Het imago is de beeldvorming die kleeft aan een product, persoon of organisatie. We spreken vaak over de reputatie in brede zin, dus het beeld dat van een bepaald merk bestaat bij het algemene publiek. Bedrijven en personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie.
Met een sterk imago wordt je door je doelgroep gezien en erkend als een professioneel merk. Je doelgroep weet wat je doet en waarom je dat doet. Intern voelen mensen dat gevoel ook. Ze kunnen zich ermee identificeren en dragen je merk proactief met enthousiasme uit aan iedereen die het wil horen.
Er zijn allerlei factoren die het imago van uw bedrijf of merk kunnen veranderen, in positieve en in negatieve zin. Een artikel in de pers, een actie van uw belangrijkste concurrent, een reorganisatie of een verandering in de normen en waarden van uw doelgroep.
Reputatieschade is schade die is opgelopen in iemands reputatie, ook wel 'imagoschade' genoemd. Reputatieschade is een vorm van immateriële schade: het is immers een ander soort schade dan bijvoorbeeld een kapotte vaas.
Reputatieschade is de schade die een persoon lijdt doordat zijn eer of goede naam wordt aangetast. Reputatieschade kan worden veroorzaakt door lasterlijke uitlatingen, valse beschuldigingen in de media of kritische publicaties over deze persoon.
Een goed imago is bevorderlijk voor succes. Als medewerkers maar ook klanten positief over het merk denken, is de kans groter dat ze kiezen voor de producten of diensten of om er te werken. Als het imago negatief is, dan willen betrokkenen zich niet associëren met het merk.
IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is. IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.
Het imago van Apple is dus modern en hip voor een doelgroep maar daarnaast ook gesloten en ouderwets voor een andere doelgroep. Imago wordt opgebouwd door de som van marketingcommunicatie van een bedrijf en de interpretatie van de ontvangers. Er is daarom ook een verschil tussen werkelijke imago en gewenste imago.
De identiteit omvat elementen als de visie, missie, kernwaarden, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van je organisatie.
Laster en eerroof is strafbaar. Wie in het openbaar kwaadwillig onwaarheden over iemand vertelt die zijn eer of imago kunnen schaden, begaat een inbreuk op artikel 443 van het Strafwetboek. Ook publieke beledigingen kunnen bestraft worden, in dat geval door artikel 448 van het Strafwetboek.
De vereisten
Voor het slagen van een actie uit onrechtmatige daad moet aan vijf eisen zijn voldaan: onrechtmatigheid, toerekenbaarheid, schade, causaliteit en relativiteit.
Het verschil tussen smaad en laster is dus dat het bij laster altijd gaat om beweerde feiten die niet waar zijn. Dus enkel wanneer u iemands goede naam aantast door onware feiten bent u strafbaar op grond van laster. Wanneer u de waarheid vertelt en iemands goede naam aantast, kan dit smaad zijn.
Waar bij identiteit en imago nog vanuit het perspectief van de organisatie werd gekeken, kijken we bij reputatie vanuit het perspectief van de externe stakeholder. Reputatie gaat over de beeldvorming over een organisatie door mensen buiten de organisatie.
Je online imago is een afspiegeling van hoe je in het echt bent. Voor een werkgever is dit een ideale manier om een beeld te krijgen van jou. Lijk je bij de andere collega's te passen en passen jouw interesses bij het bedrijf? Jouw imago wordt door verschillende websites bepaald.
Gewenste en werkelijke identiteit en imago
Het gewenste imago wordt geprobeerd te bereiken door marketingcommunicatie. Het werkelijke imago is hoe de externe groepen werkelijk over de organisatie denken. De gewenste identiteit weergeeft hoe een organisatie graag wil zijn, welke kernwaarden zij wil uitdragen.
De fysieke identiteit van een merk bestaat volledig uit elementen die waar te nemen zijn met een van de vijf zintuigen: zien, horen, proeven, voelen en ruiken. Het gaat om alle onderdelen waar een merk aan te herkennen en te onderscheiden is.
Identiteitsmarketing in het kort
Identiteitsmarketing stelt je in staat om een onderscheidende, van binnenuit gedreven organisatie te worden waarvan het bestaansrecht voor iedereen duidelijk is.