen van aluminium
De productie en recycling van aluminium kost veel energie. Lage sterkte bij hoge temperaturen. Laag smeltpunt (bijvoorbeeld bij brand in een gebouw zal het al snel vervormen) Vermoeiing of veroudering, waardoor het eerder breekt.
het kan ongeveer 5 tot 10 jaar worden gebruikt. Maar als u regelmatig onderhoud negeert, kan het frame binnen een paar jaar barsten.
Bij normaal gebruik (dat wil zeggen: zonder valpartijen, botsingen en gekke beschadigingen) gaat een carbon frame dan ook bijzonder lang mee.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets.
Wielrenners houden niet van de fietsbel, omdat het zorgt voor extra gewicht en omdat het de aerodynamica aantast. Desondanks is het hebben van een bel op de fiets wel verplicht, ook als je met een racefiets rijdt.
Volgens de laatste gegevens zijn er 850.000 wielrenners in Nederland. 79% daarvan is man, maar het percentage vrouwelijke wielrenners neemt hard toe. De gemiddelde leeftijd van wielrenners is 46 jaar. 98,5 % van die sportieve fietsers draagt een helm.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.