Belangrijk: De caravan kan door zijn lage gewicht van 560 kg en de aerodynamische vorm door praktisch alle auto's worden getrokken. (Met rijbewijs B mag u een caravan of aanhanger trekken met een maximum gewicht van 750 kg, cq met deze caravan en rijbewijs B kunt u nog 190 kg aan bagage meenemen.)
Kip heeft een kleine productie aantallen en wordt gemaakt in in een relatief duur land. Daaruit volgt automatisch een hogere prijs.
Milieubewust kamperen:
Dit wordt gerealiseerd door het lage gewicht van de Kip Kompakt (790 kg / Kip Shelter zelfs 560 kg) en het aerodynamisch ontwerp. Zo beschikt de caravan o.a. over een hefdak om de rijhoogte te reduceren.
Kip Shelter is een lichtgewicht uit Nederland
Met zijn lengte van 4,53 meter en breedte van 1,83 meter mogen we de Kip Shelter met recht een compacte caravan noemen. Dankzij het hefdak heb je een stahoogte van 1,98 meter. En licht is hij met zijn 560 kilo ook.
Tent kamperen in een caravan? Ja, het kan met de compacte Kip Shelter. Deze Shelter met zijn eigen gewicht van slechts 595 kg kan door een kleine auto getrokken worden. Zijspiegels zijn zelfs niet nodig.
Een caravan die klein van formaat is, noemen we ook wel een compacte caravan of een mini caravan. Het zijn caravans die een gemiddelde lengte hebben van ongeveer 4 meter en daardoor zijn het kleine caravans voor 2 personen.
Kip Caravans is de enige caravanfabrikant van Nederland. Al onze caravans worden volledig in Nederland gemaakt. In het Drentse Hoogeveen vind je de fabriek, de Kip Store en het Kip museum.
Een normale caravan heeft een gewicht van 900 kilo. De meeste auto's die trekkracht hebben, kunnen een caravan in deze gewichtsklasse makkelijk aan. Hoe groter het mobiele huis, hoe zwaarder deze is. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om je caravan te wegen alvorens je de weg opgaat.
Met slechts 600 kg eigen gewicht en 150 kilo laadvermogen. De Knaus Travelino is het antwoord voor de toekomst op kleinere trekauto's en zelfs elektrische trekauto's. De Knaus Travelino wordt de eerste door robotten gebouwde caravan ter wereld.
De Kip Kompakt caravan is 550 centimeter lang en 183 centimeter breed. De Kip caravan doet zijn naam eer aan door het prachtige compacte, maar ook praktische design. U kunt kiezen tussen twee verschillende indelingen: Kompakt Travel en Kompakt Adventure.
Maar toch zijn er nog merken die daadwerkelijk lichtgewicht caravans op de markt brengen, geschikt voor de beginnende kampeerder, met de lichtere auto. Bij Campolife verkopen we van het merk Dethleffs de serie C'Joy en C'Go. Beide modellen hebben een jonge en frisse uitstraling.
De Kompakt is met 183 cm smaller dan de meeste auto's. Dit betekent dat je optimaal zicht hebt op de weg. Extra zijspiegels zijn niet nodig. Vanwege het hefdak is de caravan achter de auto ook nog maar 225 cm hoog.
Een caravan met hefdak is per definitie minder hoog dan een 'conventionele' caravan omdat het dak nu eenmaal een stuk ingeklapt is. Het resultaat is dat hefdak caravans een veel lagere luchtweerstand hebben. Daardoor zal het brandstofverbruik van de auto ook een stuk lager zijn.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
De constructie is ook anders en dat geldt ook voor de ronde hoeken en daklijsten bij Eriba. En dat kost behoorlijk. Ik acht het ook mogelijk dat de Eribadealers de prijzen kunstmatig hoog houden door ingeruilde caravans bij andere dan Eribadealers op te kopen.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
U mag met een auto: een caravan / aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeggewicht van de caravan / aanhanger + het laadvermogen); een aanhanger, paardentrailer of caravan trekken van meer dan 750 kilo, mits de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomen (leeggewicht + laadvermogen).
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Wij hebben een Home-car en zijn er heel erg tevreden over. Wij vonden de indeling beter en hij ziet er niet zo oudbollig uit van binnen. Kwalitatief maakt het niet meer zo heel veel uit met wat nieuwere caravans. Hobbys en Kip zijn over het algemeen wat zwaardere caravans.
wel de bekendste Nederlandse caravanfabriek. Zoals zoveel van zijn collega's bouwt Jan Kip (in 1947) eerst een caravan voor eigen gebruik om er daarna z'n professie van te maken. In het begin zijn dat voornamelijk kleine wagentjes, met namen als 'Kuiken' en 'Krielkip'.