Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop.Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.)Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Voordelen- en nadelen 4-takt
Een 2-takt gebruikt gemiddeld 1 liter brandstof voor 20km, dus 1:20. Een 4-takt gebruikt gemiddeld 1 liter brandstof voor 40km, dus 1:40. Dat is dus 2x zo zuinig. Wij hopen dat het je nu duidelijk is wat het verschil tussen 2-takt en 4-takt is.
De 2-takt scooter
En omdat de 2-takt meer olie verbruikt (1 op 20 tot 25) in relatie tot de 4-takt, is het ook nog eens minder milieuvriendelijk. Verder maakt deze motor ook nog eens een stuk meer geluid, vaak tot er ergernis van de rijders zelf.
Het grootste verschil tussen een 2-takt scooter en een 4-takt scooter is de techniek achter de verbranding van de brandstof. Bij een 2-takt scooter gaat dat als volgt: er wordt 2-takt olie toegevoegd aan de brandstof vóórdat deze de cilinder ingaat vanuit een apart oliereservoir.
De Sym Mio leverbaar in 25 en 45km versie, en in meerdere kleuren. Voorzien van zuinige 4 takt motor. Wordt geleverd met 2 jaar Sym garantie.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
De Vespa Primavera 4-takt is als 4-klepper (brommer), of 2-klepper (snorfiets) verkrijgbaar.
De Vespa Sprint wordt in ons land leverbaar met een keuze uit twee motoriseringen: de moderne 50cc 4-takt met een keuze uit een 25 en 45 km/u uitvoering, en een 125cc 3V.
De carburateur mengt de brandstof met zuurstof en net voordat dit in de cilinder terecht komt wordt daar nog een klein beetje olie aan toegevoegd door de oliepomp. Bij een 4-takt motor hoeft er geen olie aan de brandstof toegevoegd te worden om het motorblok te smeren.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Een 4-takt motor heeft geen in- en uitlaatpoorten in de cilinderwand. Een 4-takt motor heeft kleppen in de cilinderkop, die om de beurt opengaan. Hierdoor zijn alle 4-takt cilinders van hetzelfde formaat min of meer hetzelfde; bij 4-takt zijn er geen “langzame” of “snelle” cilinders.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
Takt of takttijd, is afgeleid van het Duitse woord Taktzeit wat zich vertaalt naar doorlooptijd, zet de maat voor productie lijnen. Bijvoorbeeld, in de automobielindustrie, zijn auto's gemonteerd op een lijn, en worden verplaatst naar het volgende station na een bepaalde tijd – de takttijd.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Ja en nee, het risico bepaal je zelf, wij kunnen een euro 4 ECS (elektronisch geregelde carburateur) scooter opvoeren op bijna elke gewenste snelheid tot 60km/u, een Euro 4 & 5 EFI (injectie) kunnen wij opvoeren tot 32km/u of 54km/u je bepaald dus zelf het risico op een WOK melding, het blijft uiteraard wel altijd op ...
Voor hogere snelheden is een 70cc of 80cc cilinder nodig. Er zijn nog weinig mensen met een Vespa 2 takt. Deze scooters worden namelijk al lang niet meer gemaakt. Het opvoeren wordt meestal gedaan door het verwijderen van de prop uit de uitlaat en het monteren van een andere sproeier en/of variorollen.
De Valvoline 5W-40 motorolie kan breed worden ingezet. Zo is de olie te gebruiken voor 4-takt scooters en snorscooters maar ook voor personen- en lichte bestelwagens, boten, tuingereedschap en motorfietsen.
Je kunt er aan afleiden welk type scooter het betreft en hoe oud hij is. Het framenummer bestaat allereerst uit een letter combinatie, gevolgd door een cijferreeks welke tussen twee open sterretjes staat. Aan de hand van de lettercombinatie kun je afleiden om welk type scooter het gaat.
Over 4-takt olie
Viertakt olie wordt gebruikt voor diverse doeleinden, onder meer voor het smeren van de motoren van boten, scooters, brommobielen en motorfietsen. Het verschil tussen een 4-takt en een 2-takt motor is dat de olie bij een 4-takt motor niet samen met de benzine verbruikt wordt.
Momenteel mogen er ook geen EURO4 scooters en brommers meer worden verkocht. Met de nieuwe EURO5 norm voldoen scooters aan alle Europese milieueisen waar voertuigen aan moeten voldoen. In principe heeft de nieuwe EURO5-norm niet veel invloed op jou en de scooter waar je nu op rijdt.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Om op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel te mogen rijden moet je minimaal 16 jaar oud zijn.