Deze scooter verbruikt 1 liter per 50 kilometer.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer.
Een zuinige scooter koop je bij Voordeelscooters dus eigenlijk sowieso, eenvoudigweg omdat alle bekende merken – zoals Vespa, Senzo en Piaggio – die wij verkopen voldoen aan de EURO5-eisen. Deze motoren zijn met gemiddeld 1 op 50 superzuinig en ze stoten vrijwel geen schadelijke uitlaatgassen uit.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Als hij tijdig een degelijk onderhoud krijgt en jijzelf er ook zorgzaam met omgaat kan je er volgens mij makkelijk meer dan 50.000km mee doen. Zelf heeft den onzen er nu ook nog maar 8500km. maar heb er hier op het forum al geweten van 30.000 en meer.
Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
Wil je met een scooter op benzine zuiniger rijden dan kun je bijvoorbeeld de rijstijl aanpassen en zorgen dat je banden goed op spanning zijn. Door eerder het gas los te laten, bijvoorbeeld wanneer je een kruispunt of stoplicht nadert, dan kun je daar al een paar procent aan brandstof mee besparen.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden.
Een model dat zeer betrouwbaar en degelijk is, is de Vespa Primavera 50cc 4-takt EURO2 scooter. Wij vinden dat dit model de beste scooter voor jou is, omdat er bij het ontwerpen van dit model is gezorgd voor topkwaliteit. Zo is er gebruik gemaakt van de beste materialen en onderdelen.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt. Scooters met een geel kenteken mogen op dezelfde weg rijden als auto's. Dit betekent dat zij in dezelfde detectielus rijden als auto's.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Het uiterlijk is tijdloos
Of het nu een retro, sportief of klassiek model is; Vespa behoudt altijd zijn tijdloze design dat bij iedereen in de smaak valt. Het voertuig was bedoeld voor jong en oud, man of vrouw, arm of rijk en moest het ontwerp dus universeel, simpel en robuust zijn.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
Vlg mij gaat er in elke Vespa 125 zo'n 8 liter. Zelfs als het gele lichtje gaat branden, kan je nog een heel stuk verder rijden. Ik heb nog nooit meer dan 7 liter moeten tanken. Het verbruik ligt vlg mij tussen 2 & 3 liter, afhankelijk van je rijstijl.
De prijs was het enige waarop nog moest worden gewacht, maar ook die is bekend. De scooter kost in Nederland € 6.629. De levering begint in 2019. De Vespa Elettrica levert een piekvermogen van 4 kW, vergelijkbaar met wat een normale scooter levert.
Benzine en diesel
Voor een tank benzine van ongeveer 40 liter betaal je met de zojuist genoemde benzineprijs van 1,63 euro ongeveer 65 euro. Voor een tank diesel – ook van 40 liter en met een gemiddelde literprijs van 1,33 euro – ben je ongeveer 53 euro kwijt.