Zorg dus goed voor jezelf en ga op tijd naar bed, krijg genoeg slaap, eet gezond, wandel of sport regelmatig en drink genoeg water op een dag.
Tip: Train uzelf in een realistischer tijdsbesef. Zet een kookwekker als je vijf minuten wilt douchen; houd een week lang exact bij hoe lang de rit naar je werk duurt en bereken het gemiddelde. Zie daarnaast wachttijd niet als verspilde tijd. Zorg dat je extra vroeg bent, zodat je rustig de krant kunt lezen.
Eén van de redenen waarom de tijd steeds sneller lijkt te gaan, is doordat er een groter deel van je leven voorbij is. Op je tweede is een jaar de helft van je leven. Op je vijfde is een jaar 1/5 en op je vijfentwintigste is een jaar nog maar 1/25. Een jaar is dus een steeds kleiner deel in je leven.
Het persoonlijkheidskenmerk van chronisch te laat komen wordt letterlijk gelinkt met 'een onaangenaam persoon zijn'. Je daalt hoe dan ook in andermans aanzien als je te laat komt en dat werkt altijd in jouw nadeel op de lange termijn. Niet alleen door het oordeel van anderen.
Na meer dan dertig minuten wordt de deur officieel gesloten en mag je niet meer toegelaten worden tot de zaal om het eindexamen te maken. Te laat komen heet in dit geval verhindering. Wanneer dit gebeurt, zal je naar de directeur van jouw school moeten gaan om te vertellen waarom je te laat bent gekomen.
Omgaan met laatkomers is een uitdaging. Het is van belang dat je iemand niet aanspreekt op het moment van te laat komen. Het is beter om dit op een ander moment te doen. Plan een kort gesprek en maak het bespreekbaar.
Mediteren en ademhalingsoefeningen doen
Je kunt je wachttijd gebruiken om even te aarden en tot rust te komen. Dit kan na een lange werkdag. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van ademhalingsoefeningen of een meditatie.
De tijd doden door productief te worden. Houd in gedachten een lijst bij van alle dingen die je nog moet doen. Dit kan een lijst zijn van de taken die je steeds aan het uitstellen bent of waar je gewoon de tijd niet voor hebt, en waar weinig voorbereiding voor nodig is om ermee te beginnen.
Je tijdsbeleving wordt dus gestuurd door wat je doet. Worden je hersenen geprikkeld doordat je leuke dingen aan het doen bent, dan gaat de tijd sneller voorbij. Wordt je brein minder geprikkeld, doordat je op je werk saaie taken voor je neus hebt staan, dan gaat de tijd ineens super traag.
Laatkomers missen een deel van de les en verstoren die voor anderen. Veelvuldig te laat komen zorgt voor een achterstand en kan bovendien een voorbode zijn voor spijbelgedrag en voortijdig schoolverlaten op latere leeftijd. Maar bovenal gaat het ten koste van kostbare onderwijstijd.
Naast dat punctualiteit jouw betrouwbaarheid aan anderen laat zien, leert het je ook dat je op jezelf kunt rekenen. Hoe vaker je je namelijk aan die beloftes houdt, hoe meer de zelfzekerheid zal groeien. Hierdoor voel je meer controle over je eigen leven.
Of koester de verveling op werk en doe gewoon even helemaal niets. Ga een blokje om, doe een paar stretch-oefeningen, zit gewoon even in stilte. Jezelf pushen om creatief te zijn werkt niet. Onderzoek toont aan dat even niets doen, je juist productiever en creatiever maakt.
Te laat op werk vanwege verslapen is niet gelijk reden voor ontslag op werk. De ene werkgever vat dit zwaar op, de andere vindt verslapen voor werk minder erg. Vaak heeft de reactie van de werkgever met de functie van de werknemer te maken, maar soms heeft het ook te maken met een sanctiebeleid van de werkgever.
Scholen en instellingen moeten verplicht het ongeoorloofde verzuim melden bij de leerplichtambtenaar, via het verzuimloket van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De schoolleiding moet het melden als een leerling 4 lesweken na elkaar in totaal 16 uren les- of praktijktijd afwezig was.
Bij herhaaldelijk te laat komen:
De school zal de leerplichtambtenaar inschakelen als er geen verbetering optreedt: als een leerling in één schooljaar meer dan 7 maal ongeoorloofd te laat komt, dan meldt de school dit bij de leerplichtambtenaar.
100 keer afwezig in de les door ziekte
- Leerling wordt uitgenodigd voor een gesprek met zorgcoördinator en verzuimcoördinator. - Ouder(s) ontvangen bericht over het 100 keer geoorloofd afwezig zijn door ziekte.
Ze zijn leerplichtig, dus ongewettigd afwezig als ze zonder geldige reden niet op school zijn. Met bv. een geldig ziektebriefje zijn ze wettig afwezig. Ze mogen maximaal 29 halve dagen ongewettigd afwezig zijn.
Een B-code staat voor een afwezigheid van minstens een halve dag, waarvoor de wettiging ontbreekt of in vraag wordt gesteld. De 'B' staat voor 'begeleiding'.