Een merkpositionering is niets anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek: een hele waardevolle, onvervangbare unieke plek. Merkpositionering gaat over een diepere verbinding tussen jouw merk en jouw doelgroep.
Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van uw (ideale) klant. Door een goede positionering krijgt u een voorkeurspositie bij uw doelgroep. Uw doelgroep zal uw merken, producten, diensten en oplossingen als eerste overwegen en als beste waarderen.
Er zijn verschillende soorten positionering: informationele positionering, transformationele positionering, tweezijdige positionering en uitvoeringspositionering. Welke soort positionering geschikt is voor het merk, hangt af van de doelgroep en de fase in de productlevenscyclus waarin het product of de dienst verkeert.
Positioneren is een belangrijk marketingbegrip waarmee getracht wordt een product of dienst bewust een plaats te geven in het hoofd van de afnemer. Het gaat hierbij om een perceptie ten opzichte van de concurrent.
Merkidentiteit (brand identity) is meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij de consument, en de herkenbare merkattributen die je onderscheiden van de concurrentie. Simpel gezegd is de identiteit van een merk de persoonlijkheid.
Het bepalen van je merkidentiteit komt voort uit de inzichten van je positionering. Twee onderdelen zijn hierin belangrijk: wat zijn de kernwaarden van je bedrijf en wat zijn de behoeften van de doelgroep. Een goede merkidentiteit is gebaseerd op deze onderdelen.
Merkwaarden zijn persoonlijk en to-the-point. Voorbeelden van merkwaarden zijn 'geloofwaardig', 'relevant', 'humoristisch', enzovoorts. Je kunt stellen dat deze termen gezien zijn vanuit de klant naar jouw business toe.
Een positionering bestaat uit een drietal factoren; de perceptie van het merk door de doelgroep of klant, de identiteit van het merk en de gewenste positionering. Wat positioneren zo interessant maakt is de invloed die de drie elementen op elkaar en de positionering uitoefenen.
De positionering kan uit algemene kwaliteiten bestaan, zoals een lage prijs, een hoge kwaliteit, de beste service of unieke kenmerken. Gekozen waarden hebben vaak ook betrekking op de identiteit van de doelgroep. Zo kan een positionering stoer zijn of juist vrouwelijk.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
De strategische positionering gaat over het bepalen op welke manier de organisatie haar business doet en een positie in de markt wil creëren ten opzichte van concurrenten.
Een merk met een succesvolle tweezijdige positionering neemt krachtig positie in ten opzichte van haar concurrenten omdat het zowel een probleem oplost als verbinding zoekt met de waarden van de doelgroep. Dit maakt een merk meer wendbaar en geeft veel ruimte voor uiteenlopende marketing en communicatie.
Apple bevindt zich in een open speelveld, dit houdt in dat de eigen identiteit overeenkomt met de perceptie van de markt. Nu Apple in deze kwadrant positioneert houdt het niet in dat zij rustig kunnen afwachten hoe de overige concurrenten reageren.
Marktpositie is de plek die een bedrijf inneemt op de markt. Het is een veelgebruikte term in de marketingwereld. Het is de positie van een bedrijf op de markt ten opzichte van concurrenten.
Een positioneringsmatrix is een hulpmiddel om te komen tot een goede positioneringsstrategie. Hierin wordt het merk beoordeeld ten opzichte van de concurrenten in de ogen van de doelgroep.
Verschil tussen profileren en positioneren
Bij profileren gaat het erom te formuleren wat je eigen gezicht is en dat vervolgens zodanig te tonen dat dat zo goed mogelijk aansluit bij wensen en behoeften van doelgroepen. Over dat aansluiten bij je doelgroepen gaat positioneren.
Een positioneringsstatement (positioning statement) is de manier waarop een bedrijf zijn product, dienst of unieke merkimago articuleert in de hoofden van de doelgroep.
Positioneren vraagt om een zelfbewuste en pro-actieve houding en het oog hebben voor de positieve inzet van de ander en ontdekken wat zijn manier van samenwerken inhoudt.
De positioneringsstrategie bespreekt welke positionering een merk in gaat nemen en welke middelen en activiteiten daarvoor ingezet gaan worden.
Het onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrentie.
Een positioneringsmatrix wordt ook wel positioneringsgrafiek of positioneringsdiagram genoemd en helpt je om een goede positionering te bepalen. Op de assen zet je koopaspecten neer.
Kernwaarden zeggen iets over de kern van de organisatie. Ze geven weer wat de identiteit en cultuur binnen een organisatie is. Merkwaarden gaan over de waarde van het merk. Wat is het voordeel dat jouw merk biedt aan je klanten?
Merkwaarden, ook wel kernwaarden genoemd, geven aan wat voor je merk het allerbelangrijkste is. Het zijn de waarden waar je als merk in gelooft en die je als merk doorleeft. Ook dragen ze bij aan een duidelijk merkideaal. Merkwaarden geven je merk karakter en kleur.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.