Een driftcursus volgen gaat het best anders dan bij een slip cursus met een achterwielaangedreven auto, maar met een voorwielaangedreven, een goede handrem en goede remmen gaat het ook heel goed.
Nee, driften is per definitie slecht voor je autobanden en auto. Daarom is het niet verstandig om te gaan stunten met een auto die je nog langer wilt gebruiken.
Driften is een autorijtechniek waarbij de bestuurder de auto in een vloeiende zijdelingse beweging (dwars) door een bocht stuurt. De bestuurder brengt de auto opzettelijk in overstuur om dit vervolgens zo lang mogelijk aan te houden.
Driften kan eigenlijk alleen goed met achterwielaangedreven auto's. Je doet het door in een bocht abrupt extra gas te geven, zodat de achterwielen beginnen te slippen. Je hebt dan wel een vochtige ondergrond nodig of een auto met flink wat pk's, anders is het heel moeilijk om de wielen te laten doordraaien.
Wat is een slipcursus? De naam zegt het eigenlijk al, maar een slipcursus bestaat uit één of meerdere rijlessen waarbij je leert wat je moet doen tijdens gevaarlijke situaties op de weg. Bij VVC Adventure heb je keuze uit tien verschillende cursussen met een auto en vijf slipcursussen voor een motor.
Trap de koppeling in. Een van de dingen die je wél kunt doen tijdens een slippartij is de koppeling intrappen. Daarmee gaan je wielen vrij bewegen en kun je door rustig bij te sturen je auto weer uit de slip krijgen.
Prijs. De slipcursus 3.0 kost € 99,- per persoon.
Als je een 325i hebt, heb je genoeg vermogen om op nat wegdek te driften, maar niet voldoende om makkelijk op droog wegdek te driften. Hierdoor slijten de banden niet supersnel. Met een M3 kun je wel heel makkelijk op droog wegdek driften, de verleiding is dan groot de banden er heel snel doorheen te jagen.
Deelnemers moeten allen in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Bij bijvoorbeeld het halen van een racelicentie is dit niet noodzakelijk. De driftcursus is precies het tegenovergestelde van een rijvaardigheidscursus.
Is driften illegaal in België? Jazeker. In de wegcode staat bij artikel 7.2 het volgende: “De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers”.
Trap de koppeling in. Draai het stuur de bocht in alsof je eromheen gaat sturen. Trek tegelijk de handrem aan. Geef direct een beetje gas, laat de koppeling opkomen en stuur de auto in de richting van de slip, terwijl je het gas gebruikt om de hoek van de drift te controleren.
Japanse drifter Ken Gushi en Toyota Racing Development hebben een Toyota Avalon TRD omgebouwd tot voorwielaangedreven driftmachine. Ken kan prima driften en hij leerde het al op z'n dertiende in een Toyota AE86 met z'n vader als leermeester.
Is driften snel? Voor de personen die het tóch uit willen proberen heb ik slecht nieuws; driften is meestal niet sneller. Als je dit doet breng je de kart namelijk opzettelijk in overstuur, om dit vervolgens natuurlijk zo lang mogelijk vol te houden.
Nissan Serena
Wereldwijd bekend als de beste driftauto ter wereld. En een goedkopere achterwielaandrijver met middenmotor, ga je niet vinden. Plus je kunt hem de serranoham noemen.
Wat heel slecht voor je auto is, is file rijden. Koppeling slijt snel, kans op 'bokken' is groot. Ook draait je blok veelal met hoge temperaturen zonder genoeg koeling. Verder is alles wel genoemd ja.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Een manoeuvre die u wellicht al uit films kent. In de Powerslide Training krijgt u de kans om deze zelf uit te voeren! U Rijdt achteruit de baan op om vervolgens de auto in 1 vloeiende beweging om te gooien. Tijdens de draai vlug in de juiste versnelling zetten en u kunt weer door!
Op de specifiek gladde ondergrond van het drift circuit in Luik kan u met onze speciaal aangepaste wagens de basics van driften in alle veiligheid, bij lage snelheid aanleren van Jeffrey Van Hooydonk en zijn team van professionele instructeurs.
Bij een antislipcursus leer je door een mix van theorie en praktijk op een leuke manier slippen. Je vraag je vast af 'waar kan ik een slipcursus volgen? ' Dat kan onder andere bij de ANWB.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.